בן דהן לכיפה: הממשלה חייבת לעלות מדרגה לאור גל הפיגועים

בראיון ל"כיפה" אומר סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן כי הממשלה חייבת לעלות מדרגה בכל הקשור לטיפול במחבלים אך מבהיר, "מערכת הביטחון עושה את כל המאמצים להחזיר המצב לרגיעה ונעשו פעולות לתפיסת המחבלים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/07/15 18:20 יד בתמוז התשעה

בן דהן לכיפה: הממשלה חייבת לעלות מדרגה לאור גל הפיגועים
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

שעות ספורות לאחר לווית מלאכי רוזנפלד, שנרצח בפיגוע סמוך ליישוב שבות רחל, סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן מתייחס לגל הפיגועים האחרון, במסגרתו נרצחו עד עתה שני ישראלים - רוזנפלד ודני גונן. בשובו מהלוויה, אומר הרב כי "מדובר בתחושות קשות. זו משפחה עם שבר על שבר. לפני 13 שנים הבן שלם, שהיה טייס בחיל האוויר, יצא לטיול ונהרג בשיטפון. הוא היה קרוי על שם אח של אביו שנהרג במלחמה, ועכשיו גם הבן הזה, מלאכי, נהרג".

לדבריו, מערכת הביטחון מודעת למצב הקשה ולגל הפיגועים ועושה מאמצים בהתאם. "מערכת הביטחון עושה את כל המאמצים להחזיר המצב לרגיעה. התווספו כוחות ביו"ש, ומחסומים שהוסרו הוחזרו. נעשו פעולות שאני מאמין שיביאו לתפיסת הרוצחים של דני גונן במעיין וגם את הרוצחים של מלאכי רוזנפלד. גם אלו שרצחו את דוד בר קפרא", הוא אומר. "מערכת הביטחון עשוה מאמצים אדירים כדי להביא את הרוצחים לדין ולעונש".

הרב בן דהן מתייחס לדבריו של הרב אלי סדן הבוקר (ד') ב'כיפה' לפיו הממשלה אחראית במידת מה לפיגועים בשל חוסר הפעילות, ואומר כי בעוד הוא לא מסכים עם אמרה זו, "אני מסכים עם הרב סדן שהממשלה צריכה לעלות מדרגה ברמת הענישה. אני כבר שנים טוען שהדרך היחידה להפסיק את הפיגועים זה לתפוס את המחבל ובאותו היום לקחת את כל המשפחה הקרובה שלו, להעלות אותם על מטוס עם כרטיס לכיוון אחד. ברגע שמדינת ישראל תעשה את זה פעם אחת יפסקו הפיגועים".

עם זאת, אומר סגן שר הביטחון כי הוא מודע לכך שישנם מספר מחסומים בדרך שמעכבים פעילות שכזו. "מקווה שמערכת המשפט תתעשת ותבין שיש כאן מערכת מתוכננת לפגוע במדינת ישראל, ביהודים שגרים ביו"ש, ובכל מקום בארץ. חייבים לנקוט בכלים שאינם שגרתיים. אם מערכת המשפט תאפשר לנקוט בצדדים הללו זה יהיה אפקטיבי מאוד".

למרות גל הפיגועים הגדול, אומר הרב בן דהן כי הוא לא ממהר לכנות המצב אינתיפאדה. "אינתיפאדה זו מילה קשה. מה זה משנה מה הגדרה? אנחנו במציאות מדינית וביטחונית מעורערת. אני סומך על כוחות הביטחון שיעשו מאמצים כבירים להחזיר השקט למדינת ישראל".

הרב בן דהן מבהיר כי למרות הפיגועים, אין מקום לשנות את שגרת החיים. "מי שאומר שצריך לשנות את שגרת החיים אומר בפועל לא להסתובב גם בירושלים, ודוד בר קפרא נפגע בכלל ליד רחובות. אסור להסכים לאמירות בדבר שגרת החיים, אלא לגרום לכך שלאף אחד לא יהיה רצון לבצע פיגועים נגד יהודים כי העונש יהיה כל כך חמור".

בדבריו הוא מפנה אצבע מאשימה כלפי הרשות הפלסטינית, שלדבריו אשמה במצב. "מי שעומד מאחורי המהלך זה הרשות הפלסטינית שמסיתה לאורך כל הדרך. מערכת החינוך שלהם מלמדת לראות בשהידים גיבורים, משלמת משכורות לרוצחים של יהודים. דווקא עכשיו בחודש הרמדאן משדרים בטלוויזיה שלהם תשדירים ושידורים שבהם מהללים רוצחים. לכן העונש שצריך להפנות כלפי הרשות הפלסטינית היא לאשר עוד בניה ביהודה ושומרון, לאשר תב"עות של ישובים. הרשות צריכה להבין שעל כל פיגוע היא תיענש. כך תינתן תשובה ציונית הולמת לפיגוע".

"ראש הממשלה צריך להבין שאי אפשר להיות אדיש למציאות הזו. אנשים נרצחו כאן, ואני מקווה שהוא יקבל החלטות נכונות בעניין זה", מוסיף הרב בן דהן.

אתמול קרא השר אורי אריאל לכנס את הקבינט המדיני ביטחוני בתגובה לגל הפיגועים, על מנת לפתור את המצב הקשה. לדברי הרב בן דהן, הוא לא בטוח שזהו הפתרון. "מתנהלים עכשיו דיונים במערכת הביטחון וראש הממשלה מתייעץ עם כל מי שצריך לתת תשובות. הקבינט הוא כלי. אם ראש הממשלה חושב שצריך לזמן את הקבינט הוא יעשה זאת. אני לא חושב שזו המטרה, אלא המטרה היא להחזיר את השקט ליהודה ושומרון".