בנט במסע הסברה בתקשורת הזרה: "איראן לא בונה מאיץ ניוטרונים כדי להכין פופקורן"

בעקבות דבריו של נשיא איראן ובהמשך לחימום היחסים בין ארה"ב לאיראן, מסר בנט ראיונות לתקשורת הזרה ואמר כי "מילים נעימות בניו יורק לא מונעות את הצנטריפוגות בנאתנז". צפו בראיון ל-BBC

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 27/09/13 10:20 כג בתשרי התשעד

בנט במסע הסברה בתקשורת הזרה: "איראן לא בונה מאיץ ניוטרונים כדי להכין פופקורן"
יששכר רואס, צילום: יששכר רואס

שר הכלכלה ויו“ר ”הבית היהודי“ מסר מספר ראיונות לתקשורת הזרה, זאת לאחר נאומו של נשיא איראן, חסן רוחאני באו“ם ובעקבות חימום היחסים הדיפלומטיים בין ארה“ב לאיראן.

בנט התראיין לרשת ה-BBC לרשת אל ג'אזירה ואמר כי ”מילים נעימות בניו יורק לא מונעות את הצנטריפוגות בנאתנז. לרוחני ישנה טקטיקה מאוד חכמה של שימוש ברטוריקה נעימה וחמה על מנת להסתיר מעשים אלימים המתרחשים עכשיו. בוא נבחן את מעשיו מאז שנבחר ולא את מילותיו. הוא התקין עוד אלפי צנטריפוגות חדשות מהסוג המתקדם ביותר, הוא ממשיך להפעיל את מתקן המים הכבדים. הוא לא מרשה לפקחי האו"ם להגיע לפרצ'ין, שם הם מפתחים את הנשק עצמו. אז אנחנו לא צרכים דיבורים, אנחנו צרכים מעשים".

בנוסף התייחס השר בנט לפגישתם של ג'ון קרי עם שר החוץ האיראני ואמר: "אנחנו מאד היינו רוצים למצוא פיתרון דיפלומטי לבעיה הזאת, אבל אם אנו באמת רוצים לראות את זה קורה, עלינו לראות את הידוק את הסנקציות בצדן של איום צבאי ממשי, אחרת איראן לא תעשה דבר. למעשה רוחאני בעצמו כבר אמר שהוא השתמש בטקטיקות מהסוג זה לפני כמה שנים כדי להשלים את בנייתו של מתקן באספהאן".

עוד הוסיף השר בנט כי "מה שצריך לקרות בשטח אלה הדברים הבאים: הפסקה מיידית של פעילות העשרת האורניום, צריך להוציא מאיראן את האורניום המועשר שכבר קיים ולפרק את ציוד שנועד לייצור חומרים אלו, ובו בזמן להפסיק את פעילות כור המים הכבדים. כשנראה את הפעולות האלה מתבצעות, נדע שהמשימה הושלמה ואז לא יהיה שום צורך בפעולה צבאית או כל דבר בסגנון. טדי רוזוולט אמר פעם "דבר ברכות ותחזיק מקל גדול". זה בסדר לדבר וזה אפילו טוב, היינו מאד מעוניינים שכל זה ייפתר ללא כל פעולה צבאית, יחד עם זאת, אנחנו וכנראה גם כל השאר יודעים שאיראן נוהגת לדבר ברכות תוך ייצור נשק גרעיני במחשכים. עלינו לשים לזה סוף ולהתמקד בפירוק תכנית העשרת האורניום האיראנית".

לגבי המשך הסנקציות אמר השר בנט כי "התוצאה הטובה ביותר עבור המערב והקהילה הבינ"ל היא להגביר את הלחץ על איראן בעזרת סנקציות משתקות בגלל שזה מה שהביא את איראן לשולחן מלכתחילה, ללא הסנקציות האלה הם לא היו באים לשולחן. אבל אם אנחנו רוצים שהם ימשיכו להתקדם עם העניין, עלינו להגביר את הלחץ הזה, אחרת הם פשוט ימשיכו בהיתולי המילים היפות והחמות תוך שהם מגבירים את קצב פיתוח הנשק הגרעיני. אין לנו שום דבר נגד העם האיראני, לדעתי הם בכלל אנשים נהדרים, הבעיה היא עם המשטר שממוקד לחלוטין בפיתוח פצצה גרעינית. הם השקיעו מיליארדי דולרים כדי להשיג נשק גרעיני ואפילו פקחי האו"ם עצמם מדברים על המימדים הצבאיים של פעילות הגרעין האיראנית. איראן לא בונה מאיץ ניוטרונים כדי להכין פופקורן- אלא כדי להפעיל פצצה גרעינית. איראן הוליכה אותנו שולל פעמים רבות, ואסור לנו לתת לזה לקרות שוב. ארה"ב והעולם צריכים להגביר את הלחץ על איראן כדי לגרום לה לפרק את התכנית הגרעינית שלה. כרגע מתקיים דיאלוג בין המערב לאיראן ואנו נאפשר להם לעשות את העבודה“.

השר בנט התייחס גם לאיום העולמי של איראן ואמר: "הנשק הגרעיני אינו מהווה איום רק על ת"א אלא גם על לונדון, מדריד ורומא. כלומר, לטילים האיראנים יש יכולת להגיע לכל בירות אירופה, כך שאין לנו עניין להוביל את מאמצים אלה, זהו האינטרס של אירופה לא פחות משזה אינטרס שלנו בישראל, משמע אתם באירופה וילדכם בלונדון שדבר זה מוחשי בעבורם לא פחות מאשר עבור ילדים בת"א".

בנט נשאל באל ג'אזירה גם על דבריו של הנשיא אובמה שיש הכרה גוברת שהכיבוש קורע את האופי הדמוקרטי של מדינת היהודים ואמר: "אדם לא יכול לכבוש אדמה שכבר שייכת לך, אתה לא יכול לכבוש את הבית של עצמך, אנחנו נמצאים שם כבר למעלה מ-3000 שנה ונישאר פה עוד אלפי שנים בעתיד. רק היום שמעתי דיווחים ששר החוץ הפלשתיני אמר ברדיו "קול פלסטין".

"אנו לעולם לא נשלים עם רעיון המדינה היהודית, לא משנה מה אומרים האמריקנים או הישראלים". כך שהבעיה הבסיסית טמונה בכך שהפלשתינים לא מקבלים את עצם קיומה של ישראל, כך שלא מדובר בחלקת אדמה זו אחרת אלא בשאלה האם ליהודים יש זכות להתקיים בארץ זו ועד שלא נפתור את זה, כל השאר זה סתם קשקושים. מה שכן צריך לעשות , ומה שעשינו עד כה זה לעבוד עם הפלשתינים בשטח כדי להגיע לשלום דה-פקטו. האזור המשגשג והבטוח ביותר במזה"ת הוא ישראל כולל יהודה ושומרון ואין לנו כוונה להרוס את זה", אמר בנט.