הפעם זה יקרה? הפרוייקט שיחסוך את הפקקים במרכז - דרך הים

במשרד התחבורה מעלים שוב את הרעיון לשאטל ימי שיקל על עומסי התנועה במרכז. בנוסף מקדם המשרד גם רכבת על גלגלים, אוטובוס רב קיבולת שינוע בכבישי המרכז ללא צורך בתשתית מיוחדת

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/07/24 12:22 כה בסיון התשפד

הפעם זה יקרה? הפרוייקט שיחסוך את הפקקים במרכז - דרך הים
שאטל ימי בניו יורק, צילום: NYC FERRY

משרד התחבורה פרסם היום (ב') "קול קורא" להפעלת שני פיילוטים חדשים, הראשון לשאטל ימי והשני לרכבת על גלגלים על מנת להקל על מצוקת העומסים במרכז. חברת נתיבי איילון, בשיתוף חברת נמלי ישראל (חנ"י) פנתה לגורמים בינלאומיים לקבלת מידע על שאטלים ימיים להסעת המונים.

שני המסמכים נוסחו על פי מודלים הפועלים בהצלחה בעולם והם מיועדים לתגבור התחבורה הציבורית, ולהילחם בעומסי התנועה שעלותם השנתית למשק מגיעה לכ-40 מיליארד שקלים. המודלים נועדו לשפר את רמת הניידות במדינת ישראל.

יידרשו לשוט במהירות של לפחות 30 קשר

הפרמטרים שייבחנו כוללים בין השאר את מהירות הכלים, קיבולת נוסעים, וסוג כלי השיט. הכלים שייבחנו, ובהם סנפירית, רחפת ועוד, יידרשו לשוט במהירות של לפחות 30 קשר, בתפוסה של לפחות 100 נוסעים ותוך שמירה על חווית נסיעה נוחה ומהנה. המידע שיתקבל ייבחן לצורך אפיון ובניית פיילוט בחופי ישראל.

שאטל ימי, קול קורא חדש במשרד התחבורה

שאטל ימי, קול קורא חדש במשרד התחבורה צילום: NYC FERRY

מה זה רכבת על גלגלים?

בנוסף, פרסם המשרד "קול קורא" להפעלת רכבת על גלגלים, המכונה גם "אוטובוס רב קיבולת" (BRT). מדובר במערכת להסעת המונים אשר נעה על כביש רגיל ללא צורך בתשתית מיוחדת כגון מסילה או מנהרה. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פנתה אל כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל בבקשה לקבלת הצעות למערכות מתאימות. ההצעות שיעברו את שלב הסינון הראשוני ייצאו לפיילוט במימון משרד התחבורה. את ההצעות יש להגיש עד 7 ביולי השנה.

בפיילוט רשאים להשתתף כלי רכב בעלי תקינה אירופית או אמריקנית, והוא מיועד לפעול באשכולות בהם פועלים מפעילי לתחבורה הציבורית, בקווי שירות עירוניים קיימים למשך שנתיים לפחות. כמו כן, נקבע כי על הקו לפעול בנתיב תחבורה ציבורית לפחות ב-30% מאורכו.