טיפוס בבית חב"ד

חזרתם מטיול בנפאל? אולי כדאי שתלכו להיבדק. חמישה מטיילים כבר חולים בטיפוס הבטן אחרי שאכלו בבית חב"ד.

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 11/10/09 00:00 כג בתשרי התשע

טיפוס בבית חב"ד

חמישה מטיילים ישראלים ששבו לאחרונה מנפאל מאושפזים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לאחר שאובחנו כחולים בטיפוס הבטן.

בניסיון להתחקר אחר מקור המחלה התבקשו החולים להכין רישום של כל המקומות בהם טיילו ואכלו, למרבה ההפתעה התברר כי מקור המחלה איננו בכפר נפאלי נידח, המשותף לכל המטיילים היה שהם אכלו בבתי החב"ד בנפאל בעיקר בחגים.


המטיילים ציינו שאכלו מזון כשר בבתי חב"ד בקטמנדו ובפוקרה. בבתים אלה הבישול נעשה על-ידי עובדים מקומיים. בבית החולים אומרים כי אחת האפשרויות היא שאחד מעובדי המטבח הדביק את המטיילים בגלל היגיינת ידיים לא טובה.


הכשרות משתלמת?

"כשהייתי שם לא היו לי שום בעיות" מספרת אחת המטיילות שנדבקה, "המקומות שם לא נראים הכי נקיים בעולם אבל לא ברמה נוראית. הכול התחיל שבוע וחצי אחרי שחזרתי. היה לי חום גבוה מאוד, כאבי ראש ושרירים בהתחלה זה היה נראה כמו שפעת"

אלא שהחום הגבוה לא עבר "היה לי חשד שאולי חטפתי משהו בנפאל, הרופאה שלי אמרה שאם זה לא עובר אז ללכת לבית חולים וכשבאותו ערב החום שלי הגיע לארבעים מעלות הלכתי למיון" היא מספרת.


"לבית חולים הגיעו עוד כמה אנשים שטיילו איתנו ואז זה התחיל להיראות להם קצת חשוד. התחילו להשוות בין המקומות שהיינו בהם וגילו שהדבר המשותף לכולם זה שהם אכלו בבית חב"ד. בהתחלה לא חשדו בכלל שזה טיפוס בגלל שהמחלה הזאת עברה מן העולם. אבל בסוף גילו שכל המטיילים שאושפזו חלו בטיפוס הבטן".


החיידק הגורם לטיפוס הבטן מועבר דרך מים או מזון, בעיקר מוצרי עוף וביצים שלא בושלו דיים. הוא עמיד יחסית בפני חום ומסוגל לשרוד במקורות מים. לאחר דגירה של כשבועיים מופיעים תסמינים של חום, שלשול, כאבי בטן וראש, חולשה וכאבי שרירים.

תקופת החגים היא תקופת התיירות בנפאל ורבים מהישראלים בוחרים להעביר שם את החגים, הודות לבתי החב"ד המקלים על מטיילים שומרי כשרות.

ולבנתיים, מטיילים נוספים מגיעים בימים אלו ישירות לבית החולים עם חום גבוה וחלקם נמצאים בנפאל ומקבלים שם טיפול תרופתי.


"קצת כואב לי על בית חב"ד כי הם אנשים ממש טובים, פתוחים ומארחים את כולם, נכון שהם צריכים לעשות משהו בנידון אבל הם באמת אנשים טובים. בדיעבד, הייתי אוכלת רק אוכל מבושל כי הבישול הורג את רוב החיידקים, למרות שאם עובד לא שוטף ידיים עדיין אפשר לחטוף מחלות. בכל מקרה, היום לא בגלל זה לא הייתי נוסעת".