בנט: "כואב על מה שנעשה לרב דרוקמן אבל עלינו לא להשיב אש"

יו"ר הבית היהודי התייחס בכנס ראשי ישיבות ההסדר לתקיפה של הרב דרוקמן בידי אנשי יתד נאמן אך אמר כי "אנחנו צריכים להיות מעל זה. לא להשיב אש ולא לריב"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/03/14 15:04 ד באדר ב'

בנט: "כואב על מה שנעשה לרב דרוקמן אבל עלינו לא להשיב אש"
דוברות בנט, צילום: דוברות בנט

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, נפגש בצהרים עם ראשי ישיבות הסדר. במהלך הפגישה הוא חיזק את ידי הרב חיים דרוקמן שהותקף בתקשורת החרדית."אני כואב כשאני רואה את מה שנעשה לרב דרוקמן", אמר. "אנחנו צריכים להיות מעל זה, לא להשיב אש ולא לריב".

בנט סקר בפני ראשי הישיבות את המערכה ההסברתית שקיים השבוע בארצות הברית נגד הדה לגיטימציה על מדינת ישראל, והתייחס גם לחוק הגיוס. "טוב שהחוק בא לעולם. הוא לא בדיעבד, הוא מלכתחילה", אמר. " עוד שלושה שבועות כל צעיר חרדי יהיה חופשי להחליט מה שהוא רוצה למשך ארבע שנים. היתר פחות חשוב, וזה יענה על הצורך שאמרנו: מי שלומד תורה יבחן להמשיך ללמוד תורה, אבל מי שלא - להערכתי יבוא לעולם התעסוקה. וזה הסיפור: תעסוקה תחילה. שירות זה חשוב, אבל זה יהיה מאוד תהליכי. התעסוקה יכול להיות יחסית מהיר, בטווח של שנתיים-שלוש".

(צילום: דוברות בנט)

השר סיפר על פגישה עם 60 מעסיקים חרדים בשבוע שעבר, שהבהירו לו כי החוק הוא הצלה והדבר הנכון וכי המצב הנוכחי הוא קשה שאף גורם למתחים במשפחה, כאשר לא מעט שאין להם יכולת ללמוד תורה כלואים. "נוצרה תרבות של אי משמעת עצמית בעבודה. גם אני התחלתי ב- 22 שקל לשעה ב- 4 שנים הראשנות בעבודה. ככה זה. היה כבר דור וחצי שהתרגלו לא לראות את אבא הולך לעבוד, וזה לא מושרש. יש כאן עבודה גם אצל המעסיקים גם אצל העובדים. זה המהלך היחיד יגרום באמת לעולם התורה להיות בר קיימא. הוא לא יכול להיות בר קיימא בצורה שהיתה עד עכשיו. כל הדבר הזה איים להתמוטט".

אלא שלדבריו, הפוליטיקה פגעה בדימוי של החוק, בעקבות שילוב אינטרסים בין שני הקצוות. "היה שילוב אינטרסים מושלם בין עסקנים חרדים לבין עסקנים מנגד של יש עתיד", הסביר. "אלה רצו להראות שהם רומסים את החרדים ואלה רוצים להראות שנרמסים, אז הכותרת היא רמסו את החרדים. אבל האבק ישקע. מחר לא קורה כלום, וגם בעוד ארבע שנים ברור כשמש שאף לומד תורה חרדי לא ייעקר מספסלו. כולם יודעים את זה מיש עתיד עד החרדים".

בנט מתח ביקורת על פוליטיקאים חרדים שנפגשו איתו ובמקום לדבר על סנקציות פליליות או כלכליות - שעל כך הם בעיקר נאבקו ציבורית - הם ביקשו שיעלה את גיל הפטור המיידי מישיבה מגיל 22 לגיל 24, למרות שהדבר יגביל את הצעירים החרדים לצאת לעבוד אם יחפצו בכך. "למה אתם עושים את זה לציבור שלכם?", תהה. "אתם לא סומכים עליו? היתה סיבה: הם רוצים לעמוד ביעדים. במובן הזה זה נכון. אבל בסופו של דבר היעדים שלהם הם כל כך ברי השגה. כבר יעדי 2014 כמעט הושגו ואנחנו רק בתחילת השנה האזרחית. אנחנו נותנים את זכות הבחירה והנציגים שלהם נאבקים לקחת את הזכות הזאת . חשבתי שידברו איתי על כלכליות או פליליות. לא דיברו איתי. רק על זה דיברו איתי".

מצד שני, בנט מתח ביקורת גם על יש עתיד שבשיחות שכנוע דיברו על כך שאין סנקציות פליליות אלא חובת גיוס ולאחר אישור החוק כתבו בפייסבוק שאושרו סנקציות פליליות. "בינינו, האמת היא שזו באמת חובת גיוס ולא סנקציות פליליות, אבל היתה את הפוליטיקה שלהן ואת הפוליטיקה בצד השני. מי שפעל כל הזמן לשם שמים זה החברים אצלנו, ובראשם איילת שקד".