בבני עקיבא נלחמים בפלאפונים

ראשי המוסדות של בני עקיבא התכנסו כדי לדון במקומם ההולך וגדל של הטלפונים הסלולריים בכיסי התלמידים. "נוודא שהמכשיר יהיה בבחינת בל ייראה ובל יימצא"

חדשות כיפה אורי פולק 27/10/10 00:00 יט בחשון התשעא

בבני עקיבא נלחמים בפלאפונים
kiwanja-cc-by, צילום: kiwanja-cc-by

בלי שום קשר לנתוני המכירות של האייפון 4, במרכז ישיבות בני עקיבא קיימו היום (ד) כנס ראשי מוסדות שהתייחס, בדאגה לא מבוטלת, למקומם ההולך וגדל של הטלפונים הסלולריים בכיסי התלמידים והתלמידות.

מי שנכנס היום לחדר הדיונים של ראשי המוסדות, היה משוכנע לרגע כי מדובר על התמודדות עם האויב הגדול ביותר שקם על החינוך הדתי. "הוא מבזבז את זמנם", העיר אחד מראשי המוסדות, אשר הצטרף בכך לדברי ראש האולפנה שציינה כי תלמידותיה "לא מפסיקות לגלוש בפייסבוק" או סתם לשחק עם המכשיר במהלך השיעורים.

ראשי הפנימיות אשר השתתפו בכנס הציגו בעיה עם התמודדות כפולה; מעבר לקשיים שמציב המכשיר על ריכוז התלמידים בשיעורים התורניים והכלליים, הפלאפונים מקשים על ההתערות החברתית ו"מביאים את התלמידים להתכנס בתוך עצמם, בגלישה באינטרנט, בצפייה בסרטים או בהאזנה למוזיקה", לדבריהם.


מפריע לריכוז


אחד מראשי הישיבות אף סיפר כי במשך זמן הוא שם לב שתלמידים מישיבתו מתכנסים בפינה מסוימת של הישיבה, ולאחר בירור הוא וצוות הישיבה הבינו שבפינה זו ניתן לגלוש באינטרנט האלחוטי של מוסד שכן. כמובן שהאינטרנט של המוסד השכן היה חופשי וללא חסימות תוכן שונות.

לצמצם את נוכחות הפלאפונים בשיעורים

"הכנס היום היה רק השלב הראשון בדרך לפתרון, מסקנות מעשיות אשר יהוו מדיניות כלל הרשת - יגובשו ויסוכמו רק בעוד כשבועיים", אומר לכיפה הרב יהודה פליקס, ראש מנהל החינוך ברשת "בני עקיבא". הרב פליקס סיפר על הרוח הכללית שאפיינה את הדיונים, בהם ציינו הרבנים כי יש להקפיד יותר על חוזר מנכ"ל משרד החינוך, לפיו יש "לצמצם את נוכחות הפלאפונים בשיעורים, להחרים מכשירים שמצלצלים במהלך השיעור ולוודא כי הסלולרי יהיה בבחינת לא ייראה ולא יימצא".

לטענת הרב פליקס, נשקלת אפשרות של הצבת תנאי בפני ההורים והתלמידים, לפיו המכשירים אשר יאושרו לתלמידים יוגדרו לקבלת שיחות בלבד. ראשי מוסדות פנימייתיים אחרים הסבירו כי אינם יכולים לאסור על הבאת טלפונים ניידים למוסד אך הם מנסים בדרכים יצירתיות לשלוט בתכנים להם משמש המכשיר.

"אנחנו מאמינים כי יש לשתף את ההורים לכל אורך התהליך, בסופו של דבר מדובר בעניין חינוכי הקרוב ללבם ולכיסם", מסביר הרב פליקס, אשר מציין כי גם הרבנים הבינו כי "אי אפשר להילחם בטכנולוגיה, צריך ללמוד איך להתמודד איתה".