"הסבא העיראקי של איילת שקד לא פוטר את המפלגה מייצוג מזרחי"

דורון דנינו המועמד לבית היהודי טוען למרות שישנם חברי כנסת מזרחיים במפלגה, הם אינם מייצגים את יהדות מזרח. לדבריו, חסר גם ייצוג בפריפריה באופן בולט: "לא יכול שבנט הוא הח"כ הצפוני ביותר של המפלגה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 05/01/15 10:48 יד בטבת התשעה

"הסבא העיראקי של איילת שקד לא פוטר את המפלגה מייצוג מזרחי"
דוברות, צילום: דוברות

"אין מספיק מזרחים בבית היהודי, ואין מספיק הכלה של המזרחים", כך אומר הרב ד"ר דנינו, המתמודד בימים אלו על מקום ברשימת הבית היהודי לכנסת הבאה במסגרת הפריימריז שיתקיימו בשבוע הבא.

דנינו, המתגורר בבית שאן, עוסק כבר שנים בתרבות ספרד ועדות המזרח, ומחזיק בין היתר בד"ר בנושא. לדבריו, יש צורך בנציג מזרחי בולט בכנסת, שיקדם את רוח המזרח, זאת במקביל לעיסוקו בנושא הפריפריה מתוקף היותו תושב הצפון. "לשמוע שהסבא של איילת שקד הוא ממוצא עיראקי לא פוטר את המפלגה מייצוג מזרחי, ומחטיא את המטרה", אומר דנינו. "אנחנו לא הולכים על פי חוקי נירנברג - על פי המוצא ממנו הגיע האדם, אלא שחסר בבית היהודי אנשים שמדברים ברוח, בשפה ובמורשת הספרדית".

"בעבר כל המסורתיים הצביעו למפד"ל, כך עיירות הפיתוח הצביעו מפד"ל, אך היום הבית היהודי נתפסת כמפלגה סקטואלית, מאנשי שלומנו ואשכנזים. אומנם עכשיו המפלגה פורצת דרך אבל בשביל לעשות זאת צריך דמויות איתם יזדהו תושבי הפריפריה המזרחיים באופן חד משמעי", אומר דנינו ומדגיש שדבריו נובעים מדאגה למפלגה ומרצונו לראות אותה גדולה ומשמעותית יותר. הדגש בעשייתו ובדבריו הוא על פריפריה ולא על עדתיות במובנה הגזעני, הוא אישית נשוי לאשכנזיה וחי שנים בקיבוץ הדתי.

"אין היום גישה ספרדית ומזרחית במפלגה", קובל דנינו. "חברי הכנסת השתכנזו ומשנת הרב קוק היא שבוקעת מפיהם. זו משנה חשובה מאוד אבל קיימת משנה נוספת, גאה. זה לא נלמד היום במיינסטרים, לא מצטטים את הרבנים המזרחיים. אנשים בפריפריה מחפשים את מי שידבר בשפה שלהם. לא צריך להיות ספרדי במוצא, צריך להיות ספרדי במהות. באישיות שלך"

"צריך לדבר על הכלה ולא על קיטוב", הוא מבהיר. "צריך להטמיע בתוך המפלגה גוונים שונים - זה לצד זה. חילונים שישארו חילונים, חרד"לים שיישארו חרד"לים. גם בנושא העדתי, צריך מזרחיים שיישארו מזרחיים ולא כאלו שעברו את כור ההיתוך האשכנזי".

"אין היום בבית היהודי חברי כנסת שמקדמים את נושא רוח ספרד. הרב אלי בן דהן מחובר הרבה יותר מאיילת שקד, אבל זה לא מספיק. הוא קצת קרוב אל זה, אבל זה עדיין הוא אחד מתוך 15. לרב בן דהן יש אג'נדות חשובות כמו תחום הדתות - צריך מישהו שיתמקד בעשיה חברתית נטו", אומר דנינו.

דנינו עוסק בשנים האחרונות בפיתוח הפריפריה, וטוען כי בנוסף לחוסר ברוח מזרחית, יש צורך בנציג פריפריה בבית היהודי. "לא יכול להיות שהנציג הצפוני ביותר במפלגה היום הוא נפתלי בנט שמתגורר ברעננה. יש מיליון אנשים שאין להם ייצוג, ואני מביא בן שלא קיים במפלגה. יש היום עשרות אלפים, בטח אחרי המשבר של ש"ס, שמרגישים שאין להם בית פוליטי. הבית היהודי נתפסת כמפלגה שלא נוגעת באותם אנשים, וחייבים לגעת בהם כדי לפרוץ. אנחנו נמצאים בשעת כושר".

"יש היום שישה חברי כנסת מיהודה ושומרון. זה חסר פרופורציה ביחס לכמות שלהם באוכלוסייה והסיבה היא שהם הבינו שאם הם רוצים לדאוג לבית שלהם הם צריכים להגיע לעמדות מפתח. זה צריך להיות גם בפריפריה. לא יכול להיות שלמיליון אנשים בארץ לא יהיה ייצוג. כמו שאנשי יהודה ושומרון הבינו את זה, גם הפריפריה צריכה להבין שהם אלו שצריכים למשוך את העגלה קדימה".

"בנט לא מבין את זה מספיק. הוא מבין את זה ברמת הרעיון אבל הוא לא מפנים את זה מספיק. מי שגר בתל אביב או בירושלים לא יבין את הקשיים בסגירת מפעל פרי הגליל, של אנשים שאין להם תעסוקה. כדי לקנות שמלה לבת מצווה של הבת שלי אני צריך לנסוע למרכז. כולם חושבים שעלות המחיה בדרום או בצפון זולה יותר, ממש לא. חוץ מצימרים חיים בצפון מיליון אנשים ואנשים לא מבינים את זה. אנחנו מאבדים את הצעירים שלנו - אין לנו מפעלי הייטק, עלות של חצי דונם בגליל עולה מאות אלפי שקלים. מתעלמים מהפריפריה. חייבים להבין שיש עוד שטחי ארץ ישראל מעבר ליהודה ושומרון, ויש עוד חברות בציונות הדתית".

הבית היהודי בתגובה: חשוב לשמור על קמפיין הוגן ואנחנו מאחלים לדורון דנינו הצלחה עם שאר המתמודדים".