אנחנו הנוער, הם המיעוט

חברי בני עקיבא הזדעזעו ממכתב הסרבנים והצליחו לעורר עניין גם בכנסת

חדשות כיפה חיים אקשטיין 15/10/09 00:00 כז בתשרי התשע

אנחנו הנוער, הם המיעוט
יחצ, צילום: יחצ

"מכתב השמיניסטים" שהתפרסם השבוע באמצעי התקשורת, לא גרם להרבה גבות במדינה להתרומם. מכתבים של תלמידי י"ב המסרבים להתגייס לצה"ל על רקע מוסרי, כבר הפכו אצלנו לעניין שבשגרה. השנה החליטה קבוצה של בני נוער, שהגיע הזמן שגם הצד השני יגיד את דברו.

חברי גרעין שנת שירות של בני עקיבא ברעננה, פרסמו מכתב משלהם, בו הם קוראים לצעירים "להמשיך את דרכם של מקימי הארץ, לוחמי המחתרות וגיבורי צה"ל לדורותיהם". אמש קיימו חברי הגרעין מסיבת עיתונאים בכנסת, במהלכה הקריאו את מכתב התגובה שלהם למכתב השמיניסטים, עליו כבר חתמו, לדבריהם, אלפי אנשים. במסיבת עיתונאים נכחו שרים וח"כים, ביניהם השר הרב פרופ הרשקוביץ, ציפי חוטובלי, זבולון אורלב, שלמה מולא, מירי רגב ועוד.


הצליחו לעורר עניין


"הנוער זה אנחנו"

"חלק מהמטרה של גרעיני נחשון זה להגיב למציאות, לא לשתוק", מספר לכיפה ערן וידר, מחברי הגרעין. "בשנת השירות שלנו אנחנו פועלים בבתי ספר חילוניים ודתיים ברמת-גן, בעיקר תיכונים. החלטנו קודם כל להפיץ עצומה נגדית בבתי הספר בהם אנו מתנדבים. כשראינו שזה התרחב ויש היענות מטורפת, הפצנו את העצומה גם בבתי ספר בכל הארץ. תוך כמה שעות הגיעו אלפי חתימות דרך האינטרנט. המטרה שלנו היתה ליצור הד תקשורתי, שיבהיר שאנחנו הרוב. הם שמונים, אבל אנחנו שמונים אלף. הם המיעוט, הנוער זה אנחנו. לנוער יש ערכים."

ולהם אין ערכים?

"אני באמת מאמין שלחלק מהם יש ערכים. אבל אם הבעיה שלהם היא להחזיק נשק - שילכו לשירות לאומי. שילכו למסגרת כלשהי של המדינה. הפורום לשיוויון בנטל אמרו לנו שלהשתמט זה הכי נוח, כי מי שמשתמט הולך אולי לחודש בכלא, למדינה לא משתלם להכניס אנשים כאלו לכלא לתקופות יותר ארוכות."


חולצות תנועה במשכן


מבחינת ההד התקשורתי, החברה השיגו את מטרתם. תוך יומיים הם כבר הספיקו להשיג הופעה טלוויזיונית בערוץ 2, כתבות באינטרנט וכאמור - מסיבת עיתונאים בכנסת. "זה היה ממש מהיר", מספר חבר הגרעין אמרי פניאל, "הרבה תנועות נוער רצו לשתף איתנו פעולה, אבל הכל היה בהתראה מאוחרת מדי. כל שניה התקשר אלינו מישהו אחר, כולם רצו להיות חלק מזה. דירת השירות שלנו נראתה כמו מטה בחירות."

מלבד תנועות נוער נוספות, הצטרפו למאבק גם אירגונים כמו "אם תרצו", "הפורום לשיוויון בנטל" וכן מטה הנוער לשחרור גלעד שליט, שאחד מנציגיו דיבר גם הוא במסיבת העיתונאים על חובת הגיוס, "גלעד שליט לא נחטף לחינם".

אין כניסה לחולצות תנועה

בסיומה של מסיבת העיתונאים, הגישו חברי הגרעין את המכתב לח"כ זבולון אורלב, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת. אורלב סייע עוד לפני כן לצעירים בארגון מסיבת העיתונאים, ופעל לכך שיתאפשר להם ללבוש במהלכה חולצות תנועה. "לא נתנו לנו להיכנס לבניין הכנסת עם חולצות תנועה", מספר אמרי, "כנראה בגלל המאבק בקיץ נגד הפרטת הקרקעות. עשינו בלגן בפנים, ואחר כך כבר לא נתנו לחברי תנועות הנוער להיכנס עם חולצות תנועה. עכשיו הם מפחדים מתנועות נוער. אז נכנסנו עם חולצות תנועה הפוכות"

מה אתם מתכננים לעשות עכשיו?

"כבר פנו אלינו מכל תנועות הנוער - השומר הצעיר, הנוער העובד והלומד, מחנות העולים, הצופים. אנחנו רוצים לארגן משהו שיהיה שיתוף פעולה של כל התנועות, של כל בתי הספר, משהו שיאחד את כולם", אומר ערן. "להראות שיש עתיד למדינה, שאנחנו המנהיגות של מחר."