בג"ץ: לבתי הדין הרבנים אין סמכות לחייב הורים למול את בנם

ברוב של שש לעומת אחד קבעו שופטי בג"צ כי בית הדין הרבני לא יכול לחייב הורה למול את בנו אם ההורה השני מתנגד לכך. הסמכות היחידה בנושא היא בית הדין לענייני משפחה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/06/14 19:00 א בתמוז התשעד

בג"ץ: לבתי הדין הרבנים אין סמכות לחייב הורים למול את בנם
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

הפסד צורב לבתי הדין הרבניים. בהחלטה תקדימית קבעו היום (א') שופטי בג"ץ כי לבתי הדין הרבניים אין סמכות לחייב הורה למול את בנו אם ההורה השני מתנגד לכך. ההחלטה התקבלה ברוב של שש שופטים מול אחד, במהלך דיון בעתירת האישה שבית הדין הרבני חייב אותה למול את בנה במסגרת הליך גירושין, כך פורסם בחדשות 10.

כזכור, לפני כשנה דרשה אישה מבתי הדין לא להכריחה למול את בנה, כפי שדרש האב, במסגרת הליך הגירושין. בדצמבר אשתקד דחה בית הדין הרבני הגדול את ערעורה והורה לחייבה למול את בנה. לטענת דייני בית הדין, התרשמו כי סירובה של האישה למילת הבן אינה עניינית, אלא נועדה רק ככלי לשיפור הישגיה במאבק נגד בעלה, ועל כן אין לקבלה.

היום (א'), כאמור, החליטו שופטי בג"ץ בהחלטה תקדימית, כי בית הדין הרבני לא יוכל לחייב הורים למול את בנם, אם אחד ההורים מתנגד לכך במסגרת הליך גירושין. על פי החלטת השופטים, הסמכות היחידה שיכולה לקבוע האם למול או לא היו בית המשפט לענייני משפחה.

בפברואר 2014 הגיש היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין לבקשת בית המשפט העליון את עמדתו לגבי עתירה, העוסקת בטענתה של אם לתינוק בן למעלה משנה, לפיה בית הדין הרבני חרג מסמכותו כאשר הורה לה לערוך ברית מילה לבנה. לטענתו בנסיבות העניין, בית הדין חרג בסמכותו ועל כן יש לקבל את עתירת האם. עוד ציין היועץ כי ספק אם הכרעת בית הדין התקבלה בהתבסס על עיקרון טובת הילד.

כזכור, בעקבות תיק גירושין בין גבר אשר חזר בתשובה לאישתו, כרך הבעל את הגירושין בכך שבנו יעבור ברית מילה. בנובמבר האחרון החליט בית הדין הרבני בירושלים לדחות את ערעורה של האישה וקבע כי היא תשלם קנס כספי של 500 שקלים על כל יום בו בנה לא יעבור ברית מילה.

בפסק הדין, אשר גרר אחריו ביקורת ציבורית קשה ופתח את הדיון אודות החיוב לבצע ברית מילה, כתבו הדיינים "לא על כל דבר צריך להתכתש, ובפרת ברית המילה, שאבותינו וכל יהודי מוסר נפש עליה. עיכוב ברית המילה עלול לעכב את האב מלהינשא בשנית כדת משה וישראל".