בעית כשרות בבית החולים

לבית החולים "מדיקל סנטר" בהרצליה אין תעודת כשרות, אך אף אחד לא מיידע בכך את החולים.

חדשות כיפה יאיר פלדמן 05/06/08 00:00 ב בסיון התשסח

בעית כשרות בבית החולים
crucially-cc-by-sa, צילום: crucially-cc-by-sa

אם עד היום היה מי שחשב שאת המשפט "שלום, יש לכם תעודת כשרות?" צריך לשאול רק בכניסה למסעדות, הרי שעכשיו מסתבר כי גם בכניסה לבתי חולים כדאי לברר את נושא הכשרות.

מכתבה שתפורסם בסוף השבוע הקרוב בעיתון "הצופה" עולה כי לבית החולים "מדיקל סנטר" בהרצליה אין תעודת כשרות עבור האוכל במקום, והנושא אף איננו נמצא תחת פיקוח.

בכתבה אותה מביא ניצן קידר מספר משה לוי מפתח-תקווה, כתב ותיק ב"הצופה", כי גילה את הבעיה על בשרו כשנקבע כי עליו לעבור ניתוח לב פתוח, ובהתאם לביטוח המושלם שיש לו בקופת החולים הכללית, קבעה האם ניתוח בבית החולים הפרטי מדיקל סנטר בהרצליה. בית חולים יוקרתי ומבוקש.

בערב האשפוז קיבל לוי ארוחה לחדרו. במדיקל סנטר, כיאה לבית חולים פרטי, עוברת אחות המחלקת למאושפזים את הארוחות ישירות במיטתם. "קיבלתי ארוחה חלבית עם סכו"ם שהיה כתוב עליו בשרי", הוא נזכר. "זה נראה לי משונה ולכן ביקשתי לדבר עם מנהלת המטבח. בבוקר הניתוח הגיעה המנהלת ושאלתי אותה אם המטבח של בית החולים כשר. היא אמרה שכן. אני לא יודע למה אבל החלטתי להמשיך לחקור. שאלתי אם יש תעודת כשרות, והיא ענתה שלא. שאלתי אם יש משגיח כשרות, והיא ענתה שוב שלא. ניסיתי לברר למה היא מתכוונת ולאחר דין ודברים הבנתי שהאוכל הנקנה בבית החולים כשר, אבל את ארוחות הצהרים מבשלים במטבח - ועל מה שנעשה שם אין כל פיקוח. בבית החולים הזה מחלקים לחולים אוכל מבושל ללא תעודת כשרות וללא כל פיקוח. אדם שומר כשרות לא יכול לאכול שם".

לוי התקומם ודרש לאכול כשר. "בבית החולים הבטיחו שיבואו לקראתי, וכך היה", הוא אומר. "הם סיפקו לי ארוחות בוקר וערב בכלים חד-פעמיים ואילו ארוחת הצהרים שהוגשה לי היתה ארוחה של מטוסים: סגורה הרמטית וחמה. שבוע הייתי שם אחרי הניתוח, וזה האוכל שנאלצתי לאכול. על אף שהם הלכו לקראתי וניסו לרצות אותי, התחושה שלי היתה קשה".

כאשר השתחרר מבית החולים ושב לאיתנו, החליט שלא לשתוק. הוא פנה לקופת חולים כללית, לדוברות בית החולים, לרבנות בהרצליה ולכל גורם שיכול היה לעזור לו. "בבית החולים הולכים לקראת כל מי שבא בטענות, אבל הסיפור הוא שאין תעודה ואין משגיח. גם אם מוצרי המזון שהם קונים לבית החולים כשרים - ברגע שאין השגחה יומיומית ואין נציג של הרבנות, הברדק חוגג".

יצויין כי לא רק קופת חולים כללית מפנה חולים אל המדיקל סנטר, אלא הביטוחים המשלימים של כל קופות החולים, ועל כן, חולים שומרי כשרות רבים עלולים למצוא עצמם במצב דומה למצבו של לוי. הקופות ובית החולים, חשוב לציין, לא מציינות בשום מקום כי לבית החולים אין תעודת כשרות.

"המזון כשר - אין תעודה"

בבית החולים "מדיקל סנטר" ובקופת החולים הכללית אין ויכוח על העובדות שמציג לוי. לבית החולים אין תעודת כשרות. וכך גם אישר דובר בית החולים.

בתגובה הרשמית ל"הצופה" כתב דובר בית החולים כי "בהרצליה מדיקל סנטר המזון כשר. אנו מכבדים כל אחת ואחד מהמטופלים שלנו ולכן, עבור מי שמבקש בשר חלק למהדרין, אנו מזמינים מנות אישיות בשריות סגורות, עם החותמת של העדה החרדית בירושלים. בנוסף, אנו מבקשים לציין שכל מוצרי החלב המוגשים בבית החולים שלנו בארוחות הבוקר והערב הם של מחלבות טרה, להם הכשר של הבד"ץ. הלחם המוגש הוא ממאפיית ודש - ומגיע פרוס. ירקות ופירות מגיעים מעושרים לבית החולים. השנה היא שנת שמיטה ולנו יש היתר מכירה מתנובה. בנוסף, כל מאושפז או מטופל יכול לבקש לקבל את ארוחותיו בכלים חד-פעמיים. חשוב להדגיש כי מטופלים רבים מגיעים אלינו ממגוון הזרמים החרדיים והדתיים ועד כה שירתנו את הציבור החרדי בהצלחה ולשביעות רצון כל הנוגעים בדבר".

סמוך לסגירת הגיליון ביקש דובר בית החולים להוסיף כי במוסד "בוחנים את הצעדים הנדרשים בכדי לקבל תעודת כשרות".

גורם המעורב במערכת הכשרות בשירותי בריאות כללית אמר השבוע ל"הצופה" כי "לא מדובר בבית חולים השייך לשירותי בריאות כללית, אך כדי שכלל החולים יוכלו להתאשפז בבית החולים ללא חשש, נהיה מוכנים לפקח על המקום, גם ללא תשלום".

פרץ גוזה, מנכ"ל הביטוח המשלים בשירותי בריאות כללית, מסר בתגובה ל"הצופה" כי "שירותי בריאות כללית שולחת ארבעים אלף מטופלים בשנה לכל בתי החולים הפרטיים ובתוכם גם מדיקל סנטר. אנו דואגים לבריאותם ולמנתחים הטובים ביותר עבורם. אנו מאמינים שבמדיקל סנטר יתקנו את הדרוש תיקון".