המגילות הגנוזות עולות לרשת

גוגל ישראל ורשות העתיקות ישתפו פעולה להעלאת מגילות ים המלח לאינטרנט, זאת באמצעות שיטת סריקה חדשנית

חדשות כיפה אורי פולק 19/10/10 00:00 יא בחשון התשעא

המגילות הגנוזות עולות לרשת
רשות העתיקות, צילום: רשות העתיקות

אלפי קטעים מהמגילות הגנוזות הידועות בשם "מגילות ים המלח", יעלו בקרוב לרשת באמצעות שיתוף פעולה בין ענקית החיפוש גוגל לבין רשות העתיקות בישראל - כך הכריזה היום (ג) גוגל ישראל.

את הפרויקט תנהל פנינה שור מרשות העתיקות, ויסייעו לה בין היתר דיאן ואן דר ריידן, מנהלת מינהל השימור בספרית הקונגרס האמריקאי בוושינגטון, דוקטור גרגורי ברמן, לשעבר מדען בכיר בנאס"א ובמכון הטכנולוגי של קליפורניה, הפרופסורים סטיב וינר (מכון ויצמן) וזאב אייזנשטט (האוניברסיטה העברית), וחוקרים נוספים. הפרויקט יתבצע במימונם של קרן ליאון לוי וקרן ארקדיה.


משך העבודה כחמש שנים (צילום: רשות העתיקות)


בהכרזה המשותפת עם רשות העתיקות נמסר כי צילומי המגילות יעלו לרשת, תוך פרסום צמוד של זיהוי המגילות, התעתיק שלהם ותרגומן. ברשות העתיקות ובגוגל מעריכים את משך העבודה על הפרוייקט בכחמש שנים, והעבודה עליו תתבצע במשרדי רשות העתיקות שבמוזיאון ישראל.

טכנולוגיית הסריקה תתבצע באמצעות סריקה חדשנית שתגיע לישראל רק בשנה הבאה, כזו שתאפשר צילום של מקטעי המגילה באורכי גל שונים. הפתרון של הדמיית המגילות תחסוך לחוקרים שונים את הצורך בחשיפה חוזרת שלהן, כך שהעבודה עליהם עשויה להיות נוחה יותר. זאת ועוד, טכנולוגיית הסריקה החדשה תאפשר לראשונה איתור מחדש של קטעי כתב ואותיות שאינן ניתנות להבחנה בעין אנושית.