הכנסת תגן מפני רבנים

הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה: רבנים ומדריכים רוחניים יוכרו במסגרת החוק לניצול ויחסי מרות

חדשות כיפה אורי פולק 08/06/10 00:00 כו בסיון התשע

הכנסת תגן מפני רבנים
זאב זמיר, www.pikiwiki.org.il, צילום: זאב זמיר, www.pikiwiki.org.il

הצעת חוק חדשה מבקשת להכיר במסגרת החוק לניצול ויחסי מרות גם ברבנים ובמדריכים רוחניים. הצעת החוק שהוגשה על ידי חברי הכנסת עתניאל שנלר וזבולון אורלב, עברה היום בכנסת בקריאה ראשונה.

"אני מצר שנזקקנו לחוק שכזה, אך יש לאסור על כל אדם, יהיה תוארו אשר יהיה, לנצל את כוחו ביחס לתלויים בו מעמדית או רגשית לצרכיו וליצריו", אמר ח"כ שנלר בעקבות אישור מליאת הכנסת. "אני מקווה כי ניסוחו הסופי של החוק יהיה רחב יותר ויכלול דמויות ועיסוקים נוספים המנצלים את תלותו של החלש במורו הרוחני", הוסיף.

ח"כ זבולון אורלב, יו"ר ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, אמר כי "במקום שחלים יחסי מרות או תלות רוחנית, מנגנון ההגנה של המוטרד נחלש מאד. מגמת החוק להרחיב את ההגדרה של יחסי מרות על מנת שלא ייוותר בעל סמכות רוחנית שהחוק לא יחול עליו".

במסגרת החוק הקיים היום, מתלונן שהוטרד על ידי מי שמוגדר כבעל מרות איננו נדרש להוכיח שהתנגד למעשה, אלא מובן שהפחד הוא שמנע ממנו להתנגד ולהגיב. על פי החוק מוגדרים יחסי מטפל-מטופל, מורה-תלמיד, ועובד-מעביד כיחסים של בעלי מרות, הצעת החוק החדשה מבקשת לכלול גם את יחסי תלמיד-רב, כיחסים מסוג זה.

הצעת החוק, שראשיתה ביוזמה של ארגון "קולך" לפני כשש שנים, קוראת להחיל את ההגדרה של יחסי תלות ומרות גם על רבנים ומדריכים רוחניים. בזמנו בקשו חברות קולך לקדם את הצעת החוק בעקבות הסערה סביב הטרדות מיניות במדרשה בבר אילן, במסגרתם הואשם אחד הרבנים במדרשה כי הטריד תלמידות שבאו אליו להתייעצות אישית. בסופו של דבר נדחתה ההצעה בשל התנגדותו של משרד המשפטים שטען שההגדרה החדשה רחבה מדי.

אלא שכעת, לאחר פרשיית הרב אלון, הוגשה מחדש הצעת החוק והפעם זכתה לתמיכה רחבה. יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ציפי חוטובלי, אמרה כי "מורכבות מערכת היחסים שבין סמכות רוחנית לתלמיד מעצימה את החשיבות בסגירת החלל שנוצר כיום בחקיקה. בתקופה האחרונה רבו המקרים שבהם מטפלים שונים ניצלו את מרותם לרעה כלפי מטופלים ועל כן היה צורך לתקן את החוק."