הרב לאו לחולדאי: שמור על השבת בתל אביב

חברי הנהלת עריית תל אביב המליצו להתיר פתיחת עסקים בשבת. הרב מאיר לאו, רב העיר, פנה לראש העיר במטרה למנוע את חילול השבת בעיר

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/03/14 18:22 טו באדר ב'

הרב לאו לחולדאי: שמור על השבת בתל אביב
אילוסטרציה Julien Menichini-cc-by, צילום: אילוסטרציה Julien Menichini-cc-by

במכתב לראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, ביקש הרב מאיר לאו, רבה של העיר, שלא להתיר פתיחת בתי עסק בשבת. זאת לאחר שלאחרונה החליטה הנהלת העיר להמליץ בפני חברי מועצת העיר להתיר פתיחת בתי עסק בשבתות ובמועדי ישראל.

לדברי הרב לאו מדובר בפריצת דרך ובשינוי סטטוס קוו של 105 שנים, אז נוסדה העיר. הרב לאו מנמק את בקשתו הן מתאמים הלכתיים "זיכרון למעשה בראשית" והן מטעמים סוציאליים, אותם מבקשת התורה להנחיל - יום מנוחה וקדושה לעמך נתת". "במהלך ימות החול מתקשים אנו לכנס את המשפחה לשבת אחים גם יחד. חסרים אנו את השיחה בין אבות לבנים ובין איש לאחיו. שולחן השבת עונה על הצורך חיוני לאיחוד משפחתי וליצירת שפה משותפת. לפחות יום אחד בשבוע" כתב הרב לאו.

מדובר בהחלטה העלולה להביא לא רק לחילול שבת המוני אלא אף לביטולה בידי בעלי עסקים קטנים שומרי מסורת שיתקשו להתמודד עם התחרות, ולא תהיה להם ברירה אלא לפתוח את עסקיהם גם בשבת.

הרב לאו ציין כי גם דיזינגוף, אחד העם, ואף חיים נחמן ביאליק לא היו שומרי מצוות אך כולם דאגו לשמור על אופייה וצביונה של השבת, שכן הבינו את חשיבותה לעם היהודי.