איחוד לשם הצלה

הסכמה בין ח"כ ממרצ לח"כים מיהדות התורה: על מד"א לפתור בהקדם את הסכסוך עם "איחוד הצלה"

חדשות כיפה אלעד רותם 03/06/08 00:00 כט באייר התשסח

האם וויכוחים על יוקרה יפגעו בפעולות הצלת חיי אדם בארץ? נראה כי נכון לשעות אלו זהו המצב המצער.

לאחרונה חל סכסוך בין ארגון מד"א לבין ארגון "איחוד הצלה", ובעקבות חילוקי הדעות בין הארגונים, החליטה מד"א לנתק את מכשירי הקשר שבאמצעותם קיבלו המתנדבים הקשורים לאיחוד הצלה דיווח על אירועי חירום. בעקבות כך נוצר מצב בו, מתנדבים אלה אינם מקבלים כל דיווח על אירועי חירום ועל כן אינם יכולים להגיע למקום האירוע על מנת לתת עזרה ראשונה.

סכסוכים קטנוניים מסכנים חיי אדם

מי שנזעקו לטפל בדברים חברי היו ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת בראשות ח"כ יצחק גלנטי, שכיוונו את רוב הדברים כנגד אנשי מד"א, וטענו כלפיהם כי המצב הנוכחי איננו אפשרי. כך למשל, ח"כ הרב משה גפני אמר כי "יש לי תחושה שהבעיה שנוצרה נובעת בעיקר בגלל שאלות של יוקרה. אנו מבקשים להבטיח שהעזרה הראשונה תגיע לנפגעים במהירות האפשרית, כיוון שבאירוע חירום זמן מציל חיים". הרב גפני הוסיף כי מתנדבי איחוד הצלה מכירים את האזור בו הם מתנדבים ובכך יתרונם בהגעה מהירה לאזור האירוע".

ח"כ אברהם רביץ הסכים עם הרב גפני ואף סיפר כי "לצערי אני פונה למוקד מד"א לעיתים תכופות. תמיד נציגי איחוד הצלה מגיעים לפני אנשי מד"א. ברגע שנציגי מד"א מגיעים לביתי המתנדבים של איחוד הצלה מפנים את מקומם. לא מדובר בתחרות בין הגופים אלא בשאלה של הצלת חיים".

אל חברי הכנסת החרדים הצטרף גם ח"כ אבשלום וילן ממר"צ, שלמעשה יזם את הדיון בוועדה, טען כי "זו שערורייה שבגלל סכסוכים קטנוניים עם ארגוני הצלה אחרים, מד"א, בצורה צינית, מסכנת חיי אדם".

מבקשים להמשיך להציל חיים

נציגי מד"א ו"איחוד הצלה" ששהו במקום החליפו בניהם האשמות.

אלי יפה, נציג מד"א, דיווח לוועדה כי למד"א 12,000 מתנדבים, בני נוער ובוגרים ו-3,000 כוננים ואמר כי "אנו נקבל בברכה כל מתנדב שיפעל על פי הנהלים והקריטריונים של מד"א במתן עזרה ראשונה". לטענתו, "קיים במד"א חשש שקריאות המצוקה המתקבלות במוקד מד"א מועברות באמצעות יירוט טכנולוגי ובאמצעות שרשור לאנשים רבים, לאנשים שאינם מוסמכים. החולים והנפגעים סבורים כי האדם הניצב מולם הוא חובש מד"א מוסמך ומיומן כאשר בעצם הוא לא מתנדב של מד"א. ולכן אנחנו לא רוצים לאפשר למתנדבים שאינם מתנדבים במד"א לקבל קריאות המצוקה שמגיעות למוקד מד"א".

אל מול הדברים הללו טען אלי ביר, נציג "איחוד הצלה" כי כל ניסיונות הארגון לשכנע את מנכ"ל מד"א לחבר את מכשירי הקשר כך שמתנדבים יוכלו להמשיך לקבל דיווחים, לא צלחו. "כל מה שאנחנו מבקשים הוא להמשיך ולאפשר לנו להציל חיים. כל המתנדבים שלנו הוכשרו במד"א, אנחנו נסלק משורותינו כל מי שלא קיבל הכשרה במד"א. כל הציוד הרפואי שאנו מספקים למתנדבים הוא באיכות הגבוה ביותר ואנו רוכשים אותו מאותו ספק של מד"א".

מעניין לציין כי ד"ר מיקי דור, ראש אגף רפואה כללית טען בוועדה שלמרות שהמחלוקת בין מד"א ל"איחוד הצלה" נמשכת למעלה מחודשיים, במשרד הבריאות לא ידעו על כך. ד"ר דור ביקש מהוועדה שהות של שבוע על מנת לזמן את כל הגורמים אליו ולמצוא פיתרון דחוף לבעיה שנוצרה.

בסיכום הישיבה קבעה הוועדה כי ארגוני הצלה שונים בישראל ובהם "איחוד הצלה", מבצעים עבודת קודש שאין ספק שהיא מצילת חיים. הוועדה קראה למד"א לפעול לאלתר ליישר את ההדורים עם "איחוד הצלה", ולחדש עוד היום את שליחת הקריאות למתנדבים של ארגון "איחוד הצלה".