מעלעל

המדור בדק מי מהעלונים ניצל את "בראשית" לשם חידוש וריענון וגילה שיש מי שקורא את המדור ומפנים

חדשות כיפה דוד פרוידיגר 18/10/09 00:00 ל בתשרי התשע

מעלעל

באה מנוחה ליגע

לאחר שהתרגלנו כבר לעלונים מוגדלים, לראיונות חג ולעודף פרסומות, ואחרי עוד שבוע של הפסקה, חלפו עברו להם החגים, והעלונים חזרו להם למימדים נורמליים ב"ה, כך שאפשר היה להספיק ולעלעל ברוגע. מצד שני, שעון החורף קלקל מעט את התענוג וקיצר לנו את משך הקריאה והמנוחה.

אז מה היה לנו?

ובכל זאת, כפי שדיווחנו לכם בשבועות האחרונים, השבוע בוצעו כמה שינויים בשוק העלונים. ראשית, העלון "עת לדרוש" של "נאמני תורה ועבודה", חזר להופיע בצורה עצמאית לאחר שנפרד מ"מקורי" של מקור ראשון. "שבת בשבתו" ערכו את השינויים הקבועים שלהם כמידי שבת "בראשית", והגדיל מכולם לעשות "מעט מן האור", שחגג השבת עשור לקיומו, בשינוי פורמט (בפעם ה... מי סופר?), ריבוי תכנים, ורענון שורות הכותבים.

אז מה השתנה?

כאמור, וכפי שחשפנו בשבוע שעבר, את השינוי הדרמטי מכל עשה השבוע "מעט מן האור". באופן אישי משהו בעיצוב החדש קצת נתן לי תחושות של דה-זוו. עיצוב השער כולל גודל הדף - זהה כמעט לגמרי ל"מעייני הישועה". תכני העלון הזכירו לי מעט את ימיו הטובים של "שבת בשבתו", ואילו העיצוב הגרפי קיבל רק שינוי קוסמטי קל (אך עדין ויפה). חדי העין הבחינו כי בפעם הראשונה הפך ה"מדרשיר" ל"מדרשתמונה", והאחריות על השירים עברה לידי משורר צעיר יותר. רק חבל, שמתוך ניסיון לגוון בין כותבי העלון, כמעט 50 אחוז מהתוכן שבו, עדיין נכתב על-ידי עורכו הראשי הבלתי נלאה - הרב חנן פורת.

מי נפרד מקוראיו ומי תיפרד מקוראיה?

לפני כמה שבועות חשפנו על פרישתו של אלידע בר שאול, לפחות זמנית, מכתיבה ב"מעייני הישועה", לקראת עבודה על ספר חדש. ואכן השבוע זכינו לראיון פרידה/היכרות (מחקו את המיותר) עם האיש והפינה. מסתבר שאלידע איננו היחיד. מידע שהגיע למערכת מדווח כי העורכת עדי דוד, המתחתנת בשבוע הבא, פורשת לה מהעלון לאחר חודשים אחדים בתפקיד, "מסיבות אישיות" כהגדרתה. הגיליון הקרוב יהיה האחרון שבעריכתה. מכאן נאחל לה מזל טוב ובהצלחה בהמשך. ואגב, אולי מישהו יודע לאן נעלם השבוע הרב יעקב אריאל שהפקיר את עמודו לרב אבינר בלבד?

העלון הכפול

יחידי הסגולה מבין המעלעלים (בממוצע: אחד מעשרה ראשונים) שמצליחים לשים ידם על גיליונות "מאורות הדף היומי", אולי פספסו את העובדה כי השבוע הופצו שני גיליונות שונים - זה של השבוע וזה של שבוע שעבר. ככה זה כשחברות ההפצה לא עובדות כלל בחול המועד וככה זה כשהדף היומי כן ממשיך להתקדם בחגים.

אז מי באמת קורא את המעלעל?

אם תהיתם לעצמכם מי קורא את המדור הזה והאם ועד כמה הוא משפיע, מסתבר ששתי הטעויות שציינו במפורש בפעם הקודמת, הן ב"השבת" והן ב"מעייני הישועה" זכו השבוע להתנצלות מעט עורכיהם. מצד שני, כנראה שב"מצב הרוח" עושים זאת חלקית. גם השבוע פורסמו שתי ידיעות על פני עמוד שלם הנוגעות לפעולות של אנשים הקשורים בעלון. הכתבה הראשונה היתה על הרצאתו של חגי הוברמן, עורך העלון, בפני חניכי קורס כתבים של "במחנה", כאשר הכתב ציין בסוגריים את עובדת היות המרצה הבוס של הכותב. אך מתחת לזה, בידיעה על עלונם האלקטרוני החדש של עמיאד טאוב (השותף בתכני העלון) ושל טולי פיקרש (שעד לפני שבוע ניתן לו קרדיט ככתב העלון) - דממה.

החידה השבועית למבוגר

מיהו העלון הותיק ביותר? בדרך כלל מציינים את "שבת בשבתו". יודעי דבר מזכירים בצדק ש"שיחת השבוע" ותיק ממנו. הכל טוב ויפה ברמה הארצית. אולם ברחבי ראשון לציון, חוגגים השנה לא פחות מ- 35 שנות קיום ברצף(!!!) לגיליון "ארשת". רק חבל שהעיצוב והפורמט שלו נראים כמעט כמו הגיליון הראשון. לפחות משהו שנראה כמו אתר אינטרנט כן יש להם.

החידה השבועית לילד

הצלחתם אולי לספור בכמה מן העלונים לא השכילו להיות מקוריים ולהכניס באיזה שהוא מקום (עדיף בשער) את הביטוי "להתחיל/מתחילים מבראשית"?

שטו"ת השבוע

והשבוע לא נבחר אף שטו"ת עקב עיצומים של המעלעל בעקבות פרסום שתי שאלות שאין מקומם בעלוני פרשת שבוע לצעירים, מכיוון שהצניעות יפה להם. ואכמ"ל.

יש לכם מה להגיד על הפינות החדשות של "שבת בשבתו"? גם אתם הייתם בשמחת תורה בנצרת אבל לא טרחו לדווח עליכם ב"עולם קטן"? שילחו אלינו - העורכים שומעים: mealel@kipa.co.il