יום השואה הבינלאומי: מחצית הכנסת המריאה לפולין

לראשונה בתולדותיה תקיים הכנסת ישיבה בפולין במסגרת ציון יום השואה הבינלאומי. עשרות חברי כנסת ושרים המריאו לפולין, ביניהם 13 בני הציונות הדתית מהמפלגות השונות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/01/14 08:50 כו בשבט התשעד

יום השואה הבינלאומי: מחצית הכנסת המריאה לפולין
דוברות נפתלי בנט, צילום: דוברות נפתלי בנט

54 חברי כנסת יצאו הבוקר (ב') במסגרת המשלחת הגדולה ביותר אי פעם מטעת כנסת ישראל לפולין, ביניהם ארבעה שרים, לרגל ציון יום השואה הבינלאומי שמתקיים היום. חברי הכנסת יסיירו במחנה ההשמדה אושוויץ, יקיימו צעדה עד מחנה ההשמדה בירקנאו ויקיימו כינוס מיוחד של הכנסת. בנוסף יגיעו יחד עם הח"כים 24 ניצולי שואה ובני משפחותיהם, ו-250 אישי ציבור ובעלי תפקידים בכירים במדינה בהם מבקר המדינה יוסף שפירא, שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין ויו"ר הנהלת יד ושם אבנר שלו.

בתוך משלחת הפרלמנטרים יצאו לא פחות מ - 13 נציגי המגזר - השר נפתלי בנט, השר אורי אריאל, ח"כ איילת שקד, ח"כ אלעזר שטרן, ח"כ עליזה לביא, ח"כ מוטי יוגב, ח"כ ניסן סלומינסקי, סגן השר אבי וורצמן ח"כ זבולון כלפה, ח"כ דוד רותם, ח"כ שולי מועלם, ח"כ שמעון אוחיון וסגן השר הרב אלי בן דהן. בראש המשלחת יעמדו יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג ויו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין, לאחר שבעקבות פטירת אשתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נבצר ממנו להגיע למקום. "ממריא לביקורי הראשון בפולין ובאוושויץ, שם הושמדו משפחות סבי וסבתי", כתב השר נפתלי בנט בסטטוס שפרסם רגע לפני הטיסה.

המשלחת בשני מטוסים לשדה התעופה הצבאי בקראקוב, משם תיסע באוטובוסים למחנה ההשמדה אושוויץ. חברי המשלחת יסיירו במחנה, יבקרו בביתנים השונים, בקיר המוות ובמוזיאון הממוקם בצריף 27. בתום הביקור במוזיאון, תצא צעדה אל מחנה ההשמדה בירקנאו. בבירקנאו יתקיים טקס מטעם ממשלת פולין, בו יישאו דברים יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, נציג ממשלת פולין, נציג ממשלת רוסיה וניצולי שואה. בטקס זה ישתתפו כאלף איש, בהם חברי הפרלמנט הפולני (ה"סיים"). בתום הטקס יצעדו המשתתפים לאנדרטת בירקנאו, שם ייאמר קדיש ותתקיים תפילת "אל מלא רחמים".

עשרות מנהיגים בכירים מרחבי העולם יצטרפו אף הם לביקור, בהם: עשרות חברי פרלמנט מפולין, 24 חברי פרלמנט מצרפת, גרמניה, יוון, הונגריה, איטליה, ליטא, פולין, רומניה, ספרד ובריטניה, 7 יושבי ראש של אגודות ידידות פרלמנטריות עם ישראל מצרפת, יוון, הונגריה, איטליה, ליטא, ספרד ובריטניה, ו- 5 סגני נשיאי פרלמנטים מגרמניה, יוון, הונגריה, איטליה וליטא. זאת תודות לשיתוף פעולה של הכנסת עם הארגון האירופי של ידידי ישראל (EFI) והקונגרס היהודי הישראלי (IJC). גם בכירים מארצות הברית ומדינות צפון אמריקה, בהם מנהיג הרוב הרפובליקני בקונגרס האמריקאי אריק קנטור, יטלו חלק במסע.

לפנות ערב יתקיים בקראקוב המפגש הבין-פרלמנטרי, בהשתתפות חברי פרלמנט ואח"מים מישראל, פולין, ארצות הברית, קנדה ומדינות נוספות. יו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין וסגן נשיאת ה"סיים" צזארה גרברצ'יק ((Cezary Grabarczyk ינאמו, ובעקבותיהם תחל סדרת נאומים בני דקה מפי חברי הכנסת וחברי הפרלמנטים השונים בנושא השואה. את המפגש ינחו מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ ומזכיר ה"סיים" לך צ'פלה. בתום המפגש תצא משלחת הכנסת לארוחת ערב מטעם ההסתדרות הציונית העולמית ועמותת "ממעמקים", ומשם חזרה לישראל.

אתמול (א') הודיע חבר הכנסת משה פייגלין כי לא יצטרף למשלחת של חברי הכנסת לטקסי יום השואה הבינלאומי. לדבריו "אני נשאר בארץ".

"כשגורשנו מספרד, נשבענו שכף רגלנו לא תשוב ותדרוך בארץ המקוללת ומאות בשנים עמדו בדיבורנו", כתב פייגלין בדף הפייסבוק שלו. "אין לי ספק - יש איזו חוויה שאי אפשר לחוות אם אתה לא נמצא שם - בפתח המשרפות", אומר פייגלין אך מדגיש כי "יש גם איזו מהות, חשובה הרבה יותר, שאתה מאבד, כשאתה הופך את הזיכרון לזיכרון מוזאוני במקום זיכרון חי שעובד עליך ומשפיע על חייך ועל היחס שלך לאומה שטבחה בך. כי כשאנחת בפולין, מי ישמור עלי? בידי מי מופקד בטחוני? במי אני בוטח? כלומר מה אני משדר לעצמי ולסובבים אותי? אני משדר שמה שקרה שייך לעולמות אחרים שלא קיימים יותר - כמו סיור בפירמידות. אין קשר מאז לעכשיו. עכשיו אני סומך על הפולנים - עכשיו זה מציאות מוסרית אחרת. הם לא אחראים".

"בתשעה באב אני לא הולך למוזיאונים - אני צם. אני לוקח את הזיכרון אל פעולה על עצמי - אני באבל אישי", מסיים פייגלין את ההסבר לצעד בו החליט לנקוט, "אין משמעות לזיכרון השואה בלי לקיחת הזיכרון למקום הזה - של החשבון האישי - עלי ועל סביבתי".