חשש: הברסלבים לא יוכלו לחגוג באומן

בצל המהומות והמלחמה המאיימת על אוקראינה חוששים בחסידות ברסלב כי לא יוכלו להגיע לאומן בראש השנה. לראשונה אחד מגדולי החסידות אמר כי ייתכן ויעשו את החג בישראל

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/03/14 13:14 ד באדר ב'

חשש: הברסלבים לא יוכלו לחגוג באומן

בכל שנה נוסעים עשרות אלפי חסידי ברסלב, בהם לא מעט מבני הציונות הדתית, לעיר אומן שבאוקראינה לקראת ראש השנה, להשתטח על ציון קברו של רבי נחמן מאומן. השנה, בעקבות המהומות במדינה והמתיחות העזה בין רוסיה לאוקראינה חוששים בחסידות מפני הבאות ועשרות האלפים נותרים באי וודאות לקראת הנסיעה, שהכנותיה מתחילות חודשים לפני החג.

כבר לפני מספר חודשים, כשהחלו ההפגנות הגדולות והאלימות כנגד אישים בממשל, החלו החסידים לחשוש מפני סכנה בנסיעת יהודים לאומן. עם הדחתו של נשיא אוקראינה, לפני כשבוע, חשבו רבים כי השקט יחזור לרחובות, אך המתיחות שהתגברה עם רוסיה, בנוגע לחצי האי קרים, עלולה לנפץ את התקווה.

באתר החסידות 'ברסלב סיטי' אומרים כי ראש עיריית אומן ברח בעקבות חילופי הממשל במדינה הסוערת אך יחד עם זאת מבהירים כי לדברי חסידים אשר נמצאים במקום, ראש העיר החדש מקורב למספר גורמים בקהילה היהודית הקטנה ועל כן בריחתו של ראש העיר הקודם הוא דבר מבורך.

בתוך כך, התבטא ה'צדיק מיבניאל', הרב אליעזר שלמה שיק, אחד מהרבנים הבכירים של החסידות, ואמר כי "אם חס ושלום לא יוכלו לנסוע על ראש השנה לאומן, אזי כל אנשי שלומנו בכל עיר ועיר יעשו שמה קיבוץ, כי בפירוש גילה לנו מוהרנ"ת ז"ל שאיפה שמתקבצים עשרה מאנשי שלומנו בהתקשרות אל רבינו ז"ל על ראש השנה - שמה נעשה הקיבוץ".

הרב הוסיף ואמר כי במידה ולא יוכלו לעשות את ראש השנה באומן, הוא, אשר מתגורר בניו יורק ביום יום, יעשה את החג ביבניאל, אשר נחשבת כעיר ברסלב. ו"כל מי שרוצה לבוא - שיבוא, וכל מי שירצה לעשות קיבוץ בעירו - אשרי לו ואשרי חלקו כי רבינו ז"ל לא מצומצם בשום מקום פרטי ואצל שום אדם פרטי, רק איפה שמדברים ממנו - שם נמצא רבינו ז"ל".

מדובר ככל הנראה בפעם הראשונה בעשרות השנים האחרונות בו ייתכן כי עשרות אלפי חסידי ברסלב לא יגיעו לאומן לקראת ראש השנה כך שמדובר במשבר משמעותי ביותר בחסידות.