חיילי צה"ל לא יחללו שבת

בתגובה לשאילתה דחופה שהופנתה אל משרד הביטחון אמר סגן השר: "פקודות מטכ"ל בכל הנוגע לשמירת שבת לא ישתנו"

חדשות כיפה אורי פולק 02/06/10 00:00 כ בסיון התשע

חיילי צה"ל לא יחללו שבת
דובר צהל, צילום: דובר צהל

סערת השבת בצה"ל מגיעה אל בית המחוקקים: בתגובה לשאילתה דחופה שהעלו לסדר היום ח"כ מנחם אליעזר מוזס ("יהדות התורה") וח"כ זבולון אורלב ("הבית היהודי"), הצהיר סגן שר הביטחון, מתן וילנאי, כי "פקודות מטכ"ל בכל הנוגע לשמירת שבת לא ישתנו".

כזכור, ועדה מיוחדת בצה"ל גיבשה באחרונה פקודת מטכ"ל שתפקידה להכשיר את הפעלת תחנות הרדיו הצבאיות בשבת. טיוטה סופית של הפקודה כבר הועברה לחתימתם של בכירים בצה"ל ובראשם הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי. הפקודה החדשה מסדירה לראשונה את ההתנהלות שאיננה מבצעית המתבצעת כיום בצה"ל, וצפויה להכשיר את חילול השבת בצה"ל לכתחילה. מדובר בפגיעה אנושה בצביון השבת, כפי שהוא בא לידי ביטוי למן הקמת צה"ל ועד היום.



אין לחייב חייל לעבוד בגל"צ בשבת (צילום: דובר צהל)


ח"כ אורלב הגיב לדבריו של וילנאי ואמר כי "פקודות מטכ"ל אוסרות על חילול שבת על ידי חייל יהודי, בין אם הוא חילוני או דתי... חייל חייב לאבטח ולשמור גם על מחללי שבת, כך פסקה הרבנות הראשית, אבל אין לחייב חייל לעבוד בגל"צ בשבת".

"לכולנו חשוב שצה"ל יהיה צבא כל העם. יש אמצעים טכנולוגיים שמאפשרים לקיים שידור גם ללא חילול שבת. שיוותרו על שידורים חיים. אני לא מתערב בהעסקת אזרחים בשבת, גם אם זה לא לרוחי, אבל חיילים בשירות חובה וקבע, שכפופים לפקודות, אי אפשר לצוות עליהם לשדר בשבת", הוסיף אורלב.

כמו כן, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) עתיד להיפגש בקרוב עם שר הביטחון אהוד ברק, כדי לדון בכוונתו של שר הביטחון בנושא.