הדת למען הסביבה

נציגי דת יהודים, ערבים ונוצרים נפגשו בכדי לבחון כיצד ניתן לגייס את המאמינים לאורח חיים ירוק יותר

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 19/11/09 00:00 ב בכסלו התשע

הדת למען הסביבה
ויקפדיה העברית, צילום: ויקפדיה העברית

לפני מספר שבועות התקיים כנס יוצא דופן בחסות האו"ם. נציגים מתשע דתות שונות שהוזמנו מטעם מזכיר האו"ם נפגשו בחסות מלכת אנגליה בארמון ווינדזור. הנציגים נפגשו בתחילת החודש על מנת לבחון כיצד ניתן לגייס את הדת והמאמינים לאורח חיים ירוק יותר, שימנע את התדרדרות מצבו של כדור הארץ.

לבסוף התבקשו נציגי כל דת להציג תוכנית פעולה לשבע השנים הבאות בתחום המודעות הסביבתית בה היא מפרטת כיצד תפעל לשינוי אמיתי בדתה שלה. כך למשל הכריזו הלותרנים כי הם מתכוונים לנטוע 8.5 מיליון עצים מסביב להר הקלימנגרו שבאפריקה. והדת הטאואיסטית הכריזה כי היא מתכננת התקנת מתקנים סולארים על 1500 מקדשים בסין.


את הדת היהודית ייצגה משלחת שנציגיה מישראל היו ד"ר מיכל קאגן,הרב מיכאל מלכיאור, נעמי צור-סגנית ראש העיר ירושלים, הרב ידידיה סינקלייר ,ויוסי אברמוביץ, מנכ"ל ערבה פאוור.

אז מה יעשה העם היהודי למען הסביבה?

בארמון ווינדזור הציעה המשלחת היהודית את הנקודות הבאות כחלק מתוכנית שבע השנים: להפוך את לימוד "איכות הסביבה" לחלק אינטגראלי מתוכנית הלימודים בישראל עד 2015, להפוך את ירושלים לעיר ירוקה,ליצור מצב בו 10% משימושי האנרגיה בישראל תהיה אנרגיה מתחדשת עד 2015, ולעודד גידולים מקומיים, על מנת לאכול יותר אוכל אורגני ומקומי.

לאחר שהרעיון הוצע בפורום בינלאומי הביאו חברי המשלחת את עיקרי הרעיון "הביתה".


ביום ד, ח כסלו ה-25 לנובמבר יושק הקמפיין היהודי למשבר האקלים בערב עיון אקולוגי במרכז שטיינזלץ שבנחלאות בשיתוף הארגונים "שפע" ו"בית אב". במפגש תיפרש התוכנית שהוצגה בארמון וינדזור על ידי היוזמה היהודית למשבר האקלים ותוצג לקהל הרחב. במפגש יתקיים גם מפגש בין מומחים בתחום הסביבתי בישראל ואנשי רוח והעמקה בתורה. בין הנושאים שידונו בתחום הסביבתי-יהודי יהיו נושאים כמו :צרכנות מקיימת בעולם ההלכה, מושגי יסוד בכלכלה היהודית, ההשלכות של סוגיית "בל תשחית" על התחממות כדור הארץ, האידיאה של היצירה החומרית בתרבות ארץ ישראלית, ועוד.


"הסכנה הגדולה שלנו זה שעלול להיות מצב שעוד כמה שנים הארץ לא תוכל להכיל את הניצול שני האדם עושים במשאבים כמו האוויר והשמיים" אומר הרב מיכאל מלכיאור חבר המשלחת. "קיבלנו את הארץ לעבדה ולשמרה, ועם האמצעים של הדורות האחרונים אנחנו מפקירים את האחריות שקיבלנו כלפי השמים וכלפי הקב"ה. אם רוצים לשנות זה יכול לדעתי לקרות רק ממקום של אמונה וזהות כי הפיתויים של החברה הצרכנית הם גדולים מאוד, והגורם היחיד שיכול לעמוד מולם זה הגורם האמוני.

זה מה שמבינים בכל העולם ולכן עשו כנס של ראשי הדתות, אין דבר שמשפיע יותר על ההתנהלות של האדם מאשר מחויבות ערכית ודתית. יש הרבה מה ללמוד אחד מהשני. הסכנה האקולוגית היא לא פרטנית ישראלית וכל מה שנעשה לא ישנה את העובדה שאנחנו רק פסיק בעולם. לכן חשוב שיהיה שיתוף פעולה וקשר, כל מי שדיבר בכנס נתן רעיונות שיכולים לתרום לכלל העולם".


הרב מלכיאור הסביר גם את המחשבה שהביאה לבחירה בתוכנית "אני למשל מאמין שאין שום שינוי שיכול להתחולל בלי שינוי חינוכי. התחלנו כבר בפעילות חינוכית דרך "טבע עברי" ותוכניות כמו שבת נוח. הנושא החינוכי הוא בסיס כל דבר ביהדות. לגבי ירושלים-הוחלט שכל עיר שמקודשת לדתות בעולם ומשמשת עליה לרגל תהווה דוגמא לחיבור האמונה עם האחריות האקולוגית. אני חושב שזה יהיה נהדר שירושלים תהיה דגם כזה בעולם".