ישיבות נקים בכל מקום?

שר החינוך גדעון סער בפני מנהלי ישיבות: לא נאפשר לפתוח ישיבות על חשבון בתי ספר ממלכתיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/10 00:00 כד בטבת התשע

ישיבות נקים בכל מקום?
מתן רבי, צילום: מתן רבי

סכנה לבתי הספר הדתיים-פרטיים? בכנס של חברת "קנה הכל" שנערך בסוף השבוע שעבר התארח שר החינוך גדעון סער. סער התיחס בדבריו לבתי הספר הדתיים הנפתחים פעמים רבות על חשבונם של בתי הספר הדתיים ממלכתיים.


"התהליך של החלשת החינוך הממלכתי דתי לטובת בתי ספר פרטיים, או פרטים במימון ציבורי לפי דעתי הוא תהליך מאוד מסוכן." אמר השר. לדבריו התהליך פוגע ביכולת לחנך לאתוס לאומי אחד וליצור זרם מרכזי שיהווה את הזרם המרכזי בחברה הישראלית. סער רומז ככול הנראה לבתי הספר הדתיים הנפתחים בישובים רבים המהווים מוקד משיכה בשל החינוך האיכותי שהם מציעים לתלמידים ומהווים איום לקיומם של בתי הספר הממלכתיים.

נזק נוסף המתלווה לפתיחת בתי הספר הפרטיים נוגע להרחבת הפערים החברתיים. "ברור לגמרי שאי אפשר לשמור על מערכת ממלכתית או ממלכתית דתית כאשר המדינה מתקצבת מערכת מקבילה, כאשר הפער במימון ביניהם הוא לא משמעותי"


אם לא נתמודד המערכת הציבורית תקרוס (צילום: מתן רבי)



אחד מבתי הספר עליהם מדבר סער הוא בית ספר למרחב בפתח תקוה שבתחילת השנה עורר זעם בשל אי רצונו לקלוט תלמידים אתיופים. גם בית הספר בישוב עמנואל, שסרב לשלב תלמידות ספרדיות מופעל תחת ההגדרה של בית ספר מוכר שאינו רשמי. בישראל בתי ספר רבים העונים להגדרה זו ופועלים תחת תקצוב משרד החינוך אך מפעילים בתוכם קריטריונים עצמאים לקליטת התלמידים, מה שמרגיז לא פעם את אנשי המשרד.


"האמת שיותר פשוט לא להתמודד. אני החלטתי להתמודד עם זה, כי אם לא נתמודד עם זה המערכת הציבורית תקרוס" אמר השר. לדבריו החל מהשנה הבאה ישתנו הכללים להכרה במוסדות חינוך חדשים. מי שירצה לפתוח בית ספר חדש מוכר שאינו רישמי יצטרך לשכנע את משרד החינוך כי פתיחת בית הספר לא תבוא על חשבון בתי ספר ממלכתיים או ממלכתיים דתיים קיימים. "אם תוצאה של פתיחת מוסד חדש, היא סגירת מוסד ממלכתי דתי יחיד בשכונה או ישוב בד"כ התשובה צריכה להיות שלילית" אמר השר.

בנוגע לאיוש תפקיד מנהל החינוך הממלכתי דתי, שכזכור איננו מאוייש באופן רישמי, הבטיח השר כי עוסקים במשרדו במציאת מנהל חדש. "הנושא הזה לצערי התעכב במשך חודשים ארוכים, אני מאוד מקווה שבשבוע הבא יבחר מנהל לחינוך הממלכתי דתי וניתן יהיה לצאת לדרך המלך עם מנהיגות לחינוך הממלכתי דתי"

שר החינוך היה אורח הכבוד בכנס העשור של חברת "קנה הכל", המספקת שירותים כלכליים למוסדות חינוך רבים בציונות הדתית.