הרב אבינר: כל עוד ישראל מעלימה עין מרצח העם בסודן היא שותפה לפשע

הרב שלמה אבינר יוצא בחריפות נגד העלמת העין בישראל מרצח העם בסודן, ומבהיר: ישראלי שמוכר להם נשק הוא רשע, חייבים לפרוץ את קשר השתיקה בנוגע לרצח העם בדרום סודן

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 27/08/15 10:30 יב באלול התשעה

הרב אבינר: כל עוד ישראל מעלימה עין מרצח העם בסודן היא שותפה לפשע
אילוסטרציה. Paskee / Shutterstock.com, צילום: אילוסטרציה. Paskee / Shutterstock.com

למה אנו שותקים ביחס לאכזריות הנוראה בסודן?

איני יודע. זה באמת חמור מאוד שאנו שותקים ולא מרימים קול צעקה.

לפני חודש האו"ם פרסם עדויות רבות על אונס מאות נשים ונערות ושריפתן חיים בדרום סודן, חיפשתי באינטרנט, אפשר למצוא באנגלית, אבל בעברית הכל מצונזר...

כנראה יש למדינת ישראל אינטרסים מדיניים שם, לכן מסתירים.

ואינטרסים מדיניים מצדיקים זאת?

בוודאי לא. המטרה אינה מקדשת את האמצעים. כמו שהאדם הפרטי חייב להיות ישר וטוב, כן הוא ביחס למדינה.

אנו מתלוננים שבזמן השואה העולם שתק, ועתה אנו עושים אותו דבר. בדרפור נרצחו כשני מיליון אנשים, ועוד מיליונים גורשו, נשים נמכרו לעבדות, ועוד מיליונים חיים ברעב, בלי מים, בלי תרופות, בלי אמצעי חימום. ומה אנו עושים?

אינינו יכולים לעשות הרבה. אנו מדינה קטנה, - בינתיים עד אשר יבוא משיח צדקנו. הטענה בזמן השואה היא נגד אלו שיכלו לעשות.

אבל גם אנו אינינו רוצים לקלוט מסתננים?

נכון. יש לנו יכולת קליטת זרים מוגלת מאוד. גם אין זה דומה ליהודים, שכל מקום שהגיעו פליטים יהודים , הם התנהגו כאזרחים למופת, וכאן המסתננים מטילים חיתתם על הציבור, ולפני שעושים חסד לאחרים, עלינו לעשות חסד לאחינו. אם נפתח שערי ארצנו לכל איש מצוק בעולם, מחר יהיו פה כמה מיליארדים, כי בחסדי ד' ארצנו היא גן עדן.

אז לא עושים כלום?

לא נכון. קודם כל , העובדה שאנו מוכרים נשק לדרום סודן זה רשע. אמנם, אינינו מוכרים באורח ישיר, אלא בעיסקאות סיבוביות, אך גם נשק כזה הורג, ואל לנו להיתמם ולהתחבא מאחורי תירוץ זה. אם למשל, מחר האמריקאים יאמרו לנו שלמכור נשק לרוצחים בדרום סודן בעסקאות סיבוביות הוא פשע ועקב זה יחדלו מלסייע לנו, תוך דקה ממשלת ישראל תודיע שאכן זהו דבר לא מוסרי.

אבל הציבור לא יודע על עסקאות אלו. מה הוא אשם? וכי הוא נוסע לדרום סודן?!

מה שהתקשורת רוצה היא מפרסמת יומם וליל, ומה שהיא אינה רוצה, היא מסתירה. וכן הוא ביחס לממשלה שמעוניינת להסתיר. וכן הם מסתירים שאנו שולחים צעירים בוגרי צבא כדי לאמן כחות בדרום סודן. כאמור, אנו מדינה קטנה, אינינו יכולים לכבוש את סודן כדי לעשות סדר, או לקלוט כל הפליטים, אך לפחות שלא נהיה שותפים לרשע.

לכבוש דרום סודן?!...

כן. כאשר המשיח יבוא, הוא יכבוש את כל כדור הארץ, כמבואר ברמב"ם הלכות מלכים יא א, ישליט שם צדק וסדר, ויציל עשוק. גם גויים הם בני אדם. אבל, לא נחלום עתה על העתיד, אלא נתמקד בהווה.

מה אנו יכולים לעשות בהווה בצורה אקטיבית מלבד מניעת משלוח נשק ומאמני צבא?

למחות למחות ולמחות. לא יתכן ששגריר דרום סודן מארח במעונו בתל אביב לקראת יום העצמאות שרים ונציגים בכירים של משרד החוץ, כולם מדברים יפה ולא אומרים מילה על מה שקורה שם.

ואם מוחים, זה מועיל?

ודאי זה מועיל. מאוד מועיל. אתה זוכר את שיר המחאה האמריקאי: How many times can a man turn his head and pretend that he just doesn't see. כמה פעמים יכול אדם להסב את ראשו ולהעמיד פנים כאילו הוא פשוט אינו רואה. מדובר בשיר של בוב דילן: Blowin' in the Wind. אגב, הוא יהודי! אבל בהרבה מדינות, דווקא השמאל הוא ממלא תפקיד של מחאה על פגיעה בזכויות האדם.

בארצנו, לצערנו אין לנו שמאל ראוי לשמו. הוא שמאל סלקטיבי, אינו נלחם בעד השכבות העשוקות באמת, הוא קומץ מועט של אנשים, וחלקם הם אינטלקטואלים חסרי אחראיות מוסרית ומדינית. לכן, בל נשחרר את עצמנו מאחריות בטענה שאין זה תפקידנו אלא תפקיד השמאל.

חייבים למחות ולמחות. לפרוץ את הצנזורה ולגלות ברבים מה קורה בדרום סודן. למחות על מה שהם עושים ולמחות על מה שאנו מסייעים, במישרים ובעקיפין. למחות.