חיים ממים ואוויר

עובדי המועצה הדתית בירושלים לא קיבלו משכורת בחודשיים האחרונים. הבראה וביגוד הם לא קיבלו בשבע השנים האחרונות

חדשות כיפה אדם צחי 01/02/09 00:00 ז בשבט התשסט

חיים ממים ואוויר
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

ראש עיר הולך, ראש עיר בא, הארץ לעולם עומדת ועובדי המועצה הדתית בירושלים ממשיכים לחיות על אוויר ומים. מזה חודשיים רצופים שעובדי המועצה לא מקבלים משכורות, ולמעלה משנה שהם לא מקבלים את קרנות ההשתלמות וקופות הגמל. על הבראה וביגוד אין מה לדבר כבר משנת 2002, לפני כשבע שנים. הפגנה שתוכננה להתקיים בשבוע שעבר בוטלה לאחר התערבות ראש העיר שהבטיח לעזור, אך מאז דבר לא נעשה.


יו"ר ועד העובדים, אברהם למברגר, אומר כי עקב העובדה שתקציב הממשלה טרם אושר, הועבר על ידי משרד הדתות רק 1/12 מן הסכום, והדבר איננו מספיק לתשלום משכורות העובדים. "ראש המועצה, יהושע ישי, כבר פיטר 90 עובדים מהמועצה כחלק מתהליך ההבראה, ועדיין אין משכורות. העירייה חייבת לנו מהשנה שעברה 2,800,000 ₪, ומסרבת להעביר אותם בטענה שהתקציב נסגר ואי אפשר לשחרר. אם הם היו משחררים את התקציב הזה כבר יכולנו לקבל את המשכורות על דצמבר וינואר".


650 איש במועצה הדתית בירושלים מחכים להעברת המשכורות, במשך חודשיים. ביניהם בלניות, משגיחי כשרות, אחראי רישום נישואין, שוחטים ואחראי תרומות ומעשרות.


"תכננו לעשות הפגנה, ואז ראש העיר נכנס לתמונה ואמר שהוא לא ידע מזה", אומר למברגר. "הוא מינה ועדה לטפל בחוב, והבטיח לשלם מקדמה על מאי. עבר שבוע, ועדיין לא נעשה כלום. לא מקדמה ולא משכורות. אתה יודע, להעביר מקדמה ומשכורת זה לוקח יומיים".


הרב שבתאי דהן, רושם נישואין במועצה הדתית, לא קיבל משכורת במשך החודשיים האחרונים: "הבעיה היא שפשוט אי אפשר לחיות, ולכן יצאנו בעיצומים".


מה עושים העובדים במועצה?

"לא עושים. כל אחד עם חובות והלוואות, לא מסתדרים. אז לוקחים הלוואות מהאחים, מהמשפחה, ממש לא נעים. עכשיו מחכים לראות אם עד סוף השבוע ראש העיר יעביר לנו את הכסף. אם לא, נראה איך להמשיך".


מעיריית ירושלים נמסר כי "הטענות אינן נכונות. עיריית ירושלים מעבירה על פי חוק את חלקה בתקציב המועצה הדתית בעיר, בכל חודש.

כיוון שהממשלה לא אישרה עדיין את תקציב המועצה הדתית לשנת 2009 ולא העבירה את חלקה היחסי לשנה זו, העירייה בשלב זה מעבירה את חלקה היחסי על פי תקציב שנת 2008 (121 מהתקציב השנתי לכל חודש), וזאת עד לאישור חלקה של מהממשלה".

לעיריית ירושלים אין חוב כלפי המועצה הדתית מהשנה שעברה.

יתרה מכך, בימים אלה העירייה נערכת ללמוד את תכנית ההבראה שהוגשה על ידי המועצה הדתית ואת הצעת התקציב לשנת 2009.

בנוסף, לפנים משורת הדין, העירייה מעבירה בימים אלה למועצה הדתית מקדמה על חשבון חודש מאי 2009.