"לא לחפש מחטפים"

ראש עיריית ירושלים ממשיך לתמוך ברב שטרן לרבנות העיר: "אנחנו מחפשים רב שישרת את תושבי העיר כולה"

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 09/10/09 00:00 כא בתשרי התשע

"לא לחפש מחטפים"
אריאל הורביץ, צילום: אריאל הורביץ

"הרבנות בישראל חייבת להיות בעלת אופי אחר", כך אמר אתמול הרב אריה שטרן, המועמד הציוני-דתי לתפקיד הרב הראשי לירושלים. "בארץ ישראל, בניגוד לגולה, ישנו מושג שנקרא כלל, והוא שמסביר את המחלוקות בינינו לבין החרדים בשאלות כגון הגיוס לצה"ל, הגיור והשמיטה. הרבנות בישראל יוצאת מתוך נקודת מוצא כלל-ישראלית, ואם אבחר לתפקיד אזכה לתת לנקודה הזו ביטוי מעשי". הדברים נאמרו אמש בליל הושענא רבה בבית הכנסת הדתי לאומי בהר נוף, במושב משותף שעסק ב"חיבורים", בו השתתפו לצד הרב שטרן גם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת וסגן ראש העיר דוד הדרי.

בהתייחסו להבדלים בין הציבור הציוני-דתי לציבור החרדי הדגיש הרב שטרן כי "לא מדובר כאן במצב שבו אנחנו מקלים והם מחמירים. הגישה ההלכתית של הציבור הציוני-דתי היא שונה. אנחנו מתחשבים בשיקול הכללי, החברתי, ורואים אותו כחלק בלתי נפרד מהשקפת העולם, וממילא, גם הפסיקה שונה".


שותפות חדשה? ברקת והרב שטרן (צילום: אריאל הורוביץ)


הרב שטרן אף התייחס למתיחות השוררת בין המגזרים השונים בעיר על רקע המהומות בחניון קרתא ואמר כי "הציבור החילוני בעיר רוצה להרגיש שהעיר שייכת לו, והחיבורים הללו אינם פשוטים, כפי שראינו באירועים שאירעו לאחרונה. החיבור בין עיר הקודש, לבין בירת ישראל מחייב את הציבור החילוני לתת יותר ביטוי לצביונה היהודי של העיר, ומחייב אותנו למצוא את הגשרים שיגשרו בין כל חלקי החברה בירושלים". במסגרת הדברים אמר הרב שטרן כי אם ייבחר לתפקיד יקדם יוזמה מיוחדת של קידושים משותפים לדתיים ולחילוניים בבתי כנסת בעיר לאחר תפילת שבת בבוקר. "מדובר בפרוייקט שישתתפו בו בתי הכנסת השונים בעיר ומטרתו לחזק את החיבור בין הציבור הדתי והחילוני בעיר".

לא לחפש מחטפים

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת אמר באירוע כי "אנחנו מחפשים רב שישרת את תושבי העיר כולה, בייחוד את אותם 70% מתושבי ירושלים מן הציבור הדתי והכללי; רב שייצג את ירושלים מול העולם כולו, מול הדתות השונות, רב שיעבוד עם גברים ונשים, רב ששירת בצבא ההגנה לישראל ויידע לנאום בפני חייליו".

בהתייחסו לניסיונות האחרונים למחטף בבחירת נציגי בתי הכנסת אמר ברקת כי "התהליך של לבחור אדם בקונצנזוס, המבוסס על להיות הוגנים אחד לשני ולא לחפש מחטפים - זו אחת המשימות המרכזיות שלי בימים אלו. רב ראשי ציוני יכול לבנות מודל כזה של חיבורים בין המגזרים השונים בעיר, ואני מאמין כי הרב שטרן הוא האדם המתאים לתפקיד".