ירידה חדה בייצוא המצות

יהודי העולם רוכשים פחות מהמצות הישראליות ומעדיפים לרכוש במפעלים מקומיים. עם זאת, המצה הישראלית עדיין נמכרת ב-57 מדינות בעולם

חדשות כיפה אורי פולק 11/04/11 00:00 ז בניסן התשעא

ירידה חדה בייצוא המצות
kevinphaines-cc-by-nd, צילום: kevinphaines-cc-by-nd

מכון היצוא הישראלי מדווח היום (ב) על ירידה של 20% בייצוא מצות מהארץ לקהילות היהודיות בחו"ל. על פי המכון, הייצוא הסתכם ב-13 מיליון דולר בלבד, כאשר שיא הצניחה נרשם דווקא בשוק האמריקאי, בו חלה ירידה של 31% בקניות המצות לקראת החג.

על פי ההערכות, הירידה בצריכה בקרב הקהילות צפון אמריקה איננה מבטאת נטישה של המסורת היהודית חלילה, אלא את התבססותם של מפעלים מקומיים בארה"ב, שמצליחים להתחרות במפעלים הישראלים ולהגיש דווקא מצות אמריקאיות אל שולחנות הסדר.

על פי נתוני מכון היצוא, בשנת 2010 יצוא המצות לארה"ב הסתכם בכ-7 מיליון דולר, ירידה של 31% לעומת שנה קודמת, והיווה 56% מסך יצוא המצות בתקופה זו. יצוא המצות לאיטליה הסתכם ב-1.17 מיליון דולר, ירידה של כ- 3.4% לעומת שנה קודמת, היווה כ-9% מסך הייצוא. יצוא המצות לבריטניה הסתכם בכמיליון דולר, עלייה חדה כ-52% לעומת שנה קודמת, היווה כ-8% מסך יצוא המצות.

המצה הישראלית, מסתבר, נמכרת ב-57 מדינות. להבדיל מהשוק הישראלי, בחו"ל אוהדים מאוד גם את המצות הייחודיות, כמו מצות אורגניות, מצות מחיטה מלאה, מצות שיפון, סובין, מצות עם דבש, מצות מצופות שוקולד, מצות עבודת יד, מצות עגולות, מצות באריזות מתנה ומצות ביצים.