דרישה לעצור שידור תכניות אקטואליה בשבת: מפלים את הדתיים

התנועה למדינה יהודית ומרכז תדמי"ת בתלונה על כלי התקשורת בניסיון למנוע תכניות אקטואליה בשבת בשל העובדה שהמפלגות הדתיות אינן יכולות להגיב בעת הצורך

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 09/02/15 15:53 כ בשבט התשעה

דרישה לעצור שידור תכניות אקטואליה בשבת: מפלים את הדתיים
shutterstock, צילום: shutterstock

התנועה למדינה יהודית ומרכז תדמי"ת לתגבור הדמוקרטיה במדיה הישראלית הגישו ביום א' תלונה לכלי התקשורת ורשות השידור בגין פגיעה בייצוג המפלגות הדתיות בתוכניות אקטואליה המשודרות בשבת.

בתלונה שנשלחה לרשות השידור, לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, למועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין ולגלי צה"ל, כתב עו"ד אורי ישראל פז, כי ריבוי תכניות האקטואליה והחדשות ברדיו ובטלוויזיה בשבתות, בהן כאלה המשודרות בשידור חי, פוגע בייצוג הניתן למפלגות דתיות ולמועמדים דתיים במפלגות כלל ארציות.

בתלונה נכתב כי העיסוק בתוכניות אלה בסוגיות פוליטיות פוגע בייצוג בכמה היבטים מרכזיים: פעמים רבות משודרים אייטמים שליליים המצריכים תגובה מידית, ומתן תגובה שכזו אינו אפשרי באשר המותקף אינו יודע כלל שהותקף, כיוון שאינו מאזין לרדיו או צופה בטלוויזיה בשבת. בתלונה הובאו דוגמאות ממערכת הבחירות הקודמת כאשר נחשפו דברים שליליים נגד מפלגת הבית היהודי ב"אולפן שישי" בערוץ 2, שאף פורסמו לאורך כל השבת במהדורות החדשות השונות ברדיו ובטלוויזיה מבלי שתינתן לפרסומים אלה תגובה כראוי.

כמו כן, מלין עו"ד פז על כך שאין נציגות דתית באולפנים, והדיונים אינם מאוזנים. כמו-כן, אין נוכחות של כתבים דתיים המסקרים את התחום הפוליטי (דוגמת: יאיר שרקי, סיון רהב-מאיר, אודי סגל ואחרים).

בנוסף, לפעמים משודרים בשבת ראיונות או כתבות על דתיים כאשר על המסך מופיע הכיתוב "צולם ביום חול". לדעת רוב פוסקי ההלכה, ההשתתפות בשידור שכזה אסורה. הפונות מדמות זאת להזמנה של אזרח שומר מצוות לסעוד במסעדה לא כשרה... משכך, הן אומרות, אפילו בקשת תגובה לאייטם שישודר בשבת מעמידה את האזרח הדתי המגיב בבעיה הלכתית, שכן בעצם מסירת התגובה הוא תורם לחילול שבת.

טענות הארגונים נכונות בחלקן במיוחד בנושא התגובות הנדרשות במקרה של אייטם שלילי, אך הפתרונות אותם הם מציעים לא ריאליים בעליל. עו"ד פז מבקש בשם הארגונים העותרים כי "כל עוד מתקיימים שידורים בשבת - מן הראוי שלא ישודרו תכניות בשידור חי. תכניות אקטואליה המשודרות בשבת מדירות את שומרי השבת מלהופיע בהן וגורמות לאפליה ביכולת החשיפה על-רקע דתי. גם השתתפות של שומרי השבת בתוכניות המשודרות בשבת היא בעייתית מאוד, ולכן על כל הרשויות לתת את הדעת כיצד למנוע מצב של פגיעה בשוויוניות בשידוריהן בשבת".

עוד נכתב בתלונה כי בתוכניות המשודרות בסמיכות לשבת, הן בכניסתה והן בצאתה, מנועים הדתיים להשתתף, משום שאינם יכולים להספיק להגיע לאולפנים ולחזור מהם בפרק זמן כה קצר, ולכן לדעת המבקשים, פרק הזמן אליו יתייחסו גופי השידור יהיה החל משעה לפני כניסת השבת ועד שעה אחרי צאתה, ושהמענה יכלול התייחסות פרטנית הן לשידורי הרדיו והן לשידורי הטלוויזיה.

הסבירות שתכניות אקטואליה לא ישודרו בשבת היא נמוכה מאד והבקשה היא בגדר 'תפסת מרובה לא תפסת'. לעומת זאת ישנו צורך אמתי לדרוש שלא לפרסם אייטם שלילי במהלך השבת מבלי שהתקבלה תגובה כראוי.