ראש העיר ליאון לכיפה: "אין דין שועפט כדין העיר העתיקה"

לרגל יום ירושלים, ראש העיר הנכנס מספר לחדשות כיפה מה התכנונים שלו לירושלים ומדוע טוב שהאירוויזיון היה בתל אביב. חג שמח

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 31/05/19 15:44 כו באייר התשעט

ראש העיר ליאון לכיפה: "אין דין שועפט כדין העיר העתיקה"
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, צילום: ללא

לכבוד ציון 52 שנה לשחרור ירושלים מסביר, משה ליאון ראש עיריית ירושלים הטרי, לחדשות כיפה כי יהודים לא צריכים לחשוש לטייל בעיר הבירה, איך תראה העיר בעוד 5 שנים ומה פינת החמד שלו בירושלים.

;

על חגיגות שחרור העיר העיבה השנה עתירה נגד ריקודגלים המסורתי. עמותת"עיר עמים" עתרו לבג"ץ נגד כניסתם של כניסתם של הרוקדים לרובע המוסלמי. העותרים טענו כי מעבר הרוקדים ברובע ועוד במהלך חודש הרמאדן יפגע בתושבי המקום. שופטי בית המשפט העליון דחו את העתירה וציינו בין השאר כי אף אחד מאנשי הרובע "לא ראה להגיש עתירה לבית משפט זה". 

האם ירושלים באמת משוחררת, כאשר יש מקומות שיהודים לא יכולים להיכנס אליהם או שיש עתירות נגד הכניסה של יהודים אליהם?  

"ברור שירושלים משוחררת ומאוחדת. העתירה במקומה מונח וגם התוצאה במקומה מונח ויהודים יכולים להיכנס לכל מקום שהם רוצים ולחגוג את יום ירושלים".

יש מקומות שיהודים מפחדים להיכנס אליהם בעיר כמו במזרח ירושלים

"כל מי שמפחד לטייל במקומות האלו מפספס. חובה לטייל שם כי זה מקום כל כך מעניין וכל כך מרתק שזה פספוס לא להיות שם. נוצר נרטיב שקרי כאילו מסוכן להסתובב במזרח העיר. אני מזמין את המוני בית ישראל, לא רק לתושבי ירושלים, להגיע לעיר העתיקה ולהסתובב בשוק ובמזרח העיר".

האם היית ממליץ לאנשים להסתובב גם בשועפט ובית חנינה?

"אין שם הרבה מקומות מיוחדים לטייל, אבל אני לא חושב שדין שועפט כדין העיר העתיקה. מנגד אני לא חושב שמסוכן להסתובב שם. בבית חנינה אני מסתובב חופשי, אך אני לא בעד להתגרות ולהגיד פה אפשר ופה אי אפשר. אני חושב שהיום כל מקום בירושלים הוא בטוח לכל ישראלי, ולכל יהודי ולכל מי שחפץ לראות את ירושלים המאוחדת".

לפני שבועות ספורים אירחה תל אביב את האירוויזיון, לאחר שהיו לא מעט דיונים איזו עיר צריכה לארח את תחרות השירה האירופית. שמה של ירושלים ירד כאשר הסבירו באיגוד השידור האירופי לישראלים כי המופע מחייב חילול שבת בפרהסיה

ירושלים היתה יכולה לארח אירוע בסדר גודל של האירוויזיון?

ליאון עונה בזהירות: "אנחנו צריכים לשמור על קדושת השבת בירושלים ואסור שיהיו פה חילולי שבת. דין ירושלים אינו כדין תל אביב. לכן, בסופו של דבר, טוב שהאירוייזיון היה בתל אביב. גם אנחנו נהננו מהתיירים שהגיעו לתל אביב. העיר היתה מלאה בתיירים ונהננו מכל רגע. לא הגענו לידי ניסיון שאם החזרות יהיו בשבת בצהרים או בצאת השבת- וטוב שכך".

מעבר לשבת, ירושלים היתה יכולה לארח כזה אירוע מבחינת תחבורה, ניקיון ומקום למופע?

"בוודאי, פוסק ליאון, "ירושלים יכולה לארח כל אירוע בסדר גודל של האירוויזיון. יש לה את כל הכלים ואנשי המקצוע לכך. אנחנו נשמח לארח אירועים כאלה ואנחנו גם מארחים אירועים כאלו. ירושלים מארחת כנסים גדולים או פסטיבלים שונים שרוצים להתארח כאן. אני עושה את כל המאמץ שאירועים כאלו יגיעו כמה שיותר לעיר".

אחת הביקורת שהיו נגד קודמך בתפקיד שהוא קידם את התרבות והתיירות בעיר אבל שכח את תושבי ירושלים

"אני לא שכחתי, לא שכחתי ולא אשכח את התושבים. אני מתייחס אליהם יום יום גם בוואטסאפ וגם בדרכים אחרות שמגיעים אלי. אני בהחלט חושב שתושבי ירושלים לפני הכל, וכראש עיר אני מבין את זה. ירושלים היא עיר ענקית, שמקבלת את מרבית התיירים של מדינת ישראל, אך זה לא בא על חשבון התושבים. אני חושב שהתושבים מרגישים את השינוי".

אתה חושב שיכולה שחילונים, דתיים וחרדים יכולים להתקיים בצורה הרמונית בירושלים, ללא עתירות לבג"ץ או פסקי דין של שופטי בית המשפט העליון?

"זה מה שקורה. אנחנו חצי שנה חיים בהרמוניה מלאה, למרות שיש חילוקי דעות. אין עתירות, בטח לא נגד מתחם התחנה. מתחם התחנה פועל וימשיך לפעול. כל ההפחדות שהפחידו אותנו, שגם אני התחלתי לפחד, גם מול השוק וגם מול מתחם התחנה, לא קיים. העיר פועלת ושוקקת חיים".

לפני הבחירות הבטחת שתגדיל את היצע התעסוקה בעיר. כרגע מאוד קשה להיכנס לעיר בגלל הפקקים בכניסה לעיר. בנוסף התחבורה הציבורית בעיר יקרה ולא נוחה. איך אתה הולך להתמודד עם זה?

"אני מתרכז בבניית יחידות דיור לזוגות צעירים ומקומות תעסוקה. אני מקווה שנראה תוצאות בזמן הקרוב. אנחנו לקראת סיום של הקו האדום של הרכבת הקלה לנווה יעקב ולבית חולים הדסה עין כרם. לאחר מכן יש את הקו הירוק שאנחנו עובדים עליו- שזה כל הכניסה לעיר.

בעוד ארבע שנים אנחנו נראה עיר אחרת מבחינת תנועה. עיר שיש בה רכבת קלה, עיר עם הרבה תעסוקה- בשביל זה אנחנו עובדים קשה ומזרזים תהליכים כמה שרק ניתן.

מספר יחידות הדיור שייבנו בשנים הקרובות יהיה גדול משמעותית ממספר היחידות שנבנו עד היום, כמו גם בנושא התעסוקתי. כשאנחנו מדברים על תחבורה ותעסוקה ניתן לראות תוצאות בטווח של חמש שנים, אבל אני מקווה שנראה אותם כבר בשנים הקרובות".

האם נראה שינויים גם במחירי התחבורה הציבורית?

"בימים אלו מתבצע מכרז ענק של משרד התחבורה שיביא לשינוי משמעותי בנושא התחבורתי בתוך השכונות, לתוך העיר ומחוץ לעיר. כרגע לאגד יש מונופול על התחבורה בעיר. השינוי התרחש בזכות הכניסה של תחרות לירושלים. אחרי התוצאות של המכרז יהיו שתי חברות שיפעילו תחבורה בעיר, ובעצם אפשר להגיד שהמונופול של אגד על העיר הסתיים, ונספק שירות הרבה יותר טוב.

אחרי התוצאות של המכרז יהיו שתי חברות שיפעילו תחבורה בעיר, ובעצם אפשר להגיד שהמונופול של אגד על העיר הסתיים, ונספק שירות הרבה יותר טוב.

בירושלים יש את מריבית משתמשי התחבורה הציבורית בעיר, הרבה יותר ממרכז הארץ. אני רוצה לעודד את כולנו להשתמש בתחבורה ציבורית משתי סיבות עיקריות. הראשונה שיהיה אוויר נקי יותר, והשנייה שיהיה פחות עומס על הכבישים. תוך שנה אנחנו נתחיל לראות את ניצני התוצאות של השינוי המשמעותי הזה בתחבורה הציבורית בירושלים.

ליאון מסביר כי ירושלים עוברת מהפכות במגוון תחומים: "העיר נמצאת במהפכת ניקיון. המטרה היא להפוך את ירושלים לנקייה יותר, עם כבישים יפים ומדריכה מבטוחה. הגדלנו את התקציבים כדי לספק את השירות הטוב ביותר לתושבי ירושלים".

מה פינת החמד שלך בירושלים?

"יש לי כמה פינות חמד. אני מאוד אוהב את העיר העתיקה, את שוק מחנה יהודה ואת מתחם התחנה- את כל המקומות שרצו לסגור", חותם ליאון את הראיון בבדיחות.