חקיקה במקום חקירה

הרב יובל שרלו מתנגד לחקירת ארגוני השמאל על ידי הכנסת וקובע כי את ההגבלות על מימון הארגונים יש לקדם באמצעות חקיקה

חדשות כיפה אורי פולק 17/01/11 00:00 יב בשבט התשעא

חקיקה במקום חקירה
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

"הכנסת צריכה להסכים על חוקים ותקנות אובייקטיביים המחייבים את כולם, וכאמור - מינימאליים, ואת מלאכת החקירה להותיר לרשות החוקרת והשופטת, הנתבעת כמובן לפעול בצדק ובשוויון" - כך טוען ראש ישיבת פתח תקווה, הרב יובל שרלו, בהתייחס לחקיקה שמוביל שר החוץ אביגדור ליברמן להקמת ועדת חקירה לבדיקת ארגוני השמאל.

בתשובה המתפרסמת באתר ישיבת פתח תקווה כותב הרב שרלו כי לדעתו, ועדות חקירה אינן הדרך. "ועדת חקירה של הכנסת אינה הכלי להתמודדות עם נושאים אלה. הכנסת אינו מוסד שופט או חוקר, ומי שמחפש אחר האמת והאחר הצדק אסור לו שישלב כוחנות פוליטית במסגרת הבדיקה האם תנועה מסוימת ממומנת כראוי או לא", קובע הרב שרלו.

לדבריו "התערבות הכנסת כגורם חקירתי פוליטי מבטיחה כי הדיון לא יהיה ענייני, וייעשה בו ניצול שמסכן אותנו". עם זאת, טוען הרב שרלו כי "המטרה איננה השתקת של תנועות זכויות האדם, ובכלל צריך להתרגל כי חופש דיבור מחשבה ופעילות אינו מתנה שהרוב מעניק למיעוט, אלא זכות יסוד השייכת לו מעצם מהותו. מטרת השלטון ותנועות זכויות האדם גם יחד צריכה להיות יצירת מסגרת פעילות בה שני הכיוונים המנוגדים זה לזה מביאים בסופו של דבר לחברה מתוקנת יותר ומוסרית יותר".

לטענתו של הרב שרלו, את ההגבלה והאכיפה הדרושים מהארגונים השונים, יש לקדם במסגרת חקיקה ולא חקירה. "הכנסת צריכה לעשות זאת במסגרת חקיקת חוקים מסודרים ותקנות ברורות על מימון תנועות אזרחיות במדינת ישראל - לכל הכיוונים. חוקים אלה צריכים להיות מינימליסטיים, וצריכים להשתמש בהם במידה הפחותה ביותר האפשרית, וזאת כאמור כדי שבתוכנו תתקיימנה תנועות שכאלה שהן חשובות מאוד מאוד".