"אין שום דרישה שישראל תעשה משהו בתמורה להעברת השגרירות"

השגריר האמריקני, דייוויד פרידמן, אמר בשיחות סגורות עם אנשי הקונגרס היהודי האמריקאי כי "טראמפ אמר שישראל תשלם מחיר 'גבוה יותר' ולא 'מחיר גבוה'. הוא ירצה לראות שישראל נותנת יותר". בנוסף הוא התבטא ביחס לתכנית השלום וחוק הלאום

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/08/18 20:30 יח באלול התשעח

"אין שום דרישה שישראל תעשה משהו בתמורה להעברת השגרירות"
צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר בשבוע שעבר כי ישראל תיאלץ לשלם "מחיר גבוה" על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. עם זאת, השגריר האמריקני בישראל התבטא לאחרונה בשיחות סגורות באופן אחר לחלוטין, כך פורסם הערב (רביעי) ב"החדשות".

"אין שום דרישה שישראל תעשה משהו בתמורה להעברת השגרירות", אמר דייוויד פרידמן בשיחה עם אנשי הקונגרס היהודי האמריקאי.

לדבריו, "הנשיא רק מבקש רצון טוב הדדי. טראמפ אמר שישראל תשלם מחיר 'גבוה יותר' ולא 'מחיר גבוה', והוא התכוון לכך שהוא ירצה לראות שישראל נותנת יותר. תחת נסיבות שבהן ארה"ב עשתה מאמצים כנים לסייע לישראל, אולי הישראלים יוכלו לעשות משהו מצידם".

נתניהו וטראמפ

נתניהו וטראמפצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

על תכנית השלום הנרקמת בבית הלבן וזכתה לכינוי "תכנית המאה", אמר השגריר כי "אין לוח זמנים. התכנית תצא אל הפועל, אבל מאחר שהסיכויים השתנו, היא לא קרובה. זה לא יקרה בכינוס עצרת האו"ם הקרוב. העולם השתנה. העולם הותש מהנרטיב הפלסטיני, ומדינות ערביות כבר לא לוחצות לתהליך שלום. אנחנו מסתגלים לשינויים שדורשים לחשב מחדש את סדרי העדיפויות. באופן כללי אפשר לומר: תהליך השלום הישראלי פלסטיני ירד בסדר העדיפויות בשל אירועים ואיומים אחרים".

פרידמן אף התבטא בנושא שעמד במרכז מחלוקת גדולה בשבועות האחרונים, חוק הלאום, וסיפק פרשנות לפיה החוק רחוק מלהיות כפי שהוא מוצג על ידי מתנגדיו, "ישראל היא דמוקרטיה שיש לה את הזכות להעביר חוקים ויש לה את הזכות לפרש את החוקים באמצעות המערכת השיפוטית העצמאית שלה. באותה נשימה, לישראל יש חוקי יסוד, ואחד מהם הוא חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שמספר לכל ארח זכויות אדם שוות. יש נתק בין מה שחוק הלאום אומר והאופן שבו הוא מתפרש. אפשר היה לעשות דברים טוב יותר, אבל זה עניין ישראלי פנימי".