התיעוד מוכיח: רשלנות כוחות הביטחון גרמה לסיכון חיי אדם בחומש

חיילי מג"ב התעמתו עם צעירים שלמדו בהריסות היישוב חומש, זאת למרות שהתלמידים אמרו כי לא היו מעוניינים ביצירת עימות. "הסרטון מוכיח כי מדובר בבחורים שכל חטאם הוא אהבת ארץ ישראל". צפו

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/03/14 17:34 כב באדר ב'

התיעוד מוכיח: רשלנות כוחות הביטחון גרמה לסיכון חיי אדם בחומש
יחצ, צילום: יחצ

צוות מג"ב שסייר אתמול באזור חומש זיהה כ-50 צעירים לומדים תורה במקום. למרות שהצעירים והרבנים שהיו עימם אמרו לשוטרים שבכוונתם ללמוד תורה עד הערב ואז לעזוב את המקום, והדגישו בפניהם שאינם מעוניינים ביצירת עימות, נוצר במקום עימות מיותר.

לאחר ששוטרי משמר הגבול החלו לבקש, בהוראת חטיבת שומרון, תעודות זהות ולנסות לבצע מעצרים, הצעירים צעדו בקבוצה אחת אל הר סמוך וזאת בכדי למנוע עימות. שוטרי מג"ב, שהגיעו דרך כביש עפר בפאתי הכפר בורקא ועלו משם רגלית לכיוון הצעירים, הפעילו אלימות שכללה: מכות, דחיפות, שימוש בגז פלפל אל תוך הפנים וזאת ללא שהופעלה מצד הבחורים כל אלימות או התנגדות.

"השוטרים התנהגו כמו חבורת בריונית, סרבו להזדהות בפני הבחורים, ואחד מהשוטרים אף הסיר את התג שלו", מציינים בוועד מתיישבי השומרון, והוסיפו כי הוועד שוקל להגיש תביעה למח"ש.

"הסירטון שאנו מפיצים היום מוכיח גם כי מדובר בבחורים בוגרים שכל חטאם הוא אהבת ארץ ישראל ולמרות שהם נהגו באחריות ובבגרות אל מול פרובוקציות שוטרי מג"ב הם חטפו בתגובה לכך גז פלפל מטווח אפס".

צפו בסרטון:

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=efjH4P-430o[/embed]

הפרק החמור ביותר של הארוע, מספרים בוועד מתיישבי השומרון, היה האירוע שהתפתח מייד לאחר האלימות הקשה. "בשלב מסויים בודדו שוטרי מג"ב שני צעירים מתוך הקבוצה הגדולה. אחד מהם נלקח על ידי שוטרי מג"ב אל הג'יפ שחנה בפאתי הכפר בורקא תוך שהם מאיימים עליו עם תרסיס גז פלפל המוצמד לפניו. הצעיר, שנבהל מהסיטואציה הקשה, פתח במנוסת בהלה ובטעות החל לרוץ לכיוון הכפר. תוך שניות הוקף בעשרות ערבים שהחלו להכות אותו, שלושה ערבים תפסו אותו והכניסו אותו בכח לתוך רכב. בתושייה מדהימה הספיק הבחור לדווח לחבריו על כך שהוא נחטף לתוך רכב כחול והם הזעיקו את כוחות הפלוגה האחראית על הגזרה".

החוטפים אמרו תחילה לבחור שהם ייקחו אותו למשטרה הפלסטינית בשכם אך לאחר שנוכחו לדעת כי כוחות צה"ל נכנסו לכפר ונערכות סריקות הביאו את הצעיר לשבי שומרון שם חולץ ע"י מפקד הגדוד. לאחר מכן התברר שהחוטפים הינם שוטרים פלסטינים שהיו בלבוש אזרחי.

"באופן מתמיהה וחמור עד מאוד שוטרי משמר הגבול לא דיווחו על כך שהבחור שהיה תחת אחריותם נתפס ע"י ערבים וגם לאחר שנשאלו על כך במכשיר הקשר אמרו שהבחור בידיהם ואינם מכירים כל אירוע חריג. לא יעלה על הדעת שמי שלקח בחור לפאתי כפר ערבי וסיכן את חייו היו לא פחות מאשר שוטרי משמר הגבול".

ככל הנראה על מנת לחפות על מחדלי כוחות הביטחון באירוע בחרו בדובר צה"ל להפיץ עלילה לפיה כביכול 40 צעירים נכנסו לכפר בורקה לבצע תג מחיר ושלושה מהם נעצרו בידי המשטרה הפלסטינית. "מתיעוד הארוע ניתן לראות באופן ברור שהבחור בודד מחבריו ונלקח אל פאתי הכפר בעל כורחו דווקא ע"י שוטרי משמר הגבול", הוסיפ בוועד מתיישבי השומרון.

בני קצובר, יו"ר ועד מתיישבי השומרון, התייחס להמשך הארוע שבו נחטף אחד הבחורים על ידי המשטרה הפלסטינאית והוחזר מאוחר יותר לשער היישוב שבי שומרון: "ההתנהלות הבלתי אחראית של חטיבת שומרון, בהמשך להתנכלויות בלתי פוסקות לישיבת חומש, הביאה למקרה שכמעט ועלה בחיי אדם כאשר אחד מתלמידי הישיבה שנמלטו נלכד בידי ערבים, לולא התושייה שגילה הבחור ועזרת ה' הארוע היה יכול להסתיים אחרת. התנהלות זו, שהאחראי לה שר הבטחון, לא זכורה אפילו מימיו של אהוד ברק".