מעלעל

לעלוני פרשת השבוע כנראה יש לוח שנה אחר, אחרת איך תסבירו את הבלגן שהתחולל השבוע בעלוני השבת?

חדשות כיפה דוד פרוידיגר 08/11/09 00:00 כא בחשון התשע

מעלעל

באיזה פרשה אנחנו?

למי מהקוראים שהיה שקוע כולו בעלעול בעת קריאת התורה ולא שם לב לפרשת השבוע אותה קראנו השבת, נזכיר רק כי היתה זו "פרשת וירא". וכל כך למה? כיוון שבעלעול קל ניתן היה להתבלבל קמעה בחלק מהעלונים. לא, לא שהכיתוב של שם הפרשה בראש העלון היה שגוי, אלא דווקא התכנים. מקובלנו מימים ימימה כי שבת חיי שרה, בה אנו קוראים על מעשה רבקה ואליעזר, ובמילים אחרות - על השידוך הראשון בתורה, עוסקים רבות בענייני שידוכים. והנה, מכל מיני סיבות, בחרו העורכים דוקא השבת, ומסתבר שללא כל תיאום, לעסוק דווקא בענייני שידוכים והמסתעף.

"כמשוש חתן על כלה"

באופן מפתיע לטובה בחר עלון "השבת" להקדיש את העלון לעיסוק באלימות כנגד נשים במגזר הדתי (לכבוד "יום המאבק הבינלאומי באלימות כנגד נשים"), אולם דווקא כותרת המאמר הפותח היתה - "הלכות שידוכים". הרב אלישע אבינר בחר לכתוב בפינתו ב"באהבה ואמונה" על הצורך בתשלום דמי שדכנות. המדריך הפרסומי "בית נאמן", שפורסם השבת אומנם לא עוסק בבניית הבית הרוחני אלא הפיזי, אך גם זה משהו. גם עלון "ראש יהודי" זכה להרחיב את מדור השידוכים החדש יחסית, כמו גם רסיסים קטנים כדוגמת שאלתה של רווקה שאינה נואשת ב"מצב הרוח", שו"ת בעולם קטן, ובאמת זה רק קצה המזלג.

להתחיל (שוב) מבראשית

בשעה בה מרבית העלונים בחרו להקדים בשבוע, בעלון של "ראש יהודי" הגדילו לעשות ודווקא חזרו כמה שבועות לאחור. מאמר הפתיחה, של הרב שמואל אליהו, עסק דווקא בחטאם של אדם וחווה בגן עדן, ובדמותו של הנחש. וגם ב"שבתון" פורסם מאמר כשבבסיסו עומד הרש"י הראשון על התורה, שראוי היה לפרסמו בפרשת "בראשית". ורק בשניים-שלושה עלונים עסקו באמת בנושא הבנאלי יחסית של פרשת "וירא" - הכנסת אורחים, ועוד פחות מכך עסקו בעקידה.

לרדת אל הנוער

חברי "פלפול" התורמים תוכן משובח ל"עולם קטן" אחת לכמה שבועות, עסקו השבוע בצורה נרחבת בנושא שמעסיק בני נוער דתיים רבים - ההתנדבות במד"א והבעיות (בעיקר הדתיות) הכרוכות בכך. כמי שמכיר את הנושא מקרוב, הרשו לי לא להגיב לתוכן הדברים, על אף שיש לי לא מעט לומר, אלא רק לשבח את העורכים שמצאו לנכון להתעסק בנושא טעון זה. לעניות דעתי, היה ראוי שהעלון יחזור לעסוק יותר ויותר בעניינים ברומו של הנוער ופחות בכאלה ברומו של עולם (ושל גלקסיה).

סלב נולד

אחד מאלו שמאז ומתמיד ניסו להתרחק מלכתוב בעלונים השונים, או שלפחות לא פנו אליהם, הוא הרב אריה שטרן. אולם בשבועות האחרונים, ככל שהולך ומתקרב מועד הבחירות לרבנות בירושלים (שבינתיים רק נראה שהוא הולך ומתרחק), עורכינו בוחרים יותר ויותר לשמוע ולהשמיע את דעת המועמד של הציונות הדתית להתמודדות על התפקיד את דעותיו בענייני השעה. כך, שלפני שבועות אחדים זכינו למאמר מעטו ב"שבתון", לפני שבועיים ב"באהבה ואמונה", בשבוע שעבר תמונתו התנוססה בשער של "מצב הרוח", והשבוע במאמר הפתיחה של "עולם קטן". ובטוח פספסתי עוד.

קצרים

מזה קרוב לעשרים שנה רץ לו הקמפיין "אם שותים לא נוהגים" שלאחרונה קיבל שידרוג מה. זכורני כי בתחילת דרכו נשמעו הדעות כי הקמפיין אינו טוב כיוון שהוא נותן לגטימציה לשותים. עושה רושם שהתגובות חלפו, אך הקמפיין נשאר. השבוע הרב יהודה זולדן ב"מעט מן האור", נדרש שוב להעלות את הנושא מהארכיון ולפסול את הלגיטימציה לנושא השתיה. אומנם כאמור העניין אולי נדוש מעט, אך מצד שני מאז קמו להם צעירים ושתיינים רבים שחשוב ליידע אותם שוב את העניין.

כפי שפרסמנו בעבר, בשבועות האחרונים נעלם מאמרו של הרב יעקב אריאל מ"מעייני הישועה", השמועה אומרת כי חתול שחור עבר בין השניים. כל היודע פרטים בעניין מתבקש להודיע למערכת.

צל"ש נוסף יוענק לגולש שידע לספק פרטים בדבר היעלמותו של העלון "קוממיות", שזה השבוע השלישי ברציפות שהעלון אינו מופיע. ניסיונות המערכת לברר את הנושא עלו בתוהו.

שטו"ת השבוע

"איך זה שפילוסוף בכוזרי טוען שאריסטו נדבק בשכל הפועל כאשר ידוע שהיה מושחת ומהולל? הרב אבינר: סתם עלילה". ("מעייני הישועה") - כמי שלצערו לא למד בחייו את הכוזרי בצורה מסודרת אך יש לו ידיעה מסויימת בספר, אין לי שמץ של מושג מה רוצה כאן השואל. ולמען האמת, גם את התשובה לא כ"כ זכיתי להבין - למי ולמה היא בדיוק מתייחסת - לפילוסוף, לאריסטו או לשואל? אך בכלל - מה כ"כ דחוף לשאול שאלה מעין זו את הרב דווקא ב- sms?

ילדים יקרים, התצליחו לספור כמה פעמים הופיע שמו של "זבולון אורלב" בעלון "מצב הרוח"? תשובות (אין פרסים מובטחים) ניתן לשלוח באמצעות הטוקבקים או למייל mealel@kipa.co.il