הצעת חוק "מרוץ הסמכויות" נדחתה עד להסכמה בין המפלגות

בדיון סוער שקיימה ועדת השרים לענייני חקיקה, בלם השר אורי אריאל את הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא והביא לסיכום לפיו יוקם צוות בין-מפלגתי שיביא להסכמה ופשרה סביב החוק

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 15/12/13 17:15 יב בטבת התשעד

הצעת חוק "מרוץ הסמכויות" נדחתה עד להסכמה בין המפלגות
יחצ, צילום: יחצ

השר אורי אריאל בלם היום (א‘) את הצעת חוק ”מרוץ הסמכויות“ של ח“כ עליזה לביא, לאחר שהתפתח דיון סוער בועדת השרים לענייני חקיקה, בו טען אריאל כי בלתי אפשרי להעביר חוק שכזה כמחטף וללא הסכמה רחבה בין המפלגות השונות.

דבריו של אריאל חוללו סערה בישיבת השרים, אך רובם הסכימו איתו והחליטו להקים צוות בין מפלגתי הכולל את ארבעת שותפות הקואליצייה, על מנת להגיע להסכמות בנוגע להצעת החוק מרוץ הסמכויות של ח"כ ד"ר עליזה לביא.

על פי ההחלטה יוקם צוות בין מפלגתי לו יוקצו 45 ימים על מנת להגיע להסכמות. בין אם יגיע הצוות להסכמות ובין אם לא, תובא ההצעה של ח"כ לביא להצבעה בוועדת שרים בשבוע הראשון של חודש פברואר.

הצעת החוק של ח"כ לביא מבקשת לחולל רפורמה בהליך הגירושין בישראל. ההצעה מבטלת את הסמכות המקבילה בין בתי הדין הרבניים ובין בתי המשפט לענייני משפחה לדון בהליך הגירושין. תידרש הסכמה של שני הצדדים בקביעת הערכאה בה יידון תיק הגירושין.

כיום, לבתי הדין הרבניים ולבתי המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה לדון בענייני משמורת, מזונות ורכוש הנלווים להליכי הגירושין. המצב הקיים קובע כי התיק יידון במקום הראשון אליו פנה אחד מבני הזוג. כך נוצרת מציאות שכל הקודם זוכה, וכל אחד מבני הזוג רץ לפתוח תיק במקום המועדף עליו. בכך, מעודדת המדינה את בני הזוג לפנות מוקדם ככל האפשר לערכאות השיפוטיות ומסכלת את האפשרות כי יפנו תחילה לניסיונות לקיים שלום בית או לפתור את הסכסוך בדרכי שלום.

ע"פ הצעת החוק של ח"כ לביא, תיק הגירושין ייפתח אך ורק בהסכמה של שני הצדדים, שבזמן פתיחת התיק יידרשו להציג את הסכמתו גם של הצד השני. בכך מתייתר הצורך של כל אחד מבני הזוג לרוץ ולתפוס את הערכאה המועדפת עליו. במידה ובני הזוג לא יגיעו להסכמה, יידון התיק בבית משפט לענייני משפחה.

השר אורי אריאל אמר היום לכיפה כי ”שמח שהחברים בקואליציה הבינו שאי אפשר לקדם חקיקה כה רגישה בלי הידברות ובלי הסכמה. כעת בזמן שנותר אפשר וצריך ביחד עם הרבנות ובתי הדין להגיע להצעת חוק שמצד אחד תתקן ליקויים אמיתיים שקיימים אבל מצד שני לא תפגע בבתי הדין ובעולם התורה“.

”אני שמחה שגם בבית היהודי מבינים את חשיבות הנושא ומאמינה שנצליח להגיע להסכמות“, אמרה היום לביא, ”המצב כיום הוא שלמעשה המדינה מתמרצת את הצדדים לרוץ ולפתוח תיק גירושין בהקדם האפשרי. מצב אבסורדי זה לפיו זוכה מי ששולף ראשון, שאין לו אח ורע בעולם, מחריף את הסכסוך, מבזבז כספי ציבור, ובעיקר משאיר את הילדים מצולקים בין הורים שמנהלים מאבק מר אחד עם השני. בעזרת הצעת החוק יצומצם מספר הגירושין בעזרת מיצוי כל האפשרויות להשיג שלום בית, ויגברו הסיכויים שהליך הגירושין עצמו יעשה בדרכי שלום“.