בנט בירך את הרב ליכטנשטיין על זכייתו בפרס ישראל: גידל אלפי תלמידי חכמים

ברכות מהפוליטיקה והעולם הרבני לרב אהרון ליכטנשטיין בעקבות זכייתו בפרס ישראל לספרות תורנית. הרב חיים נבון: "ספריו הם תרגום הלמדנות הבריסקאית הקלאסית למאה ה-21"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/02/14 20:03 כג באדר א'

בנט בירך את הרב ליכטנשטיין על זכייתו בפרס ישראל: גידל אלפי תלמידי חכמים

חברי כנסת ורבנים מברכים הערב (א') את הרב אהרון ליכטנשיין בעקבות ההודעה על זכייתו בפרס ישראל לספרות תורנית. (מתעדכן)

יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט מסר כי "הרב ליכטנשטיין גידל אלפים רבים של תלמידי חכמים בעשרות השנים האחרונות. תלמידי ההסדר המופלאים המהווים מופת של לימוד תורה ושירות קרבי בצבא", בחר בנט לשלב בנושא את הדיון אודות ישיבות ההסדר.

"בנימוקי וועדת הפרס נכתב כי "יצירתו מסתמכת על פני כל המרחב התורני" נראה לי כי ניתן להוסיף כי יצירתו מסתמכת על פני כל מרחבה של ארץ ישראל. בציונות, בתורה, בעשייה, באקדמיה ובכל תחומי החיים", אמר בנט והוסיף:

"לרב ליכטנשטיין ידע מקיף בכל תחומי החיים. בנוסף לידע הבלתי נגמר שלו בעולם התורני הוא בעל תואר ד"ר לספרות אנגלית מאוניברסיטת הווארד. דרכי הנועם של הרב ידועות גם בין אלה שלא מסכימים לעמדותיו והוא מהרבנים המובילים את הציונות הדתית", אמר ובירך אותו ברפואה שלמה לאחר פציעתו והניתוח אותו עבר בחודשים האחרונים.

הרב חיים נבון, אשר ערך מספר מספריו יחד עם הרב עמיחי גורדין, בחר לספר על פועלו הספרותי, עליו הרב ליכטנשטיין קיבל את פרס ישראל. "גם לסדרת מופת תורנית יש רגע של הולדת", כתב הרב בדף הפייסבוק שלו. "אני זוכר את רגע ההולדת של סדרת שיעורי הרב אהרון ליכטנשטיין על הש"ס: שני תלמידים צעירים ונבוכים, ידיד-נפשי (הרב) עמיחי גורדין ואנוכי, ניגשים לרא"ל ומציעים לו לערוך לספר את שיעוריו על מסכת טהרות. הרב הסכים, ולא העלה על דעתו מה יֵצא מהבקשה התמימה הזו. גם אנחנו לא העלינו על דעתנו. בעזרת סיכומיו וחכמתו של חברינו (ד"ר) שמעוני גרטי ערכנו את הספר הראשון. לאחר כמה ספרים פרשתי ממלאכת העריכה, שעברה לידי מוכשרים ממני. השאר היסטוריה".

עוד הוסיף הרב ואמר כי "מרחב יצירתו הספרותית-תורנית של הרב ליכטנשטיין כולל גם מאמרי מחשבה עמוקים וחשובים. אבל ייחוד וקסם מיוחד שורים בעיניי על ספרי שיעוריו. היו שהגדירו אותם כתרגום של הלמדנות הבריסקאית הקלאסית למאה ה-21. בלי לוותר על המוקד המשפטי או על טיפה של דיוק למדני, בנאמנות מוחלטת למסורת אבותיו, יצר כאן הרב ליכטנשטיין יצירה שהיא ישנה מאוד וחדשה לגמרי. המינוחים אינם צמודים לטרמינולוגיה הקלאסית, אלא חותרים לדיוק מושגי. המוקד אינו בטקסט של התלמוד, אלא בבירור המשפטי המדויק של הנושא. השליטה המוחלטת במרחבי הש"ס משמשת ככלי לאותו בירור מדויק", אמר הרב נבון והוסיף "תודה לקב"ה שזיכה אותי לקחת חלק קטן במפעל הנפלא הזה".

"זכייתו של מו"ר הרב ליכטנשטיין שליט"א בפרס ישראל לספרות תורנית משמחת ומרגשת", בירך על הזכייה הרב אמנון בזק, ר"מ בישיבת הר עציון. "חבר השופטים העלה בצדק את הרב-גוניות בתורתו ובהגותו של הרב בכל חלקי התורה, את מחשבתו המקורית והמעמיקה ואת רוחב אופקיו, כשכל אלו אינם אלא חלק מעוצמת אישיותו ומהליכותיו המפליאות בצניעותן.

"אולם", אמר הרב, "יש מקום להוסיף עוד נקודה אחת, שאולי הולכת קצת לאיבוד בשל העובדה שחלק מכתביו נכתב בפועל על ידי תלמידיו שסיכמו את שיעוריו. במאמרים שכתב הרב עצמו אלו מתגלה פן נוסף של הרב - היותו סופר ומשורר, שלשונו המופלאה נקראת כשירה מן הסוג העדין ביותר.

מאיגוד ישיבות ההסדר נמסר כי הם מברכים את הרב אהרן ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון עם זכייתו בפרס ישראל על יצירתו התורנית. "זכיית הרב ליכטנשטיין, ממניחי היסודות למפעל ישיבות ההסדר, בפרס הרם, היא עדות נוספת לעוצמת תורתו וגדולתו. הרב ליכטנשטיין זכה וחינך דורות של תלמידים המרביצים תורה ברבים ומהווים חלק מדור המנהיגות הרבנית הציונית דתית".

"זכייתו של הרב ליכטנשטיין שחיבר את "זאת תורת ההסדר" תחזק את ישיבות ההסדר בהמשך הדרך בחיבור לימוד התורה לשירות הצבאי, למען העם והמדינה", הוסיפו באיגוד.

פורום תקנה מסרו כי הם "מברכים את מורנו ורבנו הגאון הרב אהרן ליכטנשטיין לרגל ההחלטה להעניק לו את פרס ישראל לספרות תורנית. גדלותו בתורה וגדלות אישיותו המוסרית מהווים אור לנתיבתנו. אנו מאחלים לו עוד שנים רבות של הרבצת תורה והוראת דרך, מתוך בריאות הגוף ורוממות הרוח".

באגרת מיוחדת שהופצה על ידי יו"ר הארגון הרב מאיר נהוראי לרבני הארגון נכתב כי " היום התבשרנו בבשורה משמחת שמורנו ורבנו הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א יקבל פרס ישראל. חלק גדול מרבני בית הלל הם תלמידיו והרב גם ייעץ לנו בתחומים שונים. אנו מברכים את הרב בבריאות ושהקב"ה ישלח לו רפואה שלמה ואורח חיים ושנות חיים.

הרב גדול בתורה בקי גדול בתחומים רחבים ומעל הכל צנוע ועניו. הרב פורץ דרך בשיטתו הלימודית וידוע כבעל ראייה חדה ובהירה בתחומי החיים השונים. הרב ביקש להעצים את לימוד התורה לנשים וכך נוסד בית המדרש לנשים במגדל עז ומכללת הרצוג לנשים. כשם שהרב אוהב את התורה ואת בית המדרש כך גם אהבתו הגדולה לתרומה לעם ישראל".

בנוסף באגרת, התייחס יו"ר בית הלל, הרב מאיר נהוראי למתקפה על ישיבות ההסדר "כמה סימבולי שביום שישנה מתקפה בלתי מרוסנת על ישיבות ההסדר מקבל הרב ליכטנשטיין את הבשורה על קבלת פרס ישראל והוא ראש וראשון ל'זאת תורת ההסדר לכתחילה'. הרב היה פורץ דרך באמירה ששירות צבאי הוא לכתחילה וחינך אותנו להשקיע בצבא במסירות גדולה כשם שיש להשקיע בתורה. הרב הדריך אותנו שהתרומה היא לא רק בישיבה , לא רק בצבא אלא בכל תחומי החיים חינוך, רפואה מדע וחברה".