חוקת הבית היהודי תשע"ד (2014) - טיוטה ראשונה‎

אחרי שבוע שכולם מדברים על זה, הופצה סוף סוף טיוטת חוקת הבית היהודי. אפשר להוריד אותה כאן

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/06/14 16:09 כט בסיון התשעד

חוקת הבית היהודי תשע"ד (2014) - טיוטה ראשונה‎
הבית היהודי, צילום: הבית היהודי

להורדת החוקה לחצו כאן

במכתב שנלווה להפצת החוקה כתב היום (ו') ניר אורבך, מזכ"ל המפלגה:

"ביסוד החוקה החדשה המונחת לפניכם היום, עומדת השאיפה לאפשר למפלגה את המעבר ממפלגת נישה למפלגת שלטון, ממפלגה קטנה וצרה של שלושה מנדטים, למפלגת הנהגה השואפת ל-30 מנדטים שתוביל את המדינה באתגרים הצפויים לה בשנים הבאות.

ועדת החוקה בראשות הרב ד"ר דני טרופר הובילה את כתיבתה במשך למעלה מחצי שנה. חברי הועדה עשו את עבודת הקודש במקצועיות, במסירות, בצניעות ובפרגון הדדי, והם ראויים לתודה גדולה מכל הציבור: עו"ד נעם וייס, עו"ד שגית דרעי, יעקב סולר, שייקה בשן, אריה פרג'ון, אילנה דרור, שי נתן, הרב זאב קרוב, מיכאל סימנטוב. תודה ליועצים המשפטיים שהיו שותפים וליוו את התהליך: עו"ד איתן הברמן ועו"ד מיכה גדרון, ולמזכיר הועדה: אלרואי אסרף.

דיונים רבים נערכו על מנת להתאים את החוקה שלא השתנתה במשך קרוב ל20 שנה, לחוקה עדכנית ומותאמת לשנים הבאות, חוקה שתהיה בעלת איזונים רגישים ומדויקים: האזנה לציבור הבוחרים שהם מקור הקיום של המפלגה ויישום דבריהם מחד, ומאידך, מתן האפשרות להנהגת המפלגה ליישם תהליכים, שהרי לכך הסמיך אותם ציבור בוחריהם שנתן את אמונו באנשי הנהגת המפלגה.

אחד מבסיסי החוקה הוא דרך בחירת הרשימה לכנסת. בניגוד למפלגות כמו ש"ס, יהדות התורה, יש עתיד, התנועה, ישראל ביתנו, אצלנו יש פריימריס. גם כאן נשמר האיזון בין השיטה הבסיסית של בחירות באמצעות פריימריס ובין איזונים והבטחות ייצוג ברשימה.

תשומת לב מיוחדת הוקדשה לשימור כוחם של חברי מרכז המפלגה כגוף העליון של המפלגה וכן מועצות הסניפים, מתוך כבוד והערכה לעבודתם המרובה, ונתינת כוח משמעותי לייצוג לשטח ולפעילים.

בפעם הראשונה מזה שלוש מערכות בחירות יקבלו חברי המרכז אפשרות בחירה ישירה של המקום העשירי, חברי מועצות מקומיות יהפכו אוטומטית לחברי מרכז ללא צורך להיבחר מחדש, וישוריינו יו"ר מועצות הסניפים כחברי מרכז. החוקה מייצרת איזון בין כוח למתפקדים, למרכז וליו"ר שנבחר בידי המתפקדים, שנתנו בו את אמונם.

בחוקה נשמרו המוסדות החשובים כמו המרכז, המזכירות, ועדת ביקורת ובית הדין, הוספו פורומים נושאיים של פעילי שטח שיאפשרו פעילות זורמת, פרודוקטיבית ונוחה, נוספה הבטחת ייצוג לנשים - אשה בכל חמישייה. אנו מקווים שלא נצטרך להשתמש בהבטחת הייצוג, כפי שקרה בפריימריס האחרונים."

כאמור, זו אינה החוקה הסופית, אלא רק טיוטה שתובא להצבעה לחברי מרכז הבית היהודי.

הערות על הטיוטה ניתן לשלוח עם נימוקים עד לז' בתמוז