אושר: אישה תוכל להתמנות לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק לפיה נשים יוכלו להתמנות לתפקיד הרב. כיום החוק מגדיר כי רק גבר יוכל להתמנות לתפקיד, זאת למרות שמדובר בתפקיד מנהלי בלבד

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/02/14 21:05 כג באדר א'

אושר: אישה תוכל להתמנות לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק של חברות הכנסת מהבית היהודי שולי מועלם ואיילת שקד, לפיה נשים יוכלו להתמנות למנכ"ל בתי הדין הרבניים, ולא רק גברים. כיום, החוק מגדיר כי רק גבר יכול להתמנות לתפקיד, וזאת למרות שמדובר בתפקיד מינהלי-ציבורי בישראל, נטול סמכויות שיפוטיות-הלכתיות.

ההצעה נכתבה בשיתוף מרכז רקמן לקידום מעמד האשה. עו"ד עטרה קניגסברג, מנכ"ל מרכז רקמן, היא האשה היחידה שהגישה מועמדות לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים (לפני מספר שנים כאשר מונתה ועדת איתור לאיוש התפקיד), אך מועמדותה לא נבחנה עניינית, בשל היותה אישה. כמו כן עתרה לבג"ץ בנושא, אך בג"ץ קבע כי נדרש שינוי חקיקה. כעת, עם שינוי החוק הצפוי, תוכל להתמודד בקיץ הקרוב על התפקיד, כמועמדת מן המניין.

עו"ד קניגסברג: "חשוב להבין שאין מניעה הלכתית למינוי אישה לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים, ועל כן אין כל הצדקה לכך שתפקיד זה, תפקיד ציבורי במדינת ישראל, יהיה פתוח למועמדים גברים בלבד. התפקידים המקבילים בערכאות הדתיות האחרות בישראל, דוגמת בית הדין השרעי, כן מאפשרות מבחינה חוקית למנות אישה לתפקיד. על כן הגשתי מועמדותי, ואף הגשנו עתירה לבג"ץ, אך לצורך פתרון מלא לבעיה נדרש שינוי חקיקה. יש לברך את הבית היהודי, את סגן שר הדתות ח"כ הרב אלי בן דהן ואת ח"כ שולי מועלם וח"כ איילת שקד, על שהרימו את הכפפה ויקדמו את מדינת ישראל צעד חשוב אל עבר שוויון".

הצעת חוק נוספת אשר עברה את ועדת השרים לענייני חקיקה ואשר דנה בנושא דומה הינה הצעתם של חברי הכנסת עליזה לביא ואלעזר שטרן.

וועדת שרים לחקיקה אישרה היום (א') את הצעת חוק הדיינים של חברי הכנסת עליזה לביא ואלעזר שטרן. הצעת החוק קובעת, בין היתר, כי תנאי הסף המחייב כשירות הלכתית (דיין או רב עיר) ביחס למינוי מנהל לבתי הדין הרבניים ישונה, וזאת על מנת לאפשר מינוי אישה לתפקיד. כמו כן, הצעת החוק מציעה מספר שינויים נוספים בהליך מינוי הדיינים בבתי הדין הרבניים וזאת על מנת להשוות את התהליך, ככל שניתן, לתהליך מינוי שופטים.

"ראוי להסדיר בחוק את מה שהוזנח שנים רבות", אמרה ח"כ ד"ר עליזה לביא. "בתי הדין הרבניים, בעלי הסמכות השיפוט הבלעדית בנושאי נישואין גירושין וגיור, הם חלק ממערכת המשפט בישראל ועל כן עליהם לדמות להם בהתנהלות. אני מקווה שבעזרת חוק זה, ניתן הזדמנויות לדיינים הזמנות ראוי להתקדם, ונפתח דלת גם לאישה בראש בית הדין."

ח"כ אלעזר שטרן: "בדיוק כפי שנשים מכהנות כיום בשלל תפקידי מפתח בחברה הישראלית אין לי ספק כי הגיע העת לאפשר מינוי אישה למנהלת בתי הדין הרבניים. צעד זה, כמו צעדים נוספים שביצענו בתקופה האחרונה בנושא דת ומדינה, מציגים לציבור יהדות מקרבת, מקרבת ולא מרחיקה".