פרסום ראשון החוק של הליכוד נגד המפגינים: קנס למי שיתקרב לבתי הפוליטיקאים

ברקע ריבוי ההפגנות מול חברי הכנסת של הקואליציה, חבר הכנסת חנוך מיליביצקי מהליכוד הגיש חוק שיקנוס מפגינים שיתקרבו לבתי הפוליטיקאים ולא יפגינו במרחק של 230 מטרים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 03/07/23 13:43 יד בתמוז התשפג

החוק של הליכוד נגד המפגינים: קנס למי שיתקרב לבתי הפוליטיקאים
הפגנה מול ביתו של יריב לוין,ארכיון, צילום: Jonathan Shaul/Flash90

החזרה של חוקי הרפורמה המשפטית אל ועדת החוקה של הכנסת הגבירו את ההפגנות של מתנגדי הממשלה, בין היתר נרשמו מספר הפגנות מחוץ לבתים של חברי כנסת ושרים מהקואליציה. בניסיון לצמצם את התופעה, הגיש חבר הכנסת חנוך מליביצקי מהליכוד חוק חדש. 

החוק של הליכוד נגד המפגינים

מלביצקי הניח על שולחן הכנסת חוק שיאסור על הפגנה במרחק של פחות מ-230 מטרים מבית של פוליטיקאי או איש ציבור. מליביצקי מציע קנס של 1,000 שקל למי שיעבור על החוק, וקנס כפול למי שיחזור ויעבור על החוק. 

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "זכות ההפגנה והתהלוכה היא מזכויות היסוד של האדם בישראל. היא מוכרת, בצד חופש הביטוי או מכוחו, כשייכת לאותן חירויות המעצבות את אופיו של המשטר בישראל כמשטר יהודי ודמוקרטי. יחד עם זאת, בפסיקת בית המשפט העליון נקבע כי יש להבחין בין הפגנות הנערכות במקום ציבורי (דוגמת משרדי ממשלה, כיכר מרכזית, צומת ראשי וכיוצא באלה), ובין הפגנות הנערכות במפגיע מול בית פרטי של איש ציבור".

קנס של 1,000 שקלים

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לנוכח הקושי של המשטרה לאכוף את הדין על המפגינים ולפזר הפגנה או התקהלות בלתי חוקית מול ביתו של איש ציבור, במיוחד בהינתן שבשנים האחרונות רבות מההפגנות מול ביתם של אנשי ציבור נערכת באופן חוזר ונשנה, ולעיתים אף באופן יומיומי, מוצע ליתן למשטרה כלים נוספים לאכוף את החוק.

על כן, מוצע ליתן לשוטר סמכות להטיל קנס מינהלי קצוב כאמור בחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו–1985, בסך 1000 שקלים חדשים על אדם המשתתף בהתקהלות בלתי חוקית מול ביתו הפרטי של איש ציבור וכן לקבוע כפל קנס במקרה של עבירה חוזרת. הצעת חוק זו אף מאמצת את המרחק המינימלי אותו התיר בית המשפט העליון להפגנה מול או ליד ביתו של איש ציבור על מנת ליישם את הוראות הדין בדרך של חקיקה ראשית".

הפגנות נגד הרפורמה