הרב סתיו לכיפה: המחויבות שלנו היא לקב"ה ולא לפקידים פוליטיים קטנים

עוד מוסיף הרב סתיו ואומר "הדבר המרכזי שמטריד אותם זה איך מחזירים את הכוח והשררה למקומות בהם קיבלו שכר שלא כדין"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/05/15 19:11 טו באייר התשעה

הרב סתיו לכיפה: המחויבות שלנו היא לקב"ה ולא לפקידים פוליטיים קטנים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"כל טענה בקשר לחוקיות של מיזם הנישואין של צהר היא הבל. מדובר בטענות פוליטיות שמטרתן ריצוי הבעלים החדשים של משרד הדתות", אומר הרב דוד סתיו, ראש ארגון רבני צהר, בראיון ל"כיפה" בתגובה לטענות של הרב חזקיהו סאמין, ראש מחלקת נישואין במשרד הדתות, לפיהן לשכות הנישואין של צהר אינן חוקיות.

כזכור, הבוקר פורסם מכתב של הרב סאמין שנשלח ליצחק אלחרר, ראש לשכתו של הרב הראשי יצחק יוסף, בו הוא טוען שמיזם הנישואין של צהר אינו חוקי מכיוון שהרב סתיו רשאי להשיא זוגות רק בשוהם. בעוד לא הוכח מניעיו של הרב סאמין הינם פוליטיים, בהחלט ניתן לתהות מדוע הרב סאמין פנה אל יצחק אלחרר, הנחשב כאיש של דרעי ושל הרב יצחק יוסף, ולא אל היועצים המשפטיים, שאמונים על החוק במשרד, והם אלו אשר צריכים לעצור עברות על החוק באם נעשו כאלו.

"יש ריח חריף של רצון לרצות את הבעלים החדשים שמתקרבים למשרד. הוא יודע אגב שמדובר בהבל הבלים", אומר בתגובה הרב סתיו. "רישומי הנישואין של צהר היו בדיונים עם מנכ"ל משרד הדתות, עם סגניו, עם היועצים המשפטיים של המשרד ובכירי המשפטנים קבעו שאין שום בעיה משפטית. הלוואי והרב סאמין היה מוציא את המרץ שלו על טיפול במחלקה שלו, בקידום ענייניהם של הזוגות הנישאים. אולי כך רישום הנישואין היה נראה טוב יותר".

הרב סתיו מציין כי בשנה האחרונה חל שיפור משמעותי בתפקודם של מועצות דתיות כתוצאה מהרפורמה שהונהגה על ידי צהר, שגרמה לתחרות. "חל שיפור משמעותי בתפודם של המועצות. חלקן מפרסמות שהן מאריכות את שעות הפעילות שלהן, אחרות מפרסמות ידיעות על ייעול ושיפור השירות באינטרנט ובאמצעים אחרים, ולעומתם, היו ראשי מועצות דתיות שהתלוננו על ירידה משמעותי ברישום אצלם, ככל הנראה כתוצאה מכך שאינם משדרגים את השירות".

בניגוד לדבריו של הרב סאמין, אומר הרב סתיו, לא חל גידול דרסטי ברישום לצהר, וזוהי לא המטרה. "לא חל גידול דרסטי ברישום לצהר בכוונת מכוון. יכולנו להכפיל את המספרים, אבל החלטתנו להשאיר אותם בגבולות הגידול הטבעי. התנודות החזקות הינן בין המועצות הדתיות לבין עצמם. זו הייתה הטענה שלנו לאורך כל הדרך, שכאשר החוק יפעל הדבר יעודד את הרשויות לשפר את השירות, ואנחנו שמחים שהרשויות משפרות את השירותים. הטענה המרכזית של מכתבו של הרב סאמין, לפיה עיקרי השינויים נובעים מרישומים בשלוחות של צהר היא הבל ורעות רוח. בלשכת צהר בלוד נרשמים בכל שנה למעלה מ-4000 זוגות, והמספרים בשאר השלוחות נמוכים יותר. אין הבדלים משמעותיים מהתופעות שהתרחשו קודם".

"הדבר המרכזי שמטריד את הפקידים הפוליטיים היא איך להחזיר את הכוח והשררה לאותם מקומות בהם לא ניתן שירות כראוי", תוקף הרב סתיו. "אלו מקומות בהם רבנים לקחו שכר לא ראוי, וכתוצאה מכך מעמד הרישום לנישואין נפגע אנושות".

"אותו פקיד", הוא מתייחס לרב סאמין, "מדבר על 700 זוגות שהתחתנו בקפריסין. אם זה לא היה מצחיק זה היה עצוב. למעלה מ-10,000 זוגות התחתנו בקפריסין ובמקומות נוספים. לא כולם עשו זאת בגלל מאיסה בממסד, חלקם מכיוון שלא עשו בירור יהדות ומסיבות נוספות, אך ברור לחלוטין שהמצב במשרד הדתות ובמועצות הדתיות לא הועיל. העובדה המצערת היא שהמון זוגות מתחתנים שלא על פי ההלכה, ומישהו צריך לתת הסבר מדוע זה קורה. מי ייתן את הדין על כך ויישא באחריות?!"

"במקום לומר תודה על כך שצהר משמשת כחלון הזדמנויות לאלפי זוגות", ממשיך הרב סתיו ותוקף. "במקום לשאול מדוע זוגות באים אלינו, מדוע הם טורחים ומגיעים עד ללוד מכל רחבי הארץ, הם תוקפים אותנו. הרי הרב סאמין עצמו אמר שההקפדה של צהר על רישום הנישואין עולה על כל המקומות האחרים ואין הקלות. הסיבה שהם מגיעים היא כי מאירים להם פנים, כי הדרכת הכלות מעניינת ומעוררת השראה. כי הרב המחתן מדבר בשפתם של הזוגות ולא מעל ראשם".

"במקום ללמוד כיצד משפרים יחד את שירותי הדת, במקום לראות איך משלבים ידיים, משמיצים ותוקפים אותנו. העובדה היא שנכון להיום אם אדם מטלפן למחלקת הנישואין של משרד הדתות הוא נתקל בקשיים. הוא מופקד על המחלקה והוא צריך לענות לשאלות הקשות", אומר הרב סתיו.

הרב סתיו מסכם ואומר כי מבחינתו הוא ימשיך לקדם את מיזם הנישואין, עד אשר לא יהיה בו צורך מכיוון שכל המועצות יבצעו את תפקידן נאמנה. "אנחנו ממשיכים הלאה, ושמחים לראות כיצד מועצות דתיות שונות ומגוונות - ירושלים, תל אביב, רמת גן ועוד - משפרות שירותים, מרחיבות את שעות הפעילות ועושות הכל כדי שהרישום ייעשה אצלם. לא באנו כדי לרשום נישואין בצהר, אלא כדי שהרבנות כולה, שירותי הדת כולם, יינתנו בצורה מקרבת לתורה וליהדות. נעשה את זה עם משרד הדתות ובלעדיה. המחויבות שלנו היא לריבונו של עולם ולא לפקידים פוליטיים קטנים".