הסברה או כבוד המת?

במועצת יש"ע החליטו להפיץ את תמונות הזוועה מזירת הפיגוע הרצחני באיתמר, באישור המשפחה והרבנים. הרב לבנון: מותר להפיץ את התמונות, גם אם צולמו בשבת

חדשות כיפה אורי פולק 13/03/11 00:00 ז באדר ב'

הסברה או כבוד המת?

ההתמודדות עם תוצאותיו הקשות של הפיגוע הרצחני באיתמר, הביאו את ההתיישבות ביש"ע לשאלות הלכתיות ומוסריות באשר להתמודדות בזירה ההסברתית בעקבותיו. אמש (שבת) החליטו במועצת יש"ע להפיץ תמונות זוועה מתוך זירת הפיגוע, כדי שאלו יגיעו לכלי התקשורת ההמוניים ויצליחו לשנות בעיצוב דעת הקהל הישראלית והעולמית.

דובר המועצה, רוני ארזי, קיבל את אישור המשפחה להפצת התמונות הקשות, בהן נראים בני משפחת פוגל לאחר הרצח הקשה, כשהם מתבוססים בדמם. "מועצת יש"ע עומדת מאחורי הקביעה שלא מדובר בביזיון המת, אלא בהצלת חייהם של הנרצחים הפוטנציאליים הבאים", הסביר היום ארזי. לדבריו, כך נוהגים בעת מלחמה: "צריך להשיג תוצאות הסברתיות. אחת הדרכים היא לפרסם תמונות שמראות את החייתיות בה נוהגים המחבלים".


(צילום: מועצת יש"ע)


בשיחה עם כיפה מסביר הרב האזורי לשומרון, הרב אליקים לבנון, כי הפצת התמונות מותרת על אף ביזיון המת, זאת כדי לשנות את דעת הקהל. "מותר להפיץ את התמונות אם הן מועילות להסברה", הסביר הרב לבנון וציין כי מותר לעשות זאת גם אם התמונות צולמו במהלך השבת - כפי שאכן קרה לגבי חלק מהן.

תא"ל (במיל) הרב אבי רונצקי, הרב הצבאי לשעבר ורב ביישוב איתמר, עודד אף הוא את הפצת התמונות הקשות וטען כי יש לפרסם אותן "כדי שיבינו מה קורה פה, עם מי יש לנו עסק. מדובר פה על רוצחים. זה לא אחד או שניים. זה העם שאיתו אנחנו רוצים לעשות שלום. דברים כאלה אולי יכולים לעורר מישהו מתרדמתו".

ואולם דווקא בארגון זק"א, הפועל רבות בזירות אסון, שומר על מדיניות האוסרת על הפצת תמונות זוועה - זאת מפני חשיבות השמירה על כבוד המת ועל אף שיקולי ההסברה. "מבחינה הלכתית ומוסרית אנחנו נגד הפצת תמונות מהסוג הזה. כל שיקול של הסברה לעולם לא מתיר לפגוע בצנעת הפרט ובכבוד המת, על אף הרצון העז להראות לעולם את אכזריות הרוצחים", הסביר היום יו"ר זק"א, יהודה משי-זהב.