פרשיות השבוע

השבוע ממשיך המדור להעניק צל"שים לדמויות מופת, מסרב להאמין לסקרים, ומגלה למה שבועות הוא החג האולטימטיבי

חדשות כיפה חיים אקשטיין 27/05/09 00:00 ד בסיון התשסט

פרשיות השבוע
עידו קינן-cc-by-sa, צילום: עידו קינן-cc-by-sa

זה היה שבוע רגוע יחסית. בניגוד לשבוע שלפני פסח שכולו מלחמה מתמשכת בפירורי החמץ, בניגוד לימים שלפני סוכות שנעים בין בניית סוכה להשוואת מחירי אתרוגים, לפני שבועות לא קורה כלום. גם בשבועות עצמו, למען האמת, אין שום מצווה מיוחדת שצריך לדאוג לקיים אותה. גם מי שכל החגים קצת מלחיצים אותו, בשבועות זוכה להיפגש עם התורה, ולראות שבאמת היא הרבה מעבר לכל ההכנות, הניקיונות והדברים שעולים הרבה כסף.

בעיות נופשיות

פשקוויל חדש במאה שערים מוחה נגד העיתונות החרדית. מה הם עשו הפעם? פרסמו מודעות על נופש בבתי מלון בחג השבועות. בנוסף לבעיות הקבועות בסגנון פריצות ותועבות שונות, הפשקוויל מדגיש כי עצם העובדה שמפרסמים נופש בחג השבועות. גם אם זה יהיה הנופש הכי כשר בעולם, בושה וחרפה לפרסם דבר כזה. בחג מתן תורה? היום הקדוש הזה? נופש?!


תופעה מוזרה במיוחד (צילום: nickolette22-cc-by)



אז נכון שהיגיון צרוף איננו הצד החזק של הפשקווילים למיניהם, אבל הפעם מדובר בתופעה מוזרה במיוחד, כי שבועות (כמו גם חגים אחרים שצויינו באותו פשקוויל) אינו אמור להיות תשעה באב, וגם לא יום כיפור. הוא אמור להיות חג, יום-טוב. יום שתוכנו אמור להיות שמחה. לא רק שמחה בהבנת הפשט בתוספות תוך כדי תיקון ליל שבועות, אלא גם שמחה גשמית נורמלית, עד כדי כך שמותר ואף רצוי לעשות מלאכות שאסורות בשבת לצורך סעודות היום. כך שגם נופש בבית מלון, לכאורה, יכול לבוא בחשבון. או לפחות לא אמור להיות משהו כ"כ נורא שמצריך הפצת פשקווילים נגדו. מצד שני, אולי באמת לא צריך לעשות משהו נורא ואיום כדי שיפיצו נגדך פשקוויל. כשכל שלוש שעות צריך להרים קול זעקה על משהו אחר, לפעמים אתה מוצא את עצמך זועק על משהו שאולי דעת התורה די נוחה הימנו.

המלמד תורה לעמו ישראל

הבעיה בסקרים, שאי אפשר לדעת מתי להאמין להם. קראת אתמול בעיתון שקפה שחור יאריך את ימיך בעשרים שנה לפחות, ולכן היום אתה שותה שתי כוסות קפה שחור בארוחת הבוקר, ותוך כדי זה קורה בעיתון של הבוקר שקפה שחור מסוכן לגוף יותר מהתקפה אטומית. אחרי שזרקת לפח את כל השוקולדים שבמקרר, אתה מגלה שכל אחד מהם בריא כמו עשרה תפוזים, ויומיים אחר כך מתברר שגם התפוזים האלה מסרטנים, וכן הלאה. גם מצבו הרוחני של עם ישראל אינו חסין בפני אותה בעיה. יום אחד מתפרסם סקר לפיו תוך שבועיים כל עם ישראל הולך לחזור בתשובה, ולמחרת מתפרסם שמתוך 10,000 ישראלים רק אחד יודע איזה צבע יש לתפילין. אבל לפני חג השבועות, לכבוד החג, עושה רושם שמותר בכל זאת להתייחס ברצינות לסקר של מכון פאנלס, לפיו ל-95% מהציבור יש בבית תנ"ך, 63% למדו "טקסטים יהודיים" במחצית השנה האחרונה, רק 7% חושבים שהוא אוסף אגדות שנכתב בידי בני אדם ועוד כמה נתונים בסגנון הזה. אולי עוד שבוע יתפרסם מחקר הפוך, אבל לפחות בחג השבועות, כאמור, מגיע לנו לשמוח קצת, ולהאמין שהקשר העמוק בין עם ישראל לתורה באמת בא לידי ביטוי.

לאלה שטרחו ללחוץ על הלינק: שימו לב לתמונות שמשוות בין לימוד התורה התל-אביבי (תוך כדי ישיבה מרווחת על הספה) ללימוד התורה הבני-ברקי (הרכון על הסטנדר). ברור שהאחרונים יצליחו יותר בלימוד שלהם, גם אם הם אינם בקיאים יותר בחומר או מקיימים יותר מצוות - הם פשוט מתאמצים יותר.

ועוד זיקה-ליהדות אחת

המדור מסרב להאמין שזה קורה. בחלומותיו הפרועים ביותר הוא ראה את עצמו מחלק שכוייחים לאוסאמה בן-לאדן, לנשיא צפון קוריאה ואפילו למי שכותב את שאלוני הבגרות במתמטיקה. אבל הוא לא האמין שיבוא יום, ושכוייח השבוע יוענק לערוץ 24. אותה גירסה טלוויזיונית של גלגל"צ (כלומר, קחו את כל הגועל-נפש שבטלויזיה, ותחברו ביחד עם כל מה שמעצבן בגלגל"צ), שהיא בעצם גירסה עברית של ערוצי הקליפים בנוסח MTV, מקבלת שכוייח, כשספק גדול אם מישהו באותו הערוץ יודע בכלל מה פירושה של המילה הזאת. אבל עכשיו, במסגרת לוח המשדרים החדש, הם העלו תוכנית חדשה שעוסקת במוזיקה יהודית. התוכנית משודרת במשבצת הקבועה של הדוסים בטלוויזיה - יום שישי בצהריים, ומגיש אותה ידידיה מאיר. אז כגודל הסלידה של המדור מהאכסנייה (השקופה) של ערוץ 24, כך עולה הפתעתו לטובה מכך שהם מקדישים שעתיים שבועיות לקליפים וראיונות מעולם המוזיקה היהודית, ולכן באמת מגיע להם שכוייח.


צל"ש לכבוד שבת (צילום: עידו קינן-cc-by-sa)


ועוד שכוייח אחד

שכוייח גם לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שהעביר שיעור מאלף בתנ"ך כחלק מנאומו בעצרת יום ירושלים בישיבת מרכז הרב. האמת? אולי כדאי להזמין אותו בתור מגיד-שיעור קבוע בישיבה. הבעיה היחידה היא שזה אומר לחסום כל פעם את כל קרית משה לתנועה.

ותהייה קטנה לסיום

לקופירייטר שאחראי על הפרסומת "היהודי נדד, היהודי נודד, היהודי ינדוד לעולם ועד" (למארז של אוסף "היהודי הנודד", תכניתו של גקי לוי בערוץ התכלת ז"ל) - אתה באמת מתכוון לזה? היהודי ינדוד לעולם ועד? לא נראה לך שתבוא הגאולה השלמה מתישהו?

בברכת בזמן שנותר עד החג, הציבור מתבקש לחשוב על משחק אלטרנטיבי לילדים שלא יבזבז את טיפות המים האחרונות שלנו.