בג"ץ לבתי הדין: לחצו על סרבני הגט באמצעים הלכתיים

בפסק דין שכתב שופט העליון יצחק עמית, קרא השופט לבתי הדין הרבניים לפעול למענן של מסורבות הגט. "ההלכה מעמידה ארגז כלים מרשים דיו כדי לחלץ אישה מעולו של בעל סרבן גט"

חדשות כיפה אורי פולק 31/05/11 13:50 כז באייר התשעא

בג"ץ לבתי הדין: לחצו על סרבני הגט באמצעים הלכתיים
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, קובע בפסק דין שניתן היום (ג') כי על בתי הדין לפעול ללא לאות על מנת לשחרר נשים המסורבות גט. "ההלכה היהודית מעמידה ארגז כלים מרשים דיו כדי לחלץ אשה מעולו של בעל סרבן גט מקום בו הנישואין הם קליפה ריקה מתוכן. כך לגבי העילה הנדרשת לשם חיוב וכפיית גט וכך על-מנת לזרז בעל סרבן במתן גט (לדוגמה, חיוב במזונות מוגברים מכוח הכלל 'מעוכבת מחמתו להינשא'). הכלים בנמצא וכל שמתבקש הוא, כי בית הדין הרבני יושיט היד ויטול את הכלי המתאים", כותב השופט עמית.

את הדברים כתב השופט בפסק דין שעסק בעתירת אישה הנוגעת לחיוב שנדרשה לשלם לבעלה לשעבר, תמורת הסכמתו לתת לה גט. הסכום, העומד על 60,000 שקלים, נקבע בין בני הזוג ואושר בידי בית הדין הרבני האזורי בתל אביב ובית הדין הרבני הגדול. עם זאת, האישה טענה כי פסק הדין יוצר עילה הלכתית חסרת תקדים, לפיו הבעל זכאי לפרס כספי בשל הסכמתו לגירושין.

למרות טענתה של האישה, בית הדין הרבני הגדול קבע כי אין כל חידוש הלכתי בדרישת הבעל, שהרי הבסיס המשפטי לחיוב הממוני תלוי בהסכמתה לתשלום. בדיון בעתירת האישה טענה השופטת מרים נאור כי מדובר בשאלה עובדתית והלכתית המצויה בתחום סמכותו של בית הדין הרבני, ולפיכך בג"ץ לא יתערב בפסיקתו לפיה האישה הסכימה לשלם את אותו סכום.

עם זאת, השופטת ציינה כי "עם כל אי הנחת מן הרעיון של קניית גט בכסף, נראה כי למרבה הצער מדובר במעשה הקורה בדרך זו או אחרת יום יום. מעשה שבכל יום הוא שבן זוג המשתוקק לסיים את חיי הנישואין אך בן הזוג האחר אינו מסכים לכך - 'משלם' בוויתורים כספיים. כך קורה למשל כאשר בן הזוג מוותר על זכויות ממוניות אלו או אחרות להן הוא זכאי על פי דין. הדברים נעשים לעיתים קרובות מחוץ לכתלי בתי המשפט אך גם בתי המשפט או בתי הדין מפשרים לא אחת בעניינים של ממון, במסגרת עשיית הסדרי גירושין בהסכמה".