המטרה: רב ציוני

יוזמה חדשה של צעירים בירושלים מנסה למנוע מהחרדים להשתלט על משרת רב העיר

חדשות כיפה אפרת רוט-הלוי 10/06/09 00:00 יח בסיון התשסט

המטרה: רב ציוני
זאב זמיר,www.pikiwiki.org.il, צילום: זאב זמיר,www.pikiwiki.org.il

"יש לנו כאן הזדמנות להשפיע מבפנים - האם יהיה לנו רב שיקדיש את זמנו למאבק בחניונים שפתוחים בשבת, או שמא יהיה לנו רב שיקרא לחיים משותפים של הקבוצות השונות בעיר ויפעל למען מטרה זו".

יוזמה חדשה של צעירים בירושלים קוראת להביא לשינוי ביחסי חילונים -דתיים- חרדים בירושלים. השינוי, כך מאמינים המארגנים, צעירים מתנועת "נאמני תורה ועבודה", יגיע דווקא דרך הבחירות הקרובות לבחירת רב ראשי לירושלים.

בימים אלו מתנהלים בירושלים ההליכים לבחירתו של רב ראשי לעיר. החשיבות של בחירת ראש עיר בירושלים ידועה. מלבד תפקידו הדתי-ייצוגי בעיר, לרב ראשי בירושלים ישנה השפעה רבה על מדיניות הרבנות המקומית בנושאי כשרות ושמיטה, מקוואות, רישום לנישואין (יחס לגרים), פתיחת בתי עסק בשבת ועוד.

יחסי דתיים-חילונים בירושלים היו מאז ומעולם נושא רגיש. בשבועות האחרונים חלה הקצנה בעקבות המהומות וההפגנות הסוערות עקב הוראתו של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, לפתוח את חניוני ספרא שבסמוך לשער יפו, בשבתות.

ההחלטה התקבלה על מנת להסדיר מקומות חניה לאלפי המבקרים בעיר העתיקה ובמרכז העיר בשבתות. החניון העירוני אמור היה להיפתח לפני מספר שבועות, באמצעות שכירת עובדים שישמשו כ"גויים של שבת". אולם, משטרת ירושלים ביקשה מהעירייה לדחות את הדבר בשבוע, בשל חג השבועות והאירועים הסמוכים לו.


כתגובה להחלטה לפתוח את החניונים, החלו הפגנות סוערות בירושלים והתפרעויות רבות של צעירים חרדים. במסגרת ההפגנות נפצעו שישה שוטרים וחמישה שוטרים נוספים טופלו במקום מפגיעות שונות. מאבק זה הביא את היוזמים לצאת למאבק על זהותו של רב העיר, לדבריהם "כל כך חשוב שבתפקיד זה יכהן אדם ציוני, שאופייה הכלל ישראלי של ירושלים חשוב לו, ושמבין כי ירושלים צריכה להיות בית מזמין לכל יהודי באשר הוא שם".

הגוף הבוחר את רב העיר מורכב מ-48 נציגים שמתוכם 24 הם נציגי בתי הכנסת בעיר. היוזמה החדשה קוראת לצעירים וצעירות להשפיע על ידי כך שיפנו את רב בית הכנסת שלהם לנסות להיבחר כנציג בתי הכנסת בעיר, וכך יהיו יותר נציגים ציוניים בוועדה הבוחרת את הרב הראשי. ובכך להגדיל הסיכויים לבחירת רב ציוני ראשי לירושלים.

ביום א הבא יתקיים באולם מועצת העיר דיון בנושא, בשיתוף עם רחל עזריה חברת מועצת העיר וממארגני היוזמה. הדיון יתקיים בהשתתפות ראש העיר ניר ברקת, הרב רפי פוירשטיין, ד"ר אביעד הכהן ואחרים.


"אנחנו רואים חשיבות רבה וצורך בבחירת רב ציוני ראשי בעיר" אומר לכיפה אילן קמינצקי ממארגני היוזמה "פנינו להמון בתי כנסת כדי ליצור לחץ. אנחנו מקווים שלפחות שניים או שלושה נציגים יהיו נציגים דתיים לאומיים. רב העיר הוא דמות המייצגת את העיר ירושלים, וחשוב שיהיה ייצוג לא רק לחרדים אלא לקבוצות השונות של העיר. לרב ראשי ישנה אפשרות לקבל החלטות שמשפיעות על הכלל, וכדאי שהרב ייצג ציבור מגוון ולא רק את הציבור החרדי".