ליפשיץ: השינוי בחמ"ד הוא עקרוני, השטח לא ישתנה

יו"ר מנהל החינוך הדתי, אברהם ליפשיץ, קובע כי ההחלטה בדבר מרחב הפעולה שיוענק למנהלי בתי הספר ביחס לחלוקת השעות שבין קודש לחול, נועדה כדי "לתת בחמ"ד מקום לכולם"

חדשות כיפה אורי פולק 26/07/11 14:57 כד בתמוז התשעא

ליפשיץ: השינוי בחמ"ד הוא עקרוני, השטח לא ישתנה
יחצ, צילום: יחצ

"אין שום שינוי מהותי בתוכניות הלימודים של החמ"ד. מה שהשתנה, למעשה, הייתה ההנחייה העקרונית הקובעת כי מנהלי בתי ספר יוכלו לנווט את דרכו החינוכית של בית הספר שלהם ביחס למקצועות קודש, בתוך גבולות הגזרה הריאליים של ההכנה לבחינות המיצ"ב והבגרות" - כך מבהיר היום (ג') יו"ר מנהל החינוך הדתי במשרד החינוך, אברהם ליפשיץ, בשיחה עם כיפה.

כפי שפורסם בכיפה, על פי הנחייה חדשה של המנהל לחינוך דתי, בתי ספר דתיים יוכלו להפעיל שיקול דעת בהיקף לימודי הקודש אליהם הם מחויבים. עד כה, התחייבו בתי הספר להשקיע כ-40% משעות הלימוד בלימודי קודש, אך כעת, בעקבות לחץ מצד הורים רבים בחמ"ד, נעתר יו"ר החמ"ד אברהם ליפשיץ וקבע את היקף שעות הקודש המינימלי על כ-20% בסך הכל.

ליפשיץ מבהיר כי ההנחייה התקבלה לאחר שיחות רבות שהתקיימו בינו לבין שר החינוך, מנכ"ל משרד החינוך, מנהלי בתי ספר רבים וגורמים בועדי ההורים של החמ"ד. בעקבות אותן שיחות הוחלט לעדכן את ההנחייה למנהלים ולאפשר להם, באופן עקרוני, לחלק סך מסויים של שעות הלימוד שלהם בין לימודי חול לבין לימודי קודש.

"זה עשרות שנים שעל אף הנחיית החמ"ד הגורסת כי בתי ספר דתיים מחוייבים לקבוע 40% משעות הלימוד ללימודי קודש, מנהלי בתי ספר עושים מה שהם רוצים. אף אחד לא יכול לעצור אותם, ואתה לא לוקח לתחנת משטרה מנהל בית ספר שהחליט ללמד יותר מתמטיקה מגמרא", מציין ליפשיץ, שמבהיר כי ההנחייה החדשה נועדה "לפתוח את שורות החמ"ד ולאפשר בו, ברמה העקרונית, מקום נוח יותר לכולם. גם לחרדים הלאומיים, גם לדתיים לייט - שהשוני ביניהם נעוץ בדרך כלל במיקומו הגיאוגרפי של אותו בית ספר".

"בחמ"ד יש מקום לכולם", מסביר ליפשיץ, "ואם מנהל בית ספר מרגיש כי יש לתגבר את לימודי הקודש בבית הספר שלנו, הוא כעת רשאי לעשות זאת, בהתבסס על התמיכה העקרונית שאנחנו מעניקים לו. מאידך, אם בבית ספר אחר התחושה היא שיש יותר מדיי לימודי קודש ופחות דגש על מקצועיות במקצועות החול, רשאי מנהל בית הספר להורות אחרת. עם זאת, ברמת השטח אני לא מזהה שום שינוי משמעותי, ההחלטות הללו מתקבלות על ידי בתי הספר כבר שנים רבות. כל מה שעשינו זה לאפשר למנהלים לעשות זאת באופן עקרוני ולקחת את האחריות בידיהם כדי למנף את בתי הספר לרמה גבוהה יותר של לימודים - חול וקודש כאחד".

עם זאת, עושה רושם כי חופש הפעולה המוענק למנהלי בתי הספר, מצומצם מראשיתו. "בסופו של דבר, כלל המנהלים מעוניינים שהתלמידים יצליחו בבחינות המיצ"ב ובבחינות הבגרות, כך שעליהם לחלק על פיהם את שעות ההוראה בכל מקצוע. מרחב הפעולה שלהם, בין לשבץ עוד שעה במתמטיקה או פחות שעה בגמרא, איננו נרחב כפי שאולי מסתמן ברושם הראשוני", מסביר ליפשיץ.

"בסופו של דבר, מי שחשב שמדובר בשינוי משמעותי במערכת החינוך הדתית בישראל - טועה", קובע ליפשיץ. "אינני סבור שיהיו שינויים מורגשים של ממש ברמת השטח. ההחלטה הזו היא בעיקר עקרונית, הן מבחינת מנהלי בתי הספר והן עבור ועדי ההורים, שיוכלו לנווט את דרכם על פי תלמידיהם ודרכם החינוכית", הוא מסכם.