פרקליטי הנאשמים: "מכה אנושה לשב"כ"

לאחר קביעת ביהמ"ש המחוזי כי ההודאות שהוצאו בעינויים מנאשמי תיק דומא אינן קבילות, אמרו הפרקליטים כי מדובר בהחלטה דרמטית. עו"ד ציון אמיר: "לקח שנתיים וחצי להגיע להכרעה שהייתה מובנת מאליה מלכתחילה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/06/18 15:52 ו בתמוז התשעח

פרקליטי הנאשמים: "מכה אנושה לשב"כ"
ציון אמיר, צילום: Roy Alima/Flash90

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו שמייצג את הקטין בתיק דומא בירך היום (ג') על החלטת בית המשפט המחוזי לפסול את ההודאות שנגבו בעינויים. "מדובר במכה אנושה שהנחית בית המשפט לשב"כ ולפרקליטות", אמר קידר. "מעבר לכך הדבר החשוב הוא הקביעה הפוסלת את אמרות הקטין במהלך התקופה בה הוא עונה על ידי חוקרי השב"כ".

עו"ד ציון אמיר אמר כי "ההחלטה לפסול את הודאות הנאשם מתקבלת בשמחה מהולה בעצב, לקח שנתיים וחצי להגיע להכרעה שבעינינו הייתה מובנת מאליה מלכתחילה. משמעות ההחלטה היא דרמטית ביותר על עולם המשפט הישראלי, לפיה על גופי החקירה - בין אם מדובר במשטרה בין אם בשב"כ עליהם לכלכל צעדיהם ע"פ החוק, לא להפעיל אמצעים פסולים. אנו מברכים את ביהמ"ש על אומץ ליבו".

עו"ד יצחק בם, אחד מסנגוריו של עמירם בן אוליאל, אמר: ברור כי השב"כ גרם כאב פיזי וסבל לנחקר על מנת לגרום לו להודות. שיטת משפט המכבדת את כבוד האדם אינה יכולה להשלים עם קבלת הודאות שנגבו בעקבות גרימת סבל פיזי מכוון כראיות במשפט. החשש מפני המשך העינויים היה הטעם היחיד שמחמתו המשיך הנחקר להודות בין הסבבים של עינויים.

עו"ד איתמר בן גביר שהיה עד ההגנה המרכזי במשפט דומא וייצג העצורים בשלב המעצר, אמר כי "בית המשפט נתן היום את התשובה הברורה לקריאתו המהדהדת של נפתלי בנט שרץ מאולפן לאולפן בזמן החקירה ושאל 'למי אתם מאמינים לאיתמר בן גביר או לאיילת שקד?'.

"בכל הכבוד והערכה לשרה שקד היום ברור כי אנשי השב"כ ניצלו את תמימותה ואת תמימותו של נפתלי בנט ועשו מהלך שייזכר לדיראון עולם בספרי ההיסטוריה של מדינת ישראל. יהודי לא מענה יהודי ובשב"כ חייבים להפנים זאת.

"יחד עם זאת יש להצטער שביהמ"ש לא פסל את כל ההודאות והאמירות של הנאשמים ועשה ניתוק מלאכותי בין הנתונים  שכולם מובילים למסקנה אחת: יש לפסול ההודאות".

יו"ר ארגון חוננו שמואל (זנגי) מידד אמר: "הנערים עברו אונס אכזרי, אנסו אותם להודות. קראו לזה חקירת צורך, אבל האמת  היא שהצורך היחיד היה להוציא מהם הודאה. כל זה נעשה תוך כדי שהשב"כ משקר כאילו מדובר בפצצה מתקתקת, וכאילו הוא הולך למנוע פיגוע. כל הפשע הזה נעשה בשם החוק.

"אין שום הצדקה שבעולם לפשע כזה. כשאנשי חוק מנצלים את הכח שניתן להם לאכזריות כזו הם צריכים לעמוד לדין. החל מהמענים עצמם, חוקרי השב"כ, דרך הדרגים שמעליהם דרך השופטים שאטמו את אוזניהם לזעקות נער שמתחנן על נפשו "אני מעדיף למות. רק אל תחזיר אותי לחדרי העינויים" ועד שרים ואנשי ציבור שידעו והכחישו. איש מהם לא יוכל לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה".