הבית היהודי דורש: שקד למשפטים או אופוזיציה

בבית היהודי דורשים הערב את תיק המשפטים לאיילת שקד ובמידה ולא יענו הם מאיימים לשבת באופוזיציה, כשהשאלה המרכזית האם בנט באמת מוכן לקחת על אחריותו הקמת ממשלת שמאל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/05/15 21:06 טז באייר התשעה

הבית היהודי דורש: שקד למשפטים או אופוזיציה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

המערכת הפוליטית כמרקחה, יממה בלבד לסיום המועד שנקבע להרכבת הממשלה ועדיין נמשכים הקשיים במשא ומתן בין הליכוד לבין מפלגת הבית היהודי. יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט דורש כעת מראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את חברת הכנסת איילת שקד ממפלגתו לשרת המשפטים הבאה - כך פורסם הערב במהדורה המרכזית של ערוץ 2.

על פי הדרישה החדשה שהציב בנט שעל פי טענות הליכוד ירד למחתרת בשעות האחרונות וניתק עימם מגע, יש להודיע מיד על מינויה של שקד, זאת מחשש שמספר השרים לא יוגדל.

גורמים המקורבים לראש הממשלה נתניהו הזהירו בתגובה לדרישת הבית היהודי כי אין בכוונתם למסור את תיק המשפטים לידיו של בנט. "הימין לא יסלח לעולם לבנט אם ישמוט את השלטון מהימין בגלל תאוות תיקים", הם איימו בתגובה.

מחר בחצות יפוג המועד האחרון שבו אמור נתניהו לפנות לנשיא ריבלין ולבשר לו האם עלה בידיו להרכיב ממשלה. על פי הפרוטוקול, נשיא המדינה לא צריך לבדוק את ההכרזה ולבקש הוכחות והסכמים, לכן ייתכן שהדד-ליין יידחה לתחילת השבוע הבא - דבר שיאפשר לנתניהו להמשיך במשא ומתן.

מי שנתן את האות לטלטלה הפוליטית שנרשמה ביממה האחרונה היה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שהודיע אמש כי לא יצטרף לקואליציה ופתח מחדש את המרוץ לתיק החוץ. שעות ספורות לאחר מכן חתם יו"ר ש"ס אריה דרעי על ההסכם הקואליציוני עם הליכוד שגרם לזעם רב בבית היהודי בעיקר בשל ההסכמות בנוגע לחוק הגיור ולבתי הדין הרבניים ומינוי דיינים, מה שמותיר כעת את קואליציית נתניהו על 53 שרים בלבד.

דיווחים לא מאומתים טוענים, כי במקביל למגעים התקועים עם הבית היהודי מנסה נתניהו להשיג את תמיכת חלק מחברי הכנסת של יש עתיד שיפרשו מהמפלגה ויצטרפו לקואליציה, אך עדיין כאמור לנתניהו יש צורך בלפחות 8 חברי כנסת כדי להקים ממשלה צרה מבלי לפנות להרצוג ולהציע לו ממשלת אחדות.

בליכוד תקפו היום את בנט והטילו עליו את האחריות לכישלון בהרכבת הממשלה. במפלגתו של נתניהו מנו את ההצעות שהוגשו לבית היהודי, שבין היתר כללו את משרד החינוך, משרד התפוצות ומשרד התרבות והספורט. "אם הבית היהודי יסרבו להצעה זו, האלטרנטיבה לממשלת ליכוד לאומית היא רק אחת: ממשלת שמאל בראשות הרצוג, שבה לא תהיה נציגות כלשהי לציונות הדתית", הוסיפו במפלגה. "ממשלת שמאל שתפנה יישובים, תתפשר על ירושלים, תפגע בציבור הציוני-דתי ותתכופף בפני לחצים בינלאומיים".

לא ברור עד כמה בנט יהיה באמת מוכן לקחת על עצמו את האחריות הלאומית של ממשלה שכזו אך ההשפלה הקשה שחווה הבית היהודי החל מתחילת המשא ומתן הקואליציוני ייתכן והכשיר בעיני הציבור את הישיבה באופוזיציה כמעט בכל מחיר.