הר הבית בכותרות

המהומות בירושלים והמאבק על הר הבית לא מרגשות את הרבנים, "על פי ההלכה אסור ליהודים לעלות להר הבית" קובע הרב אלישיב.

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 08/10/09 00:00 כ בתשרי התשע

הר הבית בכותרות
יוסף אבי יאיר אנגל, צילום: יוסף אבי יאיר אנגל

המהומות בהר הבית החלו ביום כיפור לאחר שמתפללים מוסלמים יידו אבנים לעבר תיירים שהגיעו להתפלל במתחם. מנהל הוואקף, השייח עזאם אל-חטיב, אמר כי כשבוע לפני יום כיפור פרסמו כמה ארגונים יהודיים קיצוניים מודעות, לפיהן בכוונתם לעלות להר הבית בערב יום כיפור. במקביל, המופתי לשעבר של ירושלים, השייח איכרימה א-סברי, קרא למתפללים לבוא לאל-אקצה ביום ראשון כדי להגן עליו מפני היהודים.

בעקבות ידויי האבנים השליכו כוחות משטרה רימוני הלם לעבר המתפרעים, מה שהוביל לנפגעים ופצועים רבים ולליבוי הרוחות.


דיון בנושא המתיחות בירושלים(צילום: יוסף אבי יאיר אנגל)


היום, הגיע הנשיא שמעון פרס לביקור בסוכתו של מנהיג היהדות החרדית האשכנזית הרב יוסף שלום אלישיב בשכונת מאה שערים. בביקור עלה נושא המתיחות שהתפתחה לאחרונה בירושלים.


"באתי לברכך לרגל חג הסוכות" אמר הנשיא פרס בפתח הפגישה. "לישראל אתגרים רבים ואחד מהם הוא מניעת הידרדרות המתיחות בירושלים לכדי מלחמה על רקע דתי. בכל הנוגע לרגישות סביב הר הבית, המסיתים יכולים להעלות אש".


תגובתו של הרב אלישיב הייתה נחרצת. בתגובה הדגיש הרב אלישיב בפני הנשיא כי על פי ההלכה אסור ליהודים לעלות להר - הן בגלל קדושתו והן בשל ההשלכות המדיניות של עלייתם. "הודעתי על כך בעבר ואני חוזר בשנית על הודעתי", הזכיר הרב, "מעבר לפן ההלכתי יש בכך משום התגרות באומות העולם שעלולה להוביל לשפיכות דמים וזו עבירה גוררת עבירה".


בתגובה ענה פרס כי :"קולך נשמע. אתה אדם גדול בתורה ומכובד על הציבור. עלינו לוודא שעמדתך מושמעת. לעם יש אוזניים ועליך להשמיע את קולך". הרב אלישיב נפרד ממנו גם הוא בברכה: "כנשיא אתה צריך ברכה מיוחדת כדי לנווט את המדינה בעת הקשה הזאת".


הרב מלמד בחר להתייחס דווקא לכניסתם של הערבים להר הבית. ראש הישיבה בבית אל ורב הישוב, הרב זלמן מלמד, התבטא גם הוא בנושא ואמר כי דווקא לנוכרים הכניסה למקום המקדש - היא אסורה. "מקום בית המקדש הוא מקום קדוש מאוד ולכן אסור ליהודים להיכנס אליו כל עוד הם אינם טהורים. לנוכרים - הכניסה אסורה בכלל כי המקום הזה מקודש לעבודת ה של היהודים."