בדרך להפרטת הרבנות?

רבני צהר שוקלים להקים מערך עצמאי להרשמה לנישואים, בדומה לארגוני הבד"צ החרדים. החרדים בתגובה: "זה כמו שעוזרת הבית שלי תרשום נישואים".

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 21/10/09 00:00 ג בחשון התשע

בדרך להפרטת הרבנות?
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

עד היום נעשו רישומי הנישואים של זוגות צעירים בידי הרבנויות המקומיות, ובד"צים פרטיים שקיבלו היתר מיוחד לעסוק בכך. בתי הדין הקיימים בחברה החרדית אחראים לרישום נישואים בתוך הקהילה החרדית. בבתי דין אלו רושמים את הזוגות המבקשים להינשא, גובים את האגרה הנגבית בדרך כלל ברבנות, ולבסוף מעדכנים את הרבנות המקומית בפרטי הזוגות שנישאו בכדי שתנפיק את תעודת הנישואין הרשמית.


בארגון צהר מבקשים בימים אלה לקבל סמכות דומה, שתאפשר לזוגות הנישאים לעקוף את הבירוקרטיה בלשכות הרבנות המקומיות. היוזמה החלה לאחר שברבנות צמצמו את סמכויותיהם של הרבנים החברים בארגון, על ידי כך שלא הכירו בהם כעורכי חופה וקידושין. נראה כי בצהר החליטו "לעקוף" את הבעיה ובקש אישור לרישום נישואים, ובכך לאפשר פעילות גם לרבנים שאינם מוכרים על ידי הרבנות.

צהר: לא המצאנו משהו חדש

"היוזמה היא לא משהו שהמצאנו, הנוהל הזה קיים כבר 60 שנה במדינת ישראל" אומר לכיפה משה בארי, מנכ"ל עמותת צהר. "בחסידות בעלז ושארית ישראל זה עובד ככה מאז קום המדינה, נרשמים אצליהם ומעבירים לרבנות את כל הטפסים. קיבלנו את אישורו של הרב מצגר ואנחנו לא מתכוונים לחולל שום מהפכה. בחרנו ליזום מערך דומה כדי לחסוך מזוגות להתרוצץ ולרכז את הכול באותו מקום כדי שיהיה הרבה יותר קל, פשוט ונגיש".


אם זה מותר ללג מסוים זה בטח מותר גם לפלג אחר(צילום: יחצ)


"זה נכון שיש כאן חריגה מהסמכות" מוסיף בארי "אבל אם זה מותר לפלג מסוים זה בטח מותר לפלג אחר. אנחנו פועלים על פי עיקרון השוויון שהוא עיקרון חשוב. אם תתקבל החלטה להפסיק את הבד"צים נפעל גם אנחנו בהתאם, אנחנו פועלים לפי מה שקיים בשוק".

העולם החרדי זועם

ההחלטה של צהר ליזום מערך עצמאי, גררה כצפוי תגובות נזעמות בעולם החרדי. באתרים חרדים פורסמו כתבות רבות כנגד הצעד של רבני צהר. "אין דרך להרחיב את גבולותיה של צהר לרישום נישואין", מסביר הרב יעקב פרידמן המפרסם טור קבוע בעיתון החרדי "בקהילה". "ראשית, מהסיבה הפרקטית כי חלקם הגדול לא עבר הכשרה רבנית, מעבר לקורס הכשרה קצר, שעיקרו הארת פנים נלהבת לחנים וכלות.


"הבעיה המרה יותר היא - הכיוון המוצהר של התנועה. אי אפשר לתת אמון בתנועה שהכיוון המוצהר שלה הוא פסיקה אמיצה, או מה שמכונה היום פסיקה ידידותית, שאת משמעותה באר טוב ממני, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן הרב יהושע שפירא .אי אפשר להפקיד-להפקיר נכסים רגשיים בידי תנועה שאחד מראשיה, הרב שרלו, טען בראיון, שיש בעיה עם הפסיקה המסורתית שכוסתה באבק הזמן. מאיר פנים לאחים הומוסקסואליים, ובכלל טוען שדברי הרמב"ם (האוסרים לשבת שבעה על אח שאינו דתי), אינם תקפים עוד בימינו".


לטענה לפיה צהר מתנהלת בצורה מסודרת הרבה יותר מהבד"צים החרדיים עונה הרב פרידמן כי:

"גם עוזרת-הבית שלי טובה בסדר ומשטר. לא הייתי מפקיד בידיה רישומי נישואין".


"הסיבה להתנגדות החרדית לדעתי היא שזה גורם להם להפסיד הרבה כסף" מסביר בארי. "הם מפחדים מאובדן מקור הכנסה כי הם אלו שנותנים את השירות והבעיה העיקרית היא הכסף. הרבנים שלנו סיימו הכשרה ועברו ,בניגוד לעורכי חופות אחרים בחסידויות, מבחן מקיף ורציני. התקלות בכתובות למשל לא מתרחשות בצהר אלא דווקא בכל אותם חסידויות בהם ממנים אנשים חסרי הכשרה. אני יכול להבטיח שהמערכת רק תעלה בכמה רמות מבחינה רוחנית ולא ההיפך, ויהיו הרבה פחות תקלות".

הרב רוזן: במשך שנים אני תומך בהפרטה של שירותי דת

"אני תומך במהלך" אומר לכיפה הרב ישראל רוזן. "גם בגלל שיש קשיים במקומות רבים ברישום נישואים ורוב הציבור החילוני-מסורתי מעדיף טקס נישואים בצורה אחרת. מה גם שהשיטה שבה חסמו את רבני צהר על ידי כך שלא מכירים בסמכותם מצמצמת את החתונות שהם עושים. אני גם במשך שנים, תומך בהפרטה של שירותי דת , ממילא זה קיים אצל הציבור החרדי שמספקים שירותים נפרדים. אני לא מקבל את ההתנגדות הגורפת והטיעון כי זה יקדם את הרפורמים. רוב הציבור לא מעוניין בשירותי דת רפורמיים. אני נגד הטיעון הזה וקורא להפרטה גם בתחומי הכשרות ובכל תחומי הדת".