האם יוקם בית כנסת בקיבוץ החילוני יפתח?

אנשי הקיבוץ הותיקים מתנגדים ליוזמה חדשה, המבקשת להקים בית כנסת ראשון בקיבוץ החילוני. שני הצדדים מחליפים ביניהם מהלומות וטוענים: מדובר במאבק על צביון הקיבוץ

חדשות כיפה אורי פולק 18/07/11 09:35 טז בתמוז התשעא

האם יוקם בית כנסת בקיבוץ החילוני יפתח?
dlisbona-cc-by, צילום: dlisbona-cc-by

יוזמה להקמת בית כנסת בקיבוץ החילוני יפתח שבגליל העליון, מסעירה באחרונה את אנשי היישוב הותיקים. חלק מהתושבים החדשים המתגוררים בהרחבה הקהילתית ביישוב דורשים להקים בית כנסת ראשון במקום, למורת רוחם של חלק מהתושבים הותיקים.

לפני כחודשיים הוקמה בקיבוץ ועדה המנסה לקדם את היוזמה, בה חברים חברי קיבוץ חדשים יחסית, שנאלצו להתמודד עם התנגדות תקיפה מצד התושבים הותיקים. שני הצדדים החליפו ביניהם מהלומות באמצעות הדואר האלקטרוני, כשאחד התושבים הותיקים כתב לאנשי היוזמה כי הוא יעשה "כל שאפשר, בדרך חוקית, לחסום הקמת בית תפילה ציבורי ביפתח. אין אפשרות לברוח מהדוסים ודומיהם".

בעוד תומכי בית הכנסת טוענים כי בסך הכל מדובר בפתרון הלכתי וקהילתי עבור תושבים רבים המבקשים מקום תפילה מוסדר, התושבים הותיקים חוששים כי מדובר במהלך שישנה את הצביון החילוני של הקיבוץ. "אנחנו עלולים להגיע לנקודת אל-חזור ולכן אנחנו חוששים מאוד שלמרות הרצון הטוב, לאורך זמן זה ישתנה וההתחשבות בדת תהפוך לכפייה דתית ימשיך בחיכוכים גוברים ובמלחמת אחים."טען חבר הקיבוץ ליאור ישכיל, "קיבוץ זה מקום עם אורח חיים חילוני ואנחנו פוחדים שאם היום יוקם בית כנסת אז מחר יוקם גם מקווה ומחרתיים תתפתח כאן שכונה דתית".

לעומתם, אנשי היוזמה להקמת בית הכנסת, מסבירים כי הם "מבקשים להקים מוסד שיחזור לשורשים היהודיים הבסיסיים". אחד מהם טען כי הוא "בעד להקים בית כנסת כי אני רוצה שהילדים שלי לפחות יראו בית כנסת. שלא יהיה צריך לנסוע 15 ק"מ לראות בית כנסת או ספר תורה".

גם חלק מהמתיישבים החילונים טוענים בעד הקמת בית הכנסת, ולא חוששים משינוי צביון המקום. "אני מתכוון להמשיך לנסוע בשבת ולצפות בטלוויזיה בשבת. אני רואה בבית כנסת מקום תרבותי. יש בקיבוץ פאב, יש ספרייה, וצריך להיות גם בית כנסת. קצת מסורת וחיבור לשורשים היהודיים לא יזיקו לאף אחד מאיתנו", הסביר אחד מהם. "בחרתי לגור ביפתח מתוך ידיעה שמדובר במקום בעל צביון חילוני, אני אוהב את האנשים והמקום ואני לא מבקש לשנות את זה. אני מבין את החששות וגם לי יש חששות שהמקום יתחרד, אבל היות שאני יודע מאיפה השאיפה הזאת באה, החששות האלה פשוט לא רלוונטיים".