הרב שג"ר נפטר הלילה

הלילה נפטר הרב שג"ר,ראש ישיבת שיח יצחק. ההלויה תתקים היום בירושלים. יהי זכרו ברוך.

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/06/07 00:00 כה בסיון התשסז

נגע בתלמידים רבים

הרב שג"ר נולד וגדל בירושלים, והתחנך בישיבות ישיבת נתיב מאיר וכרם ביבנה. את הכינוי שג"ר שבו הוא מוכר לרוב, קיבל בישיבה התיכונית כאשר אחד הרבנים ראה את ראשי התיבות על נרתיק הטלית שלו, והתחיל לכנות אותו כך בתור הלצה. בשנות השמונים לימד כר"מ דומיננטי בישיבת הכותל, ובעקבות התרכזות תלמידים פילוסופים סביבו התבקש לעזוב את ישיבת ההסדר הממוסדת. ב1984 היה ממקימי מקור חיים (הישיבה הגבוהה שהקים הרב עדין שטיינזלץ במטרה לתת מקום לתפיסות חדשניות יותר) לשם עבר יחד עם קבוצה מחסידיו מישיבת הכותל. במקור חיים כיהן בפועל כראש הישיבה יחד עם הרב מנחם פרומן, ועזב אתה ב-1988. במקביל לתפקידיו השונים למד שג"ר בישיבות מקובלים שונות בירושלים. בעבר עמד גם בראש בית המדרש של המרכז לציונות דתית מעלה ובראש בית המדרש של בית מורשה. עד יומו האחרון כיהן כראש ישיבת שיח יצחק (יחד עם הרב יאיר דרייפוס יבד"ל) וראש בית המדרש עורי.


הרב שג"ר, דמות רוחנית ייחודית, בהגות הציונות דתית. ספרו כלים שבורים: תורה וציונות דתית בסביבה פוסט מודרנית הוא למעשה ניסיון לתת מענה דתי להלכי הרוח המנשבים היום בעולם הכללי, תוך ראייה כי יש בתורה כלים להתמודד עם אותם רוחות. הרב שג"ר מקבל חלק נכבד מהטיעונים הפוסטמודרניים, ומזהה ביניהם רעיונות ומושגים בקבלה ובחסידות. בספרו כלים שבורים הוא טוען כי דווקא תפיסתו מדגישה את הפן הרוחני-האינדייווידואלי ולא רק את הפן הלאומי, כמו התפיסה ששלטה עד היום. הוא פוסל את הדרך החרדלי"ת ורואה צורך בכך שבני התורה ישתלבו בתחומים רבים (ולאו דווקא צבאיים או מנהליים, כפי שמקובל לעודד בציבור הדתי-לאומי) כמו גם תמיכה בתלמידיו לעסוק באמנות (הרב שג"ר עצמו כותב ומפרסם שירה). בכך הוא דומה לרבנים צעירים רבים בציונות הדתית. הרב שג"ר היה אחד הראשונים שהעמידו את החסידות בסדר היום הדתי-לאומי וראה בה ובתפיסות מיסטיקה יהודיות אחרות, את התשובה לפוסטמודרניזם והניו-אייג העולמי והישראלי. האגנדה החסידית מאפיינת את רוב תלמידיו.


"ההיכרות שלי עם הרב שג"ר החלה מיומי הראשון בישיבת "כרם דיבנה" (אלול תשכ"ז), אז שידכו לי אותו כחברותא בסדר ערב." אומר הרב יאיר דריפוס. "כבר אז זיהיתי את שיעור קומתו של הרב שג"ר וגדולתו הרוחנית". ומוסיף "יש בתורתו מענה לפער ולמשבר העכשווי של החברה הדתית. הגותו בנתה שפה ייחודית המחברת בין עולמות שונים שהעולם הדתי והמודרני נפגש עימהם: קודש וחול; גלותיות מול גאולה; מודרנה, פוסט מודרנה ואקזיסטנציאליזם; חסידות וקבלה; תורה וחיים ועוד. השפה שלו השפיעה עלי באופן אישי, ובמובנים מסוימים מצאתי גאולה בהלך מחשבתו. התחושה של "אל תמנע טוב מבעליו" קוננה בי זמן רב - והיא שהניעה ודחפה אותי להוציא ולהפיץ את רוחו וייחודו לאור העולם, להקים את ישיבת שיח יצחק ולייסד מכון להוצאת כתבי הגותו".



הלווייתו של הרב שג"ר זצ"ל

תתקיים היום (שני) בשעה 15:00 בבית הכנסת אהל יצחק רח קוסובסקי קרית משה ירושלים. מסע הלוויה ייצא להר הזיתים.

הציבור מתבקש לחנות כלי רכב בחניון הלאום מול בית המשפט העליון - אין אפשרות לחנות בשכונת קרית משה.