הרב אבינר: רב שדורש כסף עבור שירותו אינו רב

הרב שלמה אבינר פותח חזית נגד הרבנים אשר דורשים כסף תמורת שירותיהם ואומר "לסחוט כספים ולנצל מצוקות של אנשים זו שערורייה שלא תאמן"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/01/14 11:06 כט בשבט התשעד

הרב אבינר: רב שדורש כסף עבור שירותו אינו רב
אתר מעלה, צילום: אתר מעלה

בשנים האחרונות נפוצים המקרים בהם רבנים הנחשבים מומחים לדברים שונים מבקשים כסף תמורת שירות בנושאים מיסטיים השנויים במחלוקת קשה. הרב אבינר יוצא במאמר חדש בחריפות נגד התופעה וטוען "אלו אינם חכמי ישראל האמיתיים".

שאלה שהופנתה אל הרב אבינר בידי נערה צעירה, מספרת כי התגלתה אצלה בעיה רפואית מסוימת אשר הרופאים טענו שתחלוף מעצמה. אותה נערה הייתה לחוצה ולכן פנתה לרבנים הנחשבים מומחים לדברים אלו. כדי לקבל הדרכה קיבלה כמה מאות שקלים לכל אחד ולאחר שהדבר לא עזר פנתה לרב נוסף שטען שנכנסה בה רוח של מת, והוא מוכן להוציאה ב-12 פגישות בעלות של שלוש מאות שקלים.

בעקבות הדברים תקף הרב בחריפות את התופעה של דרישת תשלום עבור שירותים אלו ואומר במאמר שפרסם כי "הסיפור הזה על כסף ורבנים לא יאמן! כל ימי גדלתי בין חכמים גדולים קדושים גאונים וצדיקים ולא ראיתי אחד מהם שביקש כסף ממי שפנה אליו לעצה, לעזרה או לתפילה. הם שמחים לעזור. כאשר למישהו כואב, הם כואבים יחד אתו, וכאשר מישהו בוכה, הם בוכים יחד אתו. הם עוזרים לו מכל הלב ואינם מבקשים כסף.

"אדרבה", כותב הרב, "כאשר הם נפגשים עם אדם במצוקה, הם נותנים לו כסף, אם בתור שלוחים על כספי צדקה שנמסרו להם לכל מטרה נצרכת, ואם זה מכיסם הפרטי. ראיתי רבנים שחיו בדוחק ובמחסור של מצרכים חיוניים, הם ומשפחתם, ומכספם עזרו לזולת. לא יאמן שרבנים מבקשים כסף!", רותח הרב".

"ממתי נשמע שרב מבקש כסף על כל דבר, על עצה, על חופה, על נוכחות בברית-מילה או בניחום אבלים", שואל הרב. "לא יאמן! בין אלה המבקשים כסף, לא תמצאו אפילו אחד מחכמי ישראל האמיתיים הצדיקים והטהורים.
"לסחוט כספים מנערה צעירה ללא הכנסה, ולנצל את מצוקתה, זו שערוריה שלא תאמן", קובע הרב. מי שמבקש כסף אינו רב גדול, אפילו רב קטן איננו".

"אפילו רב שגובה כסף עבור ישיבה, גם כסף זה צריך להיות כשר", מדגיש הרב. "אי-אפשר לרמות נערה או כל אדם ולהוציא ממנו כספים על בסיס לא ישר ולנצל תמימותם של אנשים".

"תלמיד-חכם אמיתי אינו רודף כסף ולא מעמד ולא כבוד ולא פרסום", קובע הרב אבינר ומנחה: "תלמיד-חכם אמיתי הוא כמו אבא שלך, בהיותו אוהב אותך כנפשו. וכי אבא שלך יבקש ממך כסף תמורת עזרתו?!".

"אל תפני אל רב שמבקש כסף", מסכם הרב אבינר, "הוא לא יביא לך מזור. ואם הוא מבקש דווקא מזומנים ולא המחאה - משהו מסריח כאן. ואם אינו נותן חשבונית - משהו מוזר וחשוד כאן. אם את במצוקה, תלמיד-חכם ודאי יוכל לעזור לך, אך רק תלמיד-חכם השונא כסף".