דחיה ל"חוק טל"

הרכב מיוחד של בג"ץ החליט לדחות שוב את ההכרעה בענין "חוק טל"

חדשות כיפה אפרת רוט-הלוי 09/09/09 00:00 כ באלול התשסט

דחיה ל"חוק טל"
dcaseyphoto-cc-by, צילום: dcaseyphoto-cc-by

הרכב מיוחד של תשעה שופטים בבית המשפט העליון החליט לדחות שוב את ההכרעה בעניין "חוק טל" לעוד כ-15 חודשים וזאת תוך שהוא מביע מורת-רוח מהאיטיות ביישום החוק.

"חוק טל" הוא חוק המאפשר את המשך מתן פטור משירות צבאי לבחורי הישיבות .על פי החוק, בגיל 22 יקבל בחור ישיבה שנת הכרעה בה יוכל לבחור האם להמשיך ללמוד או לצאת לעבוד. מי שיבחר לעבוד יוכל לבחור בין שירות צבאי מקוצר של שנה וארבעה חודשים ומילואים לפי צורכי הצבא, לבין שירות אזרחי של שנה, ללא שכר ועם אפשרות עבודה נוספת. בנוסף יורחבו מסגרות לשירות בצבא כמו הנח"ל החרדי. כמו כן, תאכף ביתר קפדנות בחינת השוהים תחת ההסדר. הנהגת הישיבות מתבקשת לשתף פעולה.


דיונים רבים נערכו לגבי חוקיות חוק טל ובתגובה לכך הוגשו עתירות רבות. ב-1998 פסק בג"ץ כי הסדר דחיית הגיוס לבחורי הישיבות אינו חוקי, וכי על הכנסת לחוקק חוק בנושא בתוך שנה - תקופה שהוארכה מעת לעת.


בשנת 2006 קבע בג"ץ, בדעת רוב, כי חוק טל סותר את כבוד האדם של המשרתים בצה"ל, והוא יושם באופן כושל שאינו מהווה "תכלית ראויה" המצדיקה את הפגיעה בזכויות המשרתים. אף על פי כן, קבע בית המשפט כי יש להותיר את החוק על כנו למשך שנה וחצי נוספת כדי לבחון האם יישומו ישתפר.


ב-2007 האריכה הכנסת את תוקפו של "חוק טל" ב-5 שנים נוספות, ונגד החלטה זו הוגשו העתירות הנוכחיות.


הדחייה נעשתה לדברי השופטים כדי לתת למדינה לבדוק אם "בכוחם של המנגנונים הקבועים בחוק לחולל שינוי משמעותי" כלומר השופטים מחליטים לתת למוסדות המדינה הזדמנות לתקן : "הגענו לכלל מסקנה כי טרם שנקבע עמדה סופית באשר לחוקתיותו של חוק דחיית השירות ובאשר להארכת תוקפו למשך חמש שנים נוספות, יש לאפשר למנגנונים המיועדים ליישומו - שאך זה מקרוב קרמו עור וגידים והחלו לפעול - להוכיח את יעילותם או אי-יעילותם במבחן התוצאה למשך פרק זמן קצוב נוסף".


השופט אליקים רובינשטיין כתב הוא מצטרף להחלטה יתר השופטים בלב כבד. "הרבה יותר משהעגל רוצה לינוק, הפרה רוצה להניק". לדבריו, מה שהחל בקיום עולם תורה לאחר השואה, הפך לסוציולוגיה של חברה שלמה שאינה נושאת כמעט בעול המרכזי במדינת ישראל, "ובטוחני שבסתר ליבם חשים בקושי ובמבוכה גם ראשי הציבור החרדי ורבים רבים מני ציבור זה, אלא שנכנסו למבוך שהם מתקשים לצאת ממנו".


"בסופו של יום, בהגיע שעת האמת, תעמוד השאלה האם חוק טל עומד במבחן החוקתיות, והאם האמצעים שקבע לצורך גישור על פני פער אי-השוויון בסוגיית שירותם הצבאי של בחורי הישיבות הולמים על-פי טיבם, ועל-פי קצב הפעלתם, את תכליתו", ציינה אחת השופטות בועדה,השופטת פרוקצה."או שמא דינו נגזר לביטול, ולהחזרתה של הדילמה החוקתית והחברתית הסבוכה והכאובה הזו לנקודת הפתיחה".