גיוס בנות דתיות לצבא? היוהל"ן חשפה עליה בדיווחי ההטרדות המיניות בצה"ל

בדיון בוועדה למעמד האישה בכנסת חשפה יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים תא"ל רחלי טבת ויזל כי בשנה החולפת ישנה עליה בכמות המתלוננות אודות הטרדות מיניות בצה"ל

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 03/02/14 17:47 ג באדר א'

גיוס בנות דתיות לצבא? היוהל"ן חשפה עליה בדיווחי ההטרדות המיניות בצה"ל
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

על רקע הדיון אודות גיוס הבנות הדתיות לצה"ל, חשפה היום (ב') היוהל"ן בדיון בוועדת מעמד האישה בכנסת דו"ח מקיף בצה"ל על הטרדות המיניות. מסקנות הדו"ח מצביעות על עליה בדיווחי הטרדות המיניות בצה"ל לעומת השנה שעברה.

בדיון, חשפה יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים תא"ל רחלי טבת ויזל דו"ח מקיף אודות נפגעות פגיעה מינית בצה"ל. על פי ממצאי הדו"ח בשנת 2013 התקבלו 561 תלונות על הטרדה מינית בצה"ל זאת לעומת 511 בשנת 2012. 9% מהתלונות נתקבלו דווקא מגברים.

עוד מגלה הדו"ח כי על פי סקר אנונימי הנשלח לאלפי חיילות בשירות חובה בצה"ל עולה כי בשנת 2013 אחת מכל שמונה חיילות חוות הטרדה מינית. נתון זה מצביע על ירידה לפיה בשנת 2012 אחת מתוך שבע חיילות הוטרדה מינית. יש לציין כי מנתוני התמ"ת, במדינת ישראל אחת מכל שלוש נשים חוותה הטרדה מינית.

"הנתונים מטעים, יש אמנם עליה במספר הדיווחים אך לא מדובר בעליה במספר האירועים" הסבירה היוהל"ן תא"ל ויזל את ממצאי הדוח "עליה בדיווחים נובעות בעקבות עליה במודעות שיצרנו סביב נושא פגיעות מיניות בצה"ל כך שמבחינתי מדובר בנתון חיובי. נתוני הפגיעה המינית בצה"ל נמוכה יותר מכל גוף ציבורי אחר. מתגייס שמגיע לצה"ל מקבל דף מידע בנושא וסקירה מה מותר ואסור בצבא על רקע מיני. פתחנו מרכז סיוע לנפגעות מינית כך שהיום כל גבר ואישה שנפגעו מינית יש להם כתובת שלא דרך המפקד הישיר".

יו"ר הוועדה עליזה לביא: "הטיפול במסגרת הצבא והקלות הבלתי נתפסת של הענישה בשלושת מקרי ההטרדה המינית האחרונים בקרב קצינים בכירים, מטרידים. לא כדאי להוציא את השיפוט מהצבא? אני רוצה לברך על המסגרת הטיפולית של הצבא, שמחה על השקיפות אבל אני לא רואה בזה סוף פסוק, כשמקבלים נתונים צריך לראות מה לא קיבלנו, הם לא משקפים לחלוטין את מה שנעשה, יש שבוחרות לא להתלונן. הועדה תבקר במרכז מהות לראות ללמוד להכיר על דרך ההכשרה, המקום של המטפלים, מי נמצא בקבע ומי בסדיר, משך ההכשרה, השירות, תחלופת אנשי הצוות, ואשמח לפגוש גם מתלוננות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בצה"ל רואים בחומרה רבה את נושא הפגיעה על רקע מיני ומשקיעים מאמצים רבים למיגור התופעה. לאחרונה, נוכח הגברת ההסברה והמודעות לאפשרות הדיווח והתלונה ובראשם הקמת מרכז מהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה), חלה עלייה מסוימת בכמות הדיווחים. כל פניה שמגיעה נבחנת לגופה ומטופלת בכובד ראש".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il